Tiikerin loikka – Intia investoi mittavasti 33 älykaupungin rakentamiseen

Intia valitsi alkuvuodesta 20 ensimmäistä älykaupunkia, ja viime viikolla määrä kasvoi 33 kaupunkiin. Tavoitteena on modernisoida yhteensä sata suurta kaupunkia kestävän kehityksen mukaisiksi älykaupungeiksi. Älykaupunkeihin investoidaan lähivuosina yli 20 miljardia euroa. Finpron mukaan suomalaiselle ICT- ja digiosaamiselle on kysyntää etenkin energian, liikenteen, rakentamisen ja tietoliikenteen sektoreiden kehittämisessä.

Intian tavoitteena on muokata ainakin sata suurta kaupunkia lähivuosina viihtyisiksi, kestävän kehityksen mukaisiksi metropoleiksi. Suomalaisyritysten vientiä edistävän Finpron mukaan mittavat investoinnit kaupunkien uudistamiseen tarjoavat suomalaisille yrityksille hyviä kasvumahdollisuuksia.

– Intia ilmoitti viime tiistaina valinneensa 13 uutta kaupunkia, jotka nostavat tulevien älykaupunkien määrän 33 kaupunkiin. Projektit ovat hyvässä vauhdissa ja kaupunkien kehittämiseksi on jo tehty konkreettisia investointisuunnitelmia. Älykaupunkeihin investoidaan arviolta yli 20 miljardia euroa tulevien viiden vuoden aikana, kertoo Intian maatoimintojen johtaja Leena Österberg Finprosta.

Finpron mukaan suomalaiselle ICT- ja digiosaamiselle on kysyntää useilla eri aloilla.

– Esimerkiksi energiateollisuudessa Intia panostaa tällä hetkellä etenkin aurinkoenergiaan ja älykkäisiin sähköverkkoihin. Tavoitteena on nostaa uusiutuvan energian tuotantoteho 175 gigawattiin vuoteen 2022 mennessä, Österberg kertoo.

Kysyntää on lisäksi muun muassa liikenteen, infrastruktuurin, jätteenkäsittelyn, vedenpuhdistuksen, tietoturvallisuuden, terveydenhuollon ja koulutuksen aloilla, joille Finpro on rakentanut suomalaisille yrityksille hyviä kontakteja.

Myös Tekes kartoittaa yhteistyömahdollisuuksia Intiassa ja avaa lähiaikoina rahoitushaun liittyen terveydenhuollon digitalisaatioon, koulutuksen uudistamiseen sekä sanitaatio- ja cleantech-sektoriin, erityisesti vedenpuhdistukseen sekä jätteiden käsittelyyn ja hyödyntämiseen.

Strategisten kumppanien löytäminen avain menestykseen

Strategisten kumppanien löytäminen on Österbergin mukaan yksi avaintekijä menestykseen, sillä kilpailu Intiassa on haastavaa ja uusia palveluntarjoajia tulee kasvavalle markkinalle lisää.

– Kilpailutukset julkisella sektorilla ovat pitkiä ja vaativia prosesseja. Siksi on tärkeää löytää oikeat kumppanit, jotka voivat edesauttaa oman liiketoiminnan syntymistä. Intiassa toimii jo yli sata suomalaista yritystä, mikä osoittaa, että hyvä markkinatuntemus kantaa hedelmää, Österberg sanoo.

Finpron mukaan Intiassa arvostetaan erityisesti suomalaisten yritysten digitaalista osaamista, korkeaa teknologiaa, korkeasti koulutettuja työntekijöitä sekä innovointikykyä.

– Intian pääministeri Narendra Modi kertoi pääministeri Juha Sipilän vienninedistämismatkalla Mumbaissa helmikuussa panneensa merkille muun muassa suomalaisten startup-yritysten kehityksen. Modin hallituksen keskeisimpänä tavoitteena on, että Intiassa olisi jatkossa helpompi harjoittaa liiketoimintaa, Österberg kertoo.

”Smart Cities” -ohjelman lisäksi pääministeri Modin ”Make in India” -kampanja on yksi Intian hallituksen päätavoitteista, jolla pyritään nostamaan valmistavan teollisuuden osuutta BKT:sta nykyisestä 17 prosentista 25 prosenttiin vuoteen 2025 mennessä.

Finpro tarjoaa tietoa ja tukea Intian kasvumarkkinasta kiinnostuneille.

Lisätietoa:

Leena Österberg, Senior Advisor, Finpro, 040 410 446, +91 85 8880 2394, leena.osterberg@finpro.fi

Dharmesh Sharan, Senior Advisor, Finpro New Delhi, +91 98 9910 1589, Dharmesh.sharan@finpro.fi

Hetta Huittinen, viestintäpäällikkö, Finpro, 040 033 9597, hetta.huittinen@finpro.fi

Uutinen Tekesin Intia-rahoituksesta: http://www.tekes.fi/nyt/uutiset-2016/intiassa-kasvu-jatkuu-suomalaisosaamiselle-runsaasti-kysyntaa/

Finpro auttaa suomalaisia pk-yrityksiä kansainvälistymään, hankkii Suomeen lisää ulkomaisia investointeja ja kasvattaa ulkomaisten matkailijoiden virtaa Suomeen. Finpron muodostavat Export Finland, Visit Finland ja Invest in Finland. Finpro on julkinen toimija, jonka 240 asiantuntijaa toimii 37 vientikeskuksessa 31 maassa ja kuudessa toimistossa Suomessa. www.finpro.fi Finpro – kasvua Suomeen

Team Finland -kumppanina Finpro hallinnoi lähes 40 merkittävää kasvuohjelmaa, kuten puhtaan teknologian Cleantech Finlandia, Food from Finlandia ja FinlandCarea. Kasvuohjelmilla Team Finland auttaa satoja suomalaisyrityksiä kansainvälisille markkinoille ja houkuttelee investointeja maailmalta Suomeen. www.team.finland.fi