Terveystalo nousi Tampereen alueen markkinajohtajaksi

Terveystalo Tampere on noussut Tampereen alueen yksityisten terveyspalvelutuottajien markkinajohtajaksi. Kasvun taustalla on pitkäjänteinen työ palvelujen kehittämisessä. Terveystalon Tampereen toimintojen liikevaihto oli 17,7 miljoonaa euroa vuonna 2012.

– Tämä on pitkäjänteisen ja määrätietoisen työn tulos. Olemme luonnollisesti tästä tuloksesta erittäin iloisia, kertoo Terveystalon Länsi-Suomen aluejohtaja Mika Haapala.

Haapalan mukaan perusta Terveystalon nousulle Tampereen markkinajohtajaksi luotiin jo vuonna 2007.

– Kun viisi vuotta sitten rakensimme suurta toimipistettä Tampereen ydinkeskustaan, epäilijöitä kieltämättä riitti. Näin jälkikäteen tarkasteltuna tehdyt ratkaisut ovat osoittautuneet kuitenkin erittäin onnistuneiksi. Ensimmäinen tavoite on nyt saavutettu ja seuraavaksi ryhdymme rakentamaan uutta strategiaa markkinajohtajan asemassa.

Keskeisiä syitä menestykseen

Haapalan mukaan Terveystalo Tampereen nousulle Tampereen alueen markkinajohtajaksi on useita syitä.

– Ison lääkärikeskus-sairaalan perustaminen Rautatieaseman viereen on yksi syy nopeaan kasvuumme. Keskeinen sijainti ja hyvät paikoitusmahdollisuudet ovat tärkeitä tekijöitä asiakkaillemme. Nykyasiakas arvostaa myös laajaa palveluvalikoimaa ja pitkiä aukioloaikoja. Terveystalossa on kaupungin pisimmät aukioloajat eli olemme arkisin auki klo 8-20, selvittää Haapala.

– Viime vuonna laajensimme palveluvalikoimaa silmäkirurgiaan perustamalla oman silmäsairaalan. Lisäksi toimme palvelut lähemmäksi asiakasta, kun avasimme lääkärikeskuksen Hervantaan. Suomalainen terveydenhuolto tarvitsee investointeja ja palveluinnovaatioita ja siihen haasteeseen Terveystalo pystyy vastaamaan. Olemme myös kehittäneet ja tuoneet markkinoille edelläkävijänä sähköisiä palveluita mm. ajanvaraukseen mobiilisovelluksia ja omien potilastietojen hallinnointiin Terveystalo Oma Terveys -nettipalvelun, Haapala jatkaa.

Yksityisissä terveyspalveluissa potilaita ohjaavat ennen kaikkea palvelutarjonta ja saatavuus. Terveystalo on kuitenkin ottanut vahvasti fokukseen myös terveyspalveluiden laadun ja hoidon vaikuttavuuden mittaamisen. Potilaan valinnanvapauden lisääntyessä tulevina vuosina merkittävästi mm. EU:n potilasliikkuvuusdirektiivin myötä, uskomme, että sekä asiakaspalvelun, mutta myös lääketieteellisen hoidon laatu tulevat näyttelemään entistä merkittävämpää roolia.

– Terveystalo Tampere sai helmikuussa merkittävän tunnustuksen palvelun laadusta, kun meille myönnettiin myös Kansallisen Allergiaohjelman laatusertifikaatti ensimmäisenä yksityisen sektorin laboratoriona Suomessa. Allergiaohjelman yhtenä keskeisimpänä tavoitteena on allergisten sairauksien diagnostiikan kehittäminen, Haapala toteaa.

– Isossa kokonaiskuvassa tarkasteltuna sertifikaatin myöntäminen tulee palvelemaan potilaiden tarpeita. Uskon myös, että sertifikaatin saaminen yksityisen sektorin toimijalle tukee myös Kansallisen Allergiaohjelman tavoitteita tulevaisuudessa, toteaa Suomen Terveystalon lastentautien erikoisalajohtaja Péter Csonka.

Asiakkaan näkökulmalla on merkitystä

Aluejohtaja Haapalan mukaan Terveystalon asiakkailla on ollut oma erityinen merkityksensä yrityksen menestystarinassa.

– Olemme halunneet saada asiakkailta palautetta ja ennen kaikkea pyrkimyksemme on ollut reagoida siihen tarkoituksenmukaisesti. Asiakasnäkökulman korostaminen ja huomioiminen ovat päivittäisen toimintamme kulmakiviä. Meille asiakkaita ei ohjata järjestelmästä, vaan olemme asiakkaan valinta. Asiakkaat on ansaittava joka päivä, Haapala painottaa.

Terveystalolla on Tampereella kaikkiaan viisi toimipaikkaa: Rautatienkadulla toimiva lääkärikeskus-sairaala sekä yksiköt Hervannassa ja Lielahdessa. Työterveysasiakkaita palvellaan kahdessa toimipaikassa. Lisäksi hedelmällisyyshoitoihin erikoistunut Fertinova-klinikka on myös osa Terveystalo-konsernia.

Terveystalo Tampere tarjoaa yleis- ja erikoislääkäripalveluja, leikkauksia ja toimenpiteitä, työterveyspalveluja sekä uusinta teknologiaa hyödyntäviä kuvantamis- ja laboratoriopalveluja. Tällä hetkellä Tampereella on yli 100 työsuhteista terveydenhuollon ammattilaista, lisäksi osa- ja täysiaikaisia ammatinharjoittajia toimii Terveystalon tiloissa lähes 200.

Mika Haapala, Aluejohtaja Länsi-Suomi, Terveystalo, puh. 050 526 8997, mika.haapala@terveystalo.com
Jyrki Lähde, yksikönjohtaja, Terveystalo, puh. 030 63 34615, jyrki.lahde@terveystalo.com

Terveystalo on Suomen suurin terveyspalveluyritys. Yhtiö tarjoaa monipuolisia terveys-, työterveys-, sairaanhoito- ja tutkimuspalveluja lähes 150 toimipaikassa eri puolilla Suomea. Terveystalon asiakkaita ovat yksityishenkilöt, yritykset ja yhteisöt, vakuutusyhtiöt sekä julkinen sektori. Terveystalo työllistää valtakunnallisesti lähes 7 000 terveydenhuollon ammattilaista. Vuonna 2011 Terveystalo investoi suomalaisten terveyspalvelujen kehittämiseen 118 miljoonaa euroa. www.terveystalo.com