Talentumin tutkimus työnantajamielikuvista 2012: Valtio kolmanneksi suosituin työnantaja

Kone on suosituin työnantaja ylempien toimihenkilöiden keskuudessa. Valtio nousi kolmanneksi suosituimmaksi työnantajaksi. Pehmeämpiä arvoja eli työaikojen kohtuullisuutta ja palkanmaksamista kaikista tehdyistä työtunneista arvostetaan aiempaa enemmän.

Kone on edelleen suosituin työnantaja työssä olevien ylempien toimihenkilöiden keskuudessa. Toiseksi suosituin on SOK/S-ryhmä, ja kolmanneksi nousi viime vuoden viidenneltä sijalta valtio. Listalla ylöspäin ovat kivunneet Metso (9.), Neste Oil (12.) ja Rautaruukki (19.). Finnairin (5.) ja Stockmannin (6.) sijoitukset ovat laskeneet edellisvuodesta. Myös opiskelijat pitävät Konetta kiinnostavimpana yrityksenä.

Tulokset selviävät maaliskuussa 2012 valmistuneesta Talentumin Uratie-työnantajamielikuvatutkimuksesta. Tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten ylempien toimihenkilöiden sekä opintojen loppuvaiheessa olevien opiskelijoiden mielikuvia eri yrityksistä ja toimialoista sekä niiden houkuttelevuudesta työnantajina.

Kaupan ala suosituin toimiala

Toimialoista kiinnostavimmaksi koetaan kaupan ala, jota seuraavat julkishallinto, teknologiateollisuus ja koulutusala. Suosikkitoimialoissa on huomattavia eroja naisten ja miesten välillä. Naisia kiinnostaa erityisesti koulutusala ja julkishallinto, kun miehet olisivat kiinnostuneita työskentelemään teknologiateollisuuden parissa.

-          Julkishallinto kiinnostaa erityisesti turvallisuushakuisia vastaajia, joille on tärkeää työsuhteen pysyvyyteen sekä työntekijän reiluun ja oikeudenmukaiseen kohteluun liittyvät asiat. Pehmeämpien arvojen arvostuksen nousun seurauksena myös valtion houkuttelevuus työnantajana on vahvistunut, sanoo tutkimuspäällikkö Janne Karetie Kuulas Millward Brownilta.

Pehmeät arvot nousussa

Johtamisen taso ja työsuhteen pysyvyys ovat ominaisuuksia, joita työssäkäyvät vastaajat arvostavat eniten työnantajassa. Downshifting-ajattelu heijastuu tutkimuksen tuloksiin, sillä kohtuullisia työaikoja, joustavuutta ja palkanmaksua kaikista tehdyistä tunneista arvostetaan aiempaa enemmän. Haastavat työtehtävät nähdään vuosi vuodelta vähemmän tärkeinä työpaikan valintakriteereinä.

Seitsemän kymmenestä työelämässä olevasta olisi valmis vaihtamaan työpaikkaa, mikäli sopiva työpaikka osuisi kohdalle. Yritykset kilpailevat parhaista osaajista ja tällöin haastavat työtehtävät ja kilpailukykyiset työsuhde-edut eivät yksin riitä.

-          Työnhakijan näkökulmasta hyvä työnantajamielikuva tekee yrityksestä houkuttelevan työpaikan ja on näin ollen keskeisen tärkeää myös rekrytointien onnistumisen kannalta. Hyvä työnantajamielikuva on välttämättömyys, jotta yritys saa sitoutettua ja motivoitua avainhenkilöstöään, ja jotta se kiinnostaa työnhakumielessä alan parhaita osaajia, kertoo Talentumin myynti- ja markkinointijohtaja Pia Strömdahl-Koskinen.

Talentumin Uratie-työnantajamielikuvatutkimus toteutettiin 17. kerran maaliskuussa 2012. Työssä olevien osalta tutkimukseen vastasi tuhat johtavassa asemassa tai ylempänä toimihenkilönä toimivaa. Samassa yhteydessä selvitettiin työnantajakäsityksiä myös teknis-kaupallis-yhteiskunnallis-oikeustieteelliselle alalle valmistumassa olevilta 1 128 opiskelijalta. Tutkimuksen toteutti Talentumin toimeksiannosta Kuulas Millward Brown.

Janne Karetie, tutkimuspäällikkö, Kuulas Millward Brown
p. 045 670 8589, janne.karetie@kuulas.fi