Sydän syrjällään?

Onko olo vetämätön tai hengästyttääkö pienikin fyysinen suoritus, josta ennen selviydyit vaikeuksitta? Merkit voivat kertoa sydänsairaudesta. Sen oireita erityisesti naisilla voi olla vaikea tunnistaa, sillä ne ilmenevät vähän eri tavoin kuin miehillä.

Naisten sydänsairaudet jäävät herkästi vähemmälle huomiolle, koska sydänsairaudet mielletään herkemmin miesten vaivaksi. Vaikka esimerkiksi verenpainetauti on naisilla yhtä yleinen kuin miehillä, naisten oireiden tunnistaminen on hankalampaa, sillä ne ilmenevät enemmän suorituskyvyn laskuna ja ahdistusoireina, toteaa kardiologian erikoislääkäri Raimo Hyttinen Terveystalo Jyväskylästä. Naisten sydänsairaudet ovat osa lauantaina 29.9. vietettävän Maailman Sydänpäivän teemaa, joka on tänä vuonna äitien ja lasten sydänterveys.

Muitakin eroja sydänsairauksien ilmenemisessä on. Sepelvaltimotauti yleistyy naisilla myöhemmissä ikäluokissa kuin miehillä. Syynä on taudilta suojaava estrogeeni, ja siksi sepelvaltimotauti yleistyy vasta vaihdevuosien hormonaalisten muutosten jälkeen yli 60-vuotiailla naisilla.

– Riskitekijät sen sijaan ovat samat sukupuolesta riippumatta: perimä, ylipaino ja vähäinen liikunta, diabetes, korkea kolesteroli tai verenpaine sekä tupakointi. Naisilla riski on merkittävä, jos suvussa on nimenomaan sydäntautiin sairastuneita naisia tai jos tupakoi, Hyttinen kertoo.

Tykytys tai huono olo vievät lääkäriin

Terveystalon SydänKlinikalle hakeudutaan yleensä sydämen epäsäännöllisten tykytysten, rasituksessa syntyvän huonon olon, rintakivun, ahdistuksen tai tavallista herkemmin tapahtuvan uupumisen takia. Tutkimukset käynnistetään potilaan haastattelulla, jossa selvitetään oireita, sukurasitusta ja elämäntapoja.

– Sepelvaltimotaudin diagnosoinnissa selvitetään esimerkiksi, missä tilanteessa oireet ilmaantuvat ja millaisessa rasitustilassa. Lisäksi voidaan tutkia sokeriaineenvaihdunta, kolesteroliarvot ja sydänfilmi sekä tehdä kliininen rasituskoe tai sydämen ultraäänitutkimus, josta voidaan nähdä mahdollisia muutoksia, Hyttinen kertoo.

Aina kyse ei ole sepelvaltimoviasta, vaan oireille löytyy jokin muu selitys; esimerkiksi astma, huono kunto, ylipaino, korkea verenpaine tai sydämen vajaatoiminta.

Hoida sydäntä liikkumalla

Hyvä uutinen on se, että geeneihin katsomatta jokainen voi vaikuttaa sydämensä terveyteen. Sitä voi edistää pienilläkin valinnoilla, esimerkiksi lisäämällä arkiliikuntaa ja syömällä runsaasti kasviksia.

Erityisesti ruuhkavuosia elävässä perheessä vanhempien voi olla vaikea löytää aikaa omasta hyvinvoinnistaan huolehtimiselle. Rentoutuminen on kuitenkin tärkeää, koska myös stressi lisää sydänsairauden riskiä.

– Perheen yhteinen liikuntaharrastus on hyvä tapa viettää aika yhdessä ja totuttaa lapset kuntoliikuntaan jo varhain. Liikuntaharrastukseksi riittää vaikka kävely tai pyöräily yhdessä, Hyttinen vinkkaa.

5 vinkkiä sydämen terveyteen:

• Liiku päivittäin vähintään tunti. Tähän lasketaan mukaan kaikki arkiliikunta.
  • Varmista kuidun saanti valitsemalla kuitupitoista leipää ja kasviksia. Kasviksia pitäisi syödä päivittäin puoli kiloa.
  • Syö kalaa, erityisesti lohikaloja, 2–3 kertaa viikossa.
  • Suosi pehmeitä rasvoja, kuten kasviöljyjä, ja vältä kovia eläinperäisiä rasvoja.
  • Vältä nopeasti imeytyviä hiilihydraatteja, joita on esimerkiksi valkoisessa riisissä, pastassa, perunassa ja vaaleassa leivässä.

Raimo Hyttinen, kardiologian erikoislääkäri, Terveystalo Jyväskylä, puh. 030 6336 638, raimo.hyttinen@terveystalo.com

Terveystalo on Suomen suurin terveyspalveluyritys. Yhtiö tarjoaa monipuolisia terveys-, työterveys-, sairaanhoito- ja tutkimuspalveluja lähes 150 toimipaikassa eri puolilla Suomea. Terveystalon asiakkaita ovat yksityishenkilöt, yritykset ja yhteisöt, vakuutusyhtiöt sekä julkinen sektori. Terveystalo työllistää valtakunnallisesti lähes 6 500 terveydenhuollon ammattilaista. Vuonna 2011 Terveystalo investoi suomalaisten terveyspalvelujen kehittämiseen 118 miljoonaa euroa. www.terveystalo.com