Talvilomaan panostetaan nykyisestä taloustilanteesta huolimatta

Puolet talvilomaa viettävistä arvioi lomabudjettinsa pysyvän suunnilleen samansuuruisena kuin vuosi sitten. Lomailijoista 19 prosenttia kertoo viettävänsä talvilomaa suuremmalla ja 23 prosenttia pienemmällä budjetilla kuin viime vuonna. Lomaa vietetään yleisimmin kotimaassa matkaillen.

Kaikkiaan 62 prosenttia työikäisistä suomalaisista pitää tänä vuonna talvilomaa. Tiedot käyvät ilmi kulutusluottoihin erikoistuneen BIGBANKin teettämästä tutkimuksesta, jossa selvitettiin suomalaisten talvilomaan kytkeytyvää rahankäyttöä sekä lomanviettotapoja.

"Talvilomasta nautitaan Suomessa entiseen tapaan. On ilahduttavaa nähdä, että nykyisestä taloustilanteesta huolimatta suomalaiset ovat selkeästi edelleen valmiita panostamaan talviloman viettoon ja pitämään perinteistä kiinni", BIGBANKin Suomen-maajohtaja Tuomas Riski sanoo.

Eniten rahaa talvilomallaan käyttävät 55–65-vuotiaat vastaajat. Tässä ikäluokassa viidesosa talvilomaa viettävistä kotitalouksista kertoi käyttävänsä lomailuun 1200 euroa tai enemmän. Maantieteellisesti suurimmat lomabudjetit löytyvät Etelä-Suomesta, jossa 17 prosenttia kotitalouksista ilmoitti käyttävänsä talvilomaan 1200 euroa tai enemmän.

Kotimaan matkailu kovassa suosiossa, harva lomailee lainarahalla

Noin kolme prosenttia kaikista lomailijoista ilmoitti rahoittavansa talvilomamatkansa lainalla. Osuus oli suurin 23–35-vuotiaiden ja pienin 56–65-vuotiaiden keskuudessa. Ero selittynee sillä, että nuoremmilla ei ole niin paljoa säästöjä tai varallisuutta, joilla lomamatkan kaltaiset ylimääräiset kertaluontoiset kulut voisi rahoittaa.

"Vähäinen lainanotto talvilomaa varten johtuu varmasti osittain siitä, että suomalaiset panostavat huomattavasti enemmän kesälomaan. Kesä on monelle vuoden paras tilaisuus irtautua arjesta, joten on täysin luontevaa, että isoimmat lomabudjetit ja aktiivisin lainanotto matkoja varten keskittyvät muualle kuin talvilomakauteen", Riski sanoo.

"BIGBANKilla on tässä yhtälössä mahdollistajan rooli: haluamme antaa asiakkaillemme tilaisuuden viettää juuri sellaisen loman kuin he itse haluavat. Minulla on vahva luottamus siihen, että suomalaiset osaavat suhteuttaa tulot ja menot toisiinsa hyvin ja ottaa järkeviä lainoja vaarantamatta henkilökohtaista talouttaan", Riski jatkaa.

Ylivoimaisesti suosituin tapa viettää lomaa on kotimaan matkailu. Puolet lomailijoista matkustaa talvilomallaan kotimaassa, neljännes pysyttelee kotona ja viidennes suuntaa ulkomaille.

Yleisimmin ulkomaille ponnahdetaan Etelä-Suomesta, jossa peräti neljännes lomailijoista ilmoitti matkustavansa ulkomaille talvilomalla. Pohjois-Suomessa 70 prosenttia aikoo matkustaa kotimaan kamaralla. Innokkain ulkomaille matkustava ikäluokka on 56–65-vuotiaat.

Lisätiedot:
Tuomas Riski, Suomen-maajohtaja, BIGBANK, tuomas.riski@bigbank.fi, puh. 044 256 9485
Anu Vuokko, tutkimusjohtaja, Pohjoisranta Burson-Marsteller Oy, anu.vuokko@bm.com, puh. 040 734 8302

BIGBANK AS on virolaiseen pääomaan perustuva kulutusluottoihin erikoistunut pankki, jolla on sivuliikkeet Suomessa, Ruotsissa, Latviassa, Liettuassa ja Espanjassa ja joka tarjoaa tuotteitaan rajat ylittävänä palveluna myös Itävallassa, Saksassa ja Alankomaissa.

Helmikuussa 2014 toteutettuun internet-kyselyyn vastasi kaikkiaan 1026 suomalaista. Otos edustaa 18–65-vuotiaita suomalaisia iän, sukupuolen ja maantieteellisen jakauman suhteen. Tutkimusaineisto koottiin tutkimusyhtiö Cint Oy:n internet-paneelissa (www.nopeatvastaukset.com). Tutkimuksen suunnitteli ja analysoi Pohjoisranta Burson-Marsteller Oy.