Tiesitkö tämän silmien laserleikkauksista?

Laserleikkaukset ovat yleinen tapa päästä eroon silmälaseista. Suomessakin tehdään noin 15 000 taittovirheleikkausta vuosittain. Nykyinen lasertekniikka takaa nopean ja luotettavan lopputuloksen ja huolella tehty silmien ennakkotutkimus varmistaa onnistumisen. Silmätautien erikoislääkäri Jukka Moilanen Terveystalosta selventää faktoja silmäleikkauksiin liittyen.

Silmien laserleikkaus sopii lähes kaikille

Silmälaseja käyttävät tietävät hyvin, kuinka vapauttavaa on päästä eroon laseista. Etenkin urheillessa lasit ovat usein tiellä ja tietyissä ammateissa niistä on jopa haittaa. Nykyisin esimerkiksi lentäjille sallitaan nykyään laserleikkaukset. Silmien laserleikkaus sopii lähes kaikille likinäöstä, kaukonäöstä tai hajataitteisuudesta kärsiville. Myös ikänäköön voi saada apua leikkauksella. Leikkausta ennen tehtävässä esitutkimuksessa selvitetään, onko silmässä jotain sellaista rakenteellista poikkeavuutta, minkä takia leikkausta ei kannattaisi tehdä.

Laserleikkaukset onnistuvat yleensä hyvin

Taittovirheleikkausten erinomaisten tulosten takia on voinut syntyä mielikuva, että kaikki potilaat pääsevät eroon silmälaseista. Tosiasiassa 80-90 prosenttia potilaista näkee hyvin ilman laseja vuoden päästä, mikä on hyvä pitää mielessä. Toimenpiteellä vähennetään lasiriippuvuutta. Joillakin henkilöillä näön tarkentuminen saattaa kestää pidempään. Vaihtelut ovat hyvin yksilöllisiä.

Sarveiskalvon rakenteellinen poikkeavuus ja tietyt sairaudet estävät silmien laserleikkauksen Laserleikkaus ei sovi henkilöille, joilla on sarveiskalvon rakenteellinen poikkeavuus tai muita rakenteen muutoksia. Yleissairauksista erityisesti autoimmuunitaudit ja sidekudossairaudet ovat este leikkaukselle. Diabetes vaikuttaa haitallisesti haavojen paranemiseen ja lisää tulehdusriskiä, minkä takia näiden potilaiden kanssa on oltava erityisen varovainen. Glaukooma eli silmänpainetauti voi pahentua tai sen hoito vaikeutua taittovirheleikkauksen takia. Raskaus ja imetys ovat myös vasta-aiheita taittovirheleikkaukselle.

Hyvällä ennakkotutkimuksella on tärkeä rooli leikkauksen onnistumisessa

Kattava ja perusteellinen esitutkimus on taittovirhekirurgiassa avainasemassa. Sen avulla varmistetaan paras mahdollinen hoitotulos.

Laserleikkauksen tavallisin sivuvaikutus on silmien kuivuminen

Kuivasilmäisyyttä kokee noin 50 % potilaista. Vaiva poistuu yleensä muutamassa kuukaudessa. Silmätippoja täytyy käyttää ahkerasti ensimmäisinä viikkoina leikkauksen jälkeen, ja on suositeltavaa käyttää niitä useita kuukausia pidempään. Hämäränäkö voi heikentyä leikkauksen jälkeen. Valojen ympärille saattaa muodostua ylimääräinen kehä, joka ei kuitenkaan yleensä haittaa näkökykyä.

Vakavat riskit ovat erittäin harvinaisia leikkauksissa

Laserleikkauksissa vakavat riskit ovat erittäin harvinaisia. Leikkausten kriteerit ovat tiukentuneet ja laitteet ovat tarkentuneet. Hyvällä ennakkotutkimuksella on tärkeä rooli leikkauksen onnistumisessa. Vakavimpiin riskeihin kuuluvat tulehdukset ja sarveiskalvon rakenteen heikkeneminen. Seurauksena voi olla tarkan näkökyvyn heikkeneminen. Terveystalossa toimenpide tehdään kokonaan laserilla, ilman leikkaavaa terää.

Laserleikkaus on kivuton toimenpide

Silmien laserleikkaus on kivutonta. Potilas saa rauhoittavan esilääkityksen. Lasertoimenpide itsessään kestää alle minuutin ja toimenpide kokonaisuudessaan noin puoli tuntia.

Asiantuntijana Terveystalon silmätautien erikoislääkäri Jukka Moilanen,  jukka.moilanen@terveystalo.com

Jukka Moilanen, silmätautien erikoislääkäri, Terveystalo, jukka.moilanen@terveystalo.com

Anni Romu, viestintäpäällikkö, Terveystalo, anni.romu@terveystalo.com, puh. 050 571 1887

Terveystalo on Suomen suurin terveyspalveluyritys. Yhtiö tarjoaa monipuolisia terveys-, työterveys-, sairaanhoito- ja tutkimuspalveluja lähes 150 toimipaikassa eri puolilla Suomea. Terveystalon asiakkaita ovat yksityishenkilöt, yritykset ja yhteisöt, vakuutusyhtiöt sekä julkinen sektori. Terveystalo työllistää valtakunnallisesti lähes 6 500 terveydenhuollon ammattilaista.Terveystalon verojalanjälki vuonna 2012 oli yhteensä 71,9 miljoonaa euroa ja viime vuonna Terveystalo investoi suomalaisten terveyspalvelujen kehittämiseen yli 27 miljoonaa euroa. www.terveystalo.com