Tavoitteena nolla työtapaturmaa

Työturvallisuus on pysyvä kehittämisen kohde ISS Palveluilla. Lappeenrannan ja Imatran alueella kiinteistönhoito- ja siivouspalveluihin keskittynyt ISS Palvelut haluaa korostaa aiheen tärkeyttä järjestämällä tänään 15.10. työturvallisuustapahtuman henkilöstölleen ja kaikille muille aiheesta kiinnostuneille. Tapahtuma järjestetään ISS Palveluiden Lappeenrannan toimitiloissa osoitteessa Alaniitynkatu 17 klo 11-14.

Ensimmäistä kertaa seudulla järjestettävässä tapahtumassa työturvallisuus on esillä eri näkökulmista. Työntekijöille tarjotaan tietoa muun muassa työturvallisuusvälineistä ja työasusteista. Lisäksi työntekijöitä opastetaan kohtaamaan uhkaava henkilö sekä välttämään vaarat kotimatkan varrella. Lappeenrannan työterveys ry kertoo yleisemmin alueen työterveysasioista, ja rohkeimmat pääsevät sammuttamaan paloja Etelä-Karjalan pelastuslaitoksen valvonnassa. - Työturvallisuusasioista on jatkavasti keskusteltava, jotta niihin kiinnitetään enemmän huomiota. Haluamme muistuttaa ihmisiä esimerkiksi kuulo- ja silmäsuojaimien sekä turvakenkien käytön tärkeydestä. Monissa kohteissa erilaisten suojavälineiden käyttö on pakollista, mutta omaan toimintaan ja päivittäisiin turvallisuuskäytäntöihin kannattaa kiinnittää huomiota vaikka näin ei olisikaan, kertoo työsuojeluvaltuutettu Arja Toropainen ISS Palveluista. ISS Palvelut työllistää Lappeenrannan ja Imatran alueella yhteensä noin 150 ihmistä. Suurin osa työskentelee siivouspalveluissa tai kiinteistönhoidossa. Uusin ISS Palveluiden kohde alueella on puolustushallinnon kiinteistöt. Pyöräilytapaturmat lisääntyvät syksyllä ISS Palveluilla on asiakkainaan monen eri toimialan yrityksiä, mikä asettaa haasteita myös työturvallisuustoiminnalle. Kaikissa työympäristöissä on omat turvallisuusriskinsä, jotka on oltava kaikkien siellä työskentelevien tiedossa. Ammattiosaaminen ja hyvä perehdytys työhön auttavat tapaturmien ennakoinnissa ja ehkäisemisessä. - Ehdottomasti suurin työturvallisuusriski on liukastumiset ja kompastumiset. Niitä sattuu sekä työmatkalla että esimerkiksi siivoojille heidän viedessään roskia, Toropainen kertoo. Ajankohtainen työturvallisuusaihe on työmatkoilla tapahtuvat pyöräilyonnettomuudet. Märät ja lehdistä liukkaat kadut yhdistettynä pimeneviin aamuihin ja iltoihin näkyy tapaturmina. - Nyt syksyllä varsinkin polkupyörällä kaatumiset ovat yleisiä. Kaikissa tapauksissa selvitämme tapaturman syyn, ja teemme kaikkemme, ettei uusia tapaturmia sattuisi.