Tiki: ”IFK:n murskavoitolla ei mitään merkitystä – Kärpät löysi sydäntä”

Liiga-välierät etenevät peli kerrallaan, ja tänään on vuorossa JYP:n ja IFK:n neljäs kohtaaminen Jyväskylässä. Unibetin kiekkokasvo Esa ”Tiki” Tikkanen ei anna maanantain 7–1-ryöpytykselle mitään painoarvoa.

Tikkanen oli eilen vakuuttunut Kärppien esityksestä.

– Kärpät oli ihan erinäköinen joukkue. Tilanteet vietiin loppuun asti, Kristian Kuuselaa ja Patrik Lainetta ajettiin koko ajan kovaa ja nyt oli sitä Kärppä-raivoa, jota on parhaimmillaan viime vuosina nähty. Tullaan taas näkemään huikea ratkaisu tässä sarjassa, Tiki uskoo.

Kiekkolegenda on peräänkuuluttanut Kärppien kokeneiden pelaajien vastuunkantoa. Eilen siitä nähtiin miehen mukaan jo väläyksiä.

– No eivät siellä kaikki nimimiehet vieläkään parhaimmillaan ole, mutta pientä heräämistä nähtiin. Sebastian Aho sai kaivattua tukea eikä joutunut raatamaan puolta peliä. Mies pelasi esimerkiksi ylivoimalla selvästi lyhyempää vaihtoa. Tämä on erittäin tärkeä asia Kärpille Tapparan laajaa ratkaisijamateriaalia vastaan.

Maanantain selkäsauna unohdettu

IFK murskasi JYPin 7–1 maanantaina. Tikkasen mukaan selkäsauna on jo unohdettu – toivottavasti molemmissa leireissä.

– Ei sillä ole enää mitään merkitystä. Yksi peli, that’s it. 1–0 tai 10–1, se on vain yksi kiinnitys. JYP oli maanantaina umpisurkea ja kaikessa IFK:ta jäljessä, mutta nyt joukkue tietää, että noin ei voi lepsuilla. Uskon, että peli oli JYPin kannalta hyvä herätys. Eikä mitään pois IFK:lta, joukkue pelasi yhden kauden parhaista peleistään. Siihenkään hyvään oloon ei voi kuitenkaan jäädä nautiskelemaan, Tiki sanoo pitkällä playoffs-kokemuksella.

Jos JYP aikoo tänään tasoittaa sarjan, pitää sen Tikin mielestä päästä täysin eri tavalla IFK:n iholle. Jyväskylässä tämä on nähty usein aikaisemmin.

– JYP ei päässy viime pelissä ollenkaan kiinni IFK:n pelaajiin. Olivat koko ajan askeleen myöhässä. Mies miestä vastaan -taistelussa JYP ei tätä sarjaa voita. Mutta jos se pystyy antamaan IFK:lle painetta, taklaamaan ja olemaan iholla koko kentällisen voimin kuten Kärpät eilen, illan pelistä tulee taas erittäin paha IFK:lle. Kotihallissa tuolla tavalla pelaaminen on JYPille aina helpompaa, Tiki muistuttaa.

Tuomas Tarkki pelaa JYPin maalissa. Se on konkarin mukaan ainoa oikea ratkaisu.

– Ehdottomasti. Ei Tarkkia voi syyttää maanantain maaleista, ja sanoin jo 3–0-tilanteessa, että ottakaa äkkiä Tarkki pois maalista ja keskittymään seuraavaan peliin.

Tikkasella on mielpiteensä myös Teemu Ramstedtin upeasta maalista.

– Pelimiehen maali, ei siinä mitään! Tiki kehaisee.

Lisätiedot: Antti Tikka, antti.tikka(at)unibet.com

Unibet on vuonna 1997 perustettu online-pelejä tarjoava NASDAQ OMX Nordic Exchange -pörssiin Tukholmassa listattu yhtiö. Unibet on yksi Euroopan suurimmista yksityisistä online-peliyhtiöistä ja tarjoaa palveluita 22 kielellä. Unibet tarjoaa myös B2B-vedonlyöntipalveluja Kambi Sport Solutionsin kautta. Tällä hetkellä Unibetilla yli 10 miljoonaa asiakasta yli sadassa maassa. Unibet kuuluu Euroopan suurimpien rahapeli- ja vedonlyöntiyhteisöjen etujärjestöön (EGBA, European Gaming and Betting Association) jaon eCOGRA:n (e-Commerce Online Gambling Regulationand Assurance) auditoima ja sertifioima vastuullinen toimija.