Tietoliikenneyhtiö Cisco luo pohjan 2020-luvun internetille

Internet For the Future -strategian tavoitteena on kehittää seuraavan sukupolven internet. Uuden strategian myötä Cisco luo verkkorakenteesta vahvemman, jotta tekoälyn ja lisätyn todellisuuden kaltaisia digitaalisia innovaatioita voidaan hyödyntää nykyistä laajemmin.

Tietoliikenneyhtiö Cisco julkisti yksityiskohtia strategiastaan, joka tulee ohjaamaan yhtiön toimintaa sekä koko tietoliikennealaa tulevat vuosikymmenet. Uuden Internet For the Future -strategian myötä Cisco luo seuraavan sukupolven internetin, josta tulee suorituskyvyltään huomattavasti parempi kuin nykyinen verkkoinfrastruktuuri.

Julkistuksen keskiössä ovat uudet innovaatiot, joihin kuuluu ainutlaatuinen piiriteknologia Cisco Silicon OneTM . Piiriteknologiaa hyödynnetään uudessa Cisco 8000 -sarjan reititinperheessä, joka on maailman tehokkain operaattoritason reititin. Samalla Cisco tuo markkinoille uusia hankintamalleja, joilla asiakkaat voivat hankkia tietoliikenneratkaisua entistä joustavammin.

- Innovaatioiden edellytyksenä ovat keskitetyt investoinnit sekä henkilöstö ja työilmapiiri, joka arvostaa rohkeita ideoita. Olemme sitoutuneet uudistamaan toimialaamme ja luomaan kokonaan uuden internetin 5G-aikakaudelle. Viimeisimmät ratkaisumme piiriteknologian, optiikan ja ohjelmistojen saralla ovat luoneet pohjan, jonka kautta asiakkaamme pysyvät teknologisen kehityksen aallonharjalla ja pystyvät palvelemaan laadukkaasti omia asiakkaitaan vielä vuosikymmenien päästä, Ciscon toimitusjohtaja Chuck Robbins kertoo.

Tulevaisuuden internetin kulmakivet

Seuraavan vuosikymmenen aikana yhä useammat digitaaliset kokemukset vaativat tuekseen entistä kehittyneemmän teknologian. Tekoäly, 5G, 16K-striimaus, lisätty todellisuus, IOT (Internet of Things) ja monet muut innovaatiot vaativat toimiakseen suorituskyvyn, jota nykyinen internetin infrastruktuuri ei kykene tarjoamaan.

Ciscon kannalta nyt julkaistut tiedot ovat huipentuma viisivuotiselle strategiselle kehitystyölle, jonka tavoitteena on ollut rakentaa internet, jossa tulevaisuuden digitaaliset kokemukset ovat mahdollisia. Samalla Cisco haluaa ratkaista nykyteknologian kapasiteettiongelmat. Cisco on keskittynyt vahvasti tulevaisuuteen ja investoinut ratkaisuihin, jotka tukevat paremmin uusia digitaalisia innovaatioita. Tämän työn keskiössä ovat investoinnit ja kehitystyö piiriteknologiaan, optiikkaan ja ohjelmistoihin.

Ciscon verkko- ja turvallisuusjohtaja David Goecklerin mukaan investoinnit piiriteknologiaan, optiikkaan ja ohjelmistoihin mahdollistavat internetissä palveluita tarjoaville yrityksille entistä nopeamman siirtoyhteyden, jolla on myös kapasiteettia käsitellä internetkaistaa paljon kuormittavia pyyntöjä.

- Se toimija, joka luo nyt innovatiivisia teknologisia ratkaisuja ja kokemuksia, on vahvoilla tulevaisuudessa. Uskomme, että investoimalla piiriteknologiaan, optiikkaan ja ohjelmistoihin me voimme olla toimialallamme suunnannäyttäjä. Emme ole keskittyneet kehitystyössä ainoastaan yhteen tuotekategoriaan. Olemme jo muutaman vuoden ajan investoineet lukuisiin tuotekategorioihin ja yksittäisiin teknologioihin, jotka tulevat olemaan digitaalisten kokemusten keskiössä tulevaisuudessa. Tämä strategia on Ciscon historian kunnianhimoisin, Goeckler toteaa.

Cisco Silicon One – vallankumouksellinen piiriteknolgia

Cisco Silicon One on Ciscon reitittimien perusta 2020-luvulla. Lähitulevaisuudessa reitittimien suorituskyky on jopa 25 terabittiä sekunnissa (Tbps). Edistyksellisen piiriteknologian avulla siru on sovitettu kaikille markkinoille, joilla on korkeat kapasiteettitarpeet. Teleoperaattorit ja pilvipalvelujen tarjoajat hyötyvät uuden piiriteknologian suorituskapasiteetistä. Jo ensimmäisen sukupolven Cisco Silicon One, Q100, yltää yli 10 Tbps tehoon vaarantamatta ohjelmoitavuutta, puskurointia, energiatehokkuutta, skaalautuvuutta tai toiminnallisuutta. Se on yhtenäinen kokonaisuus, jonka avulla operaattorit voivat vähentää huomattavasti käyttökustannuksia ja luoda nopeasti lisäarvoa uusista palveluista.

Cisco 8000 Series – ensimmäiset Silicon One -reitittimet

Cisco 8000 -sarjaan kuuluu ensimmäisen sukupolven reitittimet, jotka ovat rakennettu Cisco Silicon One Q100:lla, ja se on suunniteltu auttamaan operaattoreita ja pilvipalveuiden tarjoajia alentamaan verkkojen rakentamisen kustannuksia 5G-, AI- ja IOT-kehityksessä. Reitittimet on:

• optimoitu käytettäväksi 400 Gbps porttinopeudella ja sitä kovemmalla teholla (reitittimessä on jopa 10,8 Tbps kapasiteetti yhden räkkikorkeuden tilassa).
  • varustettu Cisco IOS XR7 -verkkokäyttöjärjestelmällä, jotta käyttö olisi helpompaa ja kustannustehokkaampaa.
  • varustettu parannetulla verkkoturvallisuudella ja integroidulla luottamustekniikalla, jotta reaaliaikainen kriittisen infrastruktuurin luotettavuutta voidaan seurata reaaliaikaisesti.
  • kompakteja ja tehokkaita tarjoamaan toimittajille suuren kapasiteetin ja skaalautuvuuden pienemmillä virran- ja tilavaatimuksilla.

400 gigatavun optiikka

Tulevaisuuden Internet on riippuvainen jatkuvasta teknologisesta kehityksestä sekä sirukehityksessä että optiikassa. Ciscon innovaatiot molemmilla alueilla ovat markkinoiden edistyneimmät. Tämän ansiosta Cisco voi varmistaa, että optiikka on aina täysin yhteensopiva alan standardien kanssa, ja että se toimii kaikissa olosuhteissa riippumatta isäntäkoneesta – myös silloin, kun portin nopeus on 100G - 400G ja jopa suurempi.

Pilottiasikkaat

Comcast, CenturyLink ja NTTCom kuuluvat yrityksiin, jotka testasivat Cisco 8000 -sarjaa ennen sen markkinoille saattamista.

Englanninkielinen tiedote luettavissa tästä.

Cisco

Cisco on maailman johtavimpia teknologiayrityksiä, joka on kehittänyt verkkoyhteyksiä vuodesta 1984. Työntekijämme, tuotteemme ja yhteistyökumppanimme auttavat yhteiskuntaa hyödyntämään tulevaisuuden mahdollisuudet tänään.

Cisco ja Ciscon käyttämä logo ovat rekisteröityjä tuotemerkkejä. Lue lisää tuotemerkeistä täällä: www.cisco.com/go/trademarks.