Tekesin rahoitus vauhdittaa yritysten kasvua

Lähes kaikki juuri julkistetun Deloitten Technology Fast 50 Finland -listan yrityksistä ovat saaneet julkista tutkimus- ja kehitys- tai yritysrahoitusta Tekesiltä. Teknologian kasvuyritysten listan kärkeen nousi helsinkiläinen Eniram Oy, joka on viidessä vuodessa kasvanut yli 6000 prosenttia.

Ohjelmistoyritys Eniram toimittaa meriteollisuudelle päätöksenteon tukijärjestelmiä, joiden avulla alus voi säästää jopa miljoonan euron arvosta polttoainetta vuodessa. Samalla laivan hiilidioksidipäästöt vähenevät 3200 tonnia. Eniramin järjestelmä on nyt noin sadassa laivassa maailman yhteensä 25000 laivasta, joten markkinapotentiaalia ja kasvun mahdollisuuksia on edelleen valtavasti.

Tekes on ollut mukana Eniramin kehityksessä jo yrityksen perustamisesta lähtien vuonna 2005. Tekesin avulla palkattiin mm. yrityksen ensimmäinen työntekijä.

”Yhtiömme historian voi jakaa kolmeen vaiheeseen: alkuvaiheen tuotekehitys ja markkinatutkimus vuosina 2005–2007, joista emme olisi selvinneet ilman Tekesiä. Pääomasijoittajia tuli mukaan yrityksen kansainvälistysvaiheessa vuodesta 2008 lähtien, kun tuotteelle oli selkeä kysyntä markkinoilla. Nyt olemme siirtymässä jatkuvan tuotekehityksen vaiheeseen”, kertoo yrityksen perustaja ja teknologiajohtaja Henrik Dahl.

Julkinen rahoitus vauhdittaa kasvua

Tekesillä on ollut roolinsa myös monissa muissa Technology Fast 50 -listan yrityksissä. Listan 50 yrityksestä 43 on jossakin kehityksensä vaiheessa saanut Tekesin rahoitusta. Julkisen rahoituksen merkitys onkin merkittävä erityisesti yritysten alkuvaiheessa, jolloin yksityiset sijoittajat eivät vielä lähde rahoittamaan ideatasolla olevia yrityksiä.

”Nopeaa kasvua tavoittelevat yritykset ovat yksi tärkeimmistä asiakasryhmistämme”, kertoo toimialajohtaja Risto Setälä Tekesistä. Vuoden 2012 alusta Tekes on uuden strategiansa mukaisesti varaamassa noin kolmanneksen yrityksille suunnattavasta rahoituksesta nuorien, alle 6-vuotiaiden yritysten projekteihin. Tällä strategialla Tekes voi osallistua muutaman sadan alkuvaiheen yrityksen kasvupolulle.

Yritysten kasvuvaiheessa rahoituspäätökset tehdään yhdessä yksityisten sijoittajien kanssa. Tutkimusten mukaan kohtuullisella julkisella riskirahoituksella on positiivinen vaikutus yritysten tuottavuuteen. Tekesin rahoituksella on myös positiivinen yhteys yritysten kasvuun.

Uusin esimerkki Tekesin roolista yritysten kasvun rahoittajana on marraskuun alussa valtakunnallisena lanseerattu Kasvuväylä, joka on kiihdytyskaista nopeaa kasvua ja kansainvälistymistä tavoitteleville pk-yrityksille. Palvelu on rakennettu yhteistyössä eri Työ- ja elinkeinoministeriön alaisten organisaatioiden kanssa. Hakemuksia Kasvuväylälle otetaan vastaan joulukuun alkuun asti.

Toimialajohtaja Risto Setälä, Tekes. risto.setala(at)tekes.fi, puh. 010 6055 858

Teknologiajohtaja Henrik Dahl, Enriram Oy. henrik.dahl(at)eniram.fi, puh. 040 5892 111

Tekes

Tekes on teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskus, joka rahoittaa haastavia tutkimus- ja kehitysprojekteja ja edistää yritysten kehittymistä. Kansainvälistymisestä kasvua hakevat pienet ja keskisuuret yritykset ovat Tekesin tärkein kohderyhmä.Vuonna 2010 Tekes rahoitti runsaalla 100 miljoonalla eurolla pieniä, alle kuusi vuotta vanhoja yrityksiä. Kaikkiaan Tekes rahoitti 633 miljoonalla eurolla yritysten tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaa ja julkisten organisaatioiden tutkimusprojekteja.

Uusien yritysten aikaan saaminen

• Tekesin nopeat pienet rahoituspäätökset liiketoimintaideoiden jalostamiseksi
  • uusien yritysten aikaan saaminen yliopistojen, korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten tutkimustuloksia kaupallistamalla
  • suurten yritysten käyttämättä jääneiden ideoiden ja patenttisalkkujen perkaaminen