Tasavallan presidentin kansainvälistymispalkinnot Roviolle, L-Fashion Groupille ja Blanccolle

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on myöntänyt vuoden 2012 kansainvälistymispalkinnot viihde- ja peliyritys Roviolle, vaateteollisuusyritys L-Fashion Groupille ja tiedonhävitykseen erikoistuneelle Blanccolle.

– Tasavallan presidentin kansainvälistymispalkinto on kunnianosoitus suomalaisten yrittäjien riskinotolle ja menestykselle maailmalla. Palkinnon saajien esimerkki kannustaa muitakin suomalaisyrityksiä kansainvälistymään. Vienti ja yritysten kansainvälinen kasvu ovat edellytyksiä Suomen menestykselle. Suomessa yhdeksän kymmenestä työpaikasta on syntynyt pk-yrityksiin viime vuosina. Nyt on tärkeää kannustaa kasvuyrittäjyyttä ja luoda yrityksille edellytyksiä menestyä maailmalla, Finpron toimitusjohtaja Kari Häyrinen sanoo.

Finpro kokoaa vuosittain laajasti jäsen- ja sidosryhmäverkostostaan ehdotuksia kansainvälistymispalkinnon saajista. Ennakkoarvioinnin perusteella Finpron hallitus tekee palkinnon saajista ehdotuksen presidentille yhteistyössä Suomalaisen Työn Liiton kanssa. Tasavallan presidentti valitsee kansainvälistymispalkinnon saajat ehdotusten pohjalta. Tänään Helsingissä jaetut palkinnot lahjoittaa Suomen Messusäätiö. Palkinto jaettiin nyt 45. kerran.

Rovio matkaa linnuntietä huipulle

Rovio on onnistunut ensimmäisenä suomalaisyrityksenä rakentamaan globaalin viihdebrändin. Valtavasta suosiosta kertoo Angry Birds -pelin viime vuonna rikkoma miljardin latauksen rajapyykki.

– Peliviihdealalla yritysten on pakko suunnata heti ulkomaille. Tuotevalikoiman on sovittava laajalle kansainväliselle yleisölle, koska Suomen viihdemarkkinat ovat niin pienet. Pyrimme julkaisemaan pelikokonaisuuksia, joista voimme rakentaa laajempia maailmoja hahmoineen. Meillä oli alusta alkaen askelmerkit valmiina menestyksen varalta. Olimme pohtineet etukäteen, mitä teemme, jos saavutamme asettamamme tavoitteet: ensin luodaan peli kaikille alustoille, sitten oheistuotteet, animaatiot ja sarjakuvat. Tavoitetta on laajennettu jatkuvasti ja samalla tiellä ollaan edelleen, Rovion toimitusjohtaja Mikael Hed kuvaa Angry Birdsien matkaa.

Yritys on jatkuvasti onnistunut laajentamaan toimintaansa uusille osa-alueille. Tehokas markkinointi ja oman ekosysteemin rakentaminen pelien ja oheistuotteiden ympärille ovat yrityksen menestystekijöitä.

L-Fashion Group uudistuu satavuotiaan varmuudella

Lahteen vuonna 1907 perustetun vaateteollisuusyritys L-Fashion Groupin matka Suomen suurimmaksi ja kansainvälisesti menestyneimmäksi muotiteollisuusyritykseksi on osoitus jatkuvuudesta ja muuntautumiskyvystä.

– Jos haluaa menestyä kansainvälisesti muotibisneksessä, tuotteiden laadun, designin ja hinnan pitää olla kunnossa. Menestysyhdistelmän löytäminen vaati jatkuvaa harkintaa ja kuluttajien toiveiden tarkkaa seurantaa. Iso ja merkittävä päätös yrityksen historiassa tehtiin 2000-luvun alussa, jolloin siirsimme lähes koko tuotantomme Kiinaan. Se oli vaikea päätös, sillä taistelimme pitkään tuotannon säilyttämiseksi Suomessa. Hintakilpailukyky on kuitenkin erityisen tärkeää, kun ei rakenneta erityistuotesegmenttiä, kertoo L-Fashion Groupin toimitusjohtaja Vesa Luhtanen.

Toimitusjohtaja Luhtanen arvioi verkkokaupan kasvun seuraavaksi suureksi muutokseksi, jota koko muotiala joutuu pohtimaan. L-Fashion Groupin tunnettuja vaatemerkkejä ovat muun muassa Luhta, Rukka, Icepeak, Ril’s, O.i.s, STORY, J.A.P. ja Your FACE. Suomessa kuluttajamyynnistä vastaa muun muassa koko Suomen kattava vähittäiskauppaketju Aleksi 13.

Tiedon tuhoaja Blancco

Joensuulainen Blancco on kasvanut 15 vuodessa tiedonhävityksen globaaliksi markkinajohtajaksi. Yrityksen ohjelmistoilla voidaan hävittää tallennetut tiedot turvallisesti kaikilta eri tallennusvälineiltä, esimerkiksi tietokoneilta, älypuhelimista ja palvelimilta. Miljoonia lisenssejä ympäri maailmaa myyneen Blanccon asiakaskuntaan kuuluvat muun muassa Euroopan komissio, Euroopan parlamentti, Nato, SAP, televisioyhtiö Al-Jazeera ja useat maailman suurimmista rahoituslaitoksista.

– Liikeidea syntyi, kun luimme lehdestä suomalaisen sairaalan myyneen käytetyn tietokoneen, joka sisälsi yli 3000 ihmisen potilastiedot. Tästä syntyi ajatus ammattimaisesta tiedonhävitystuotteesta kiintolevyille. Alusta alkaen olemme keskittyneet yhteen asiaan – tiedon hävittämiseen. Olemme pysyneet edellä tuotekehityksessä ja kilpailijoistamme poiketen tarjoamme tiedonhävitystä kaikille alustoille, kertoo Blanccon toimitusjohtaja Kim Väisänen.

Blancco on kasvanut koko 2000-luvun yli 30 prosenttia vuodessa ja tavoittelee samaa myös jatkossa. Nopeaa kasvua tukee tallennetun tiedon määrän kaksinkertaistuminen vuosittain.

Yritysesittelyt
Kuvia palkintojenjakotilaisuudesta

Palkittujen yritysten yhteystiedot:
Tarja Malinen, viestintä- ja markkinointijohtaja, Luhta, tarja.malinen(a)luhta.fi, 040 522 3172

Kim Väisänen, toimitusjohtaja, Blancco, kim.vaisanen(a)blancco.com, 050 585 2885
Rovio Entertainment, media(a)rovio.com

Finpro

Kari Häyrinen, toimitusjohtaja, kari.hayrinen(a)finpro.fi, puh. 040 343 3464

Outi Torniainen, viestintä- ja markkinointijohtaja, outi.torniainen(a)finpro.fi puh. 040 512 1375

Suomalaisen Työn Liitto
Tero Lausala, toimitusjohtaja, Suomalaisen Työn Liitto, tero.lausala(a)avainlippu.fi, 050 407 2623

Messusäätiö
Christer Haglund, Suomen Messujen toimitusjohtaja, christer.haglund(at)finnexpo.fi, puh. 040 555 1007

Finpro on kansallinen suomalaisyritysten vientiä ja kansainvälistymistä edistävä ja ulkomaisia investointeja Suomeen hankkiva organisaatio. Finpro edistää asiakkaidensa kansainvälistä kasvua ja menestystä auttamalla niitä olemaan oikeilla markkinoilla oikeaan aikaan kilpailukykyisillä tuotteilla, palveluilla ja konsepteilla.

Finpro verkostoituu asiakkaidensa ja yhteistyökumppaneidensa hyödyksi paikallisesti ja kansainvälisesti. 370 asiantuntijaamme työskentelee 69 toimipisteessä lähes 50 eri maassa. Yrityksille tehtävien toimeksiantojen lisäksi Finpro hallinnoi merkittäviä kansainvälisiä hankkeita kuten puhtaan teknologian Cleantech Finland ja koulutusviennin Future Learning Finland. www.finpro.fi

Suomen Messusäätiö jakaa vuosittain noin 400 000 euron arvosta palkintoja, stipendejä ja apurahoja. Tunnetuimmat Messusäätiön palkinnoista ovat vuosittain jaettavat Tasavallan presidentin kansainvälistymispalkinto ja Kaj Franck -muotoilupalkinto.

Suomalaisen Työn Liitto on asiantuntijaorganisaatio, jonka tehtävänä on edistää suomalaisen työn arvostusta. Liitto hallinnoi suomalaisen työn puolesta toimivia merkkejä ja verkkopalveluita sekä edistää innovointia ja yrittäjyyttä.