Tiki: ”Olen nähnyt, kuinka huippupelaajat hyytyvät – Määtän arvostus eri luokkaa kuin Suomessa”

Ensi yönä pelataan 5. Stanley Cup -finaali Pittsburghissa. Kotijoukkueella on mahdollisuus pistää sarja poikki, mutta viiden cupin mies Esa Tikkanen antaa Unibetin haastattelussa San Joselle vielä toivoa. Hän korostaa kuitenkin tähtipelaajien tärkeyttä. Tiki ei usko, että suomalaiset tajuavat, kuinka paljon Olli Määtän kaltaista taistelijaa arvostetaan NHL-piireissä.

Tikkanen on seurannut finaaleja tarkasti, ja pitää eroja finaalijoukkueiden välillä pieninä.

– Tiukkoja pelejä olleet kaikki. Pittsburgh on ollut kokonaisuutena hieman niskan päällä, mutta San Josella on ollut aivan riittävästi paikkoja jokaisen pelin voittamiseen. Penguinsilta löytyy kuitenkin leveämmin ratkaisuvoimaa tällä hetkellä, Tiki linjaa.

– Jos Sharks haluaa jatkaa sarjaa, ykköskentän ja parin muun kärkihyökkääjän on pakko herätä. Thornton, Pavelski, Couture, Marleau, Burns. Siinä viisi alisuorittajaa, mutta heillä on vielä aikaa näyttää, niin ei tarvi saunaillassa hävetä.

Usein keskustellaan clutch-pelaajista ja ”isojen pelien miehistä”. Tikkanen itse luettiin aina tähän joukkoon. Mutta onko tällaisilla luonnehdinnoilla mitään perustaa? Tikin mukaan on.

– Kyllä se näin menee, ihan täysin. Osa huippupelaajista hyytyy täysin kun kova paikka tulee. Näin sen niin monta kertaa urallani, sekä vastustajan että oman jengin riveissä. Joka muuta väittää, voi mennä istumaan vaihtopenkille seitsemänteen Stanley Cup -finaaliin ja katsella ympärilleen, Tikkanen muistelee Unibetille.

Tikkanen on pistänyt merkille Olli Määtän varmat otteet finaalisarjassa.

– Olli on nostanut osakkeita, virheet olleet minimissä. Nuori poika sai hyvän oppitunnin kun pistettiin katsomoon, ollut loistava sen jälkeen. Kaikki tietävät, että pienetkin virheet voivat maksaa ottelun, varsinkin finaaleissa, ja Määttä pelaa nyt sen mukaisesti, Tikkanen kehuu nuorta suomalaispuolustajaa.

Määtän tarina vastoinkäymisistä Stanley Cup -finaaleihin on ollut huikea. Tikkasen mukaan tällaisia kavereita arvostetaan rapakon takana ihan eri tavalla kuin Suomessa.

– Ei Suomessa edes ymmärretä, kuinka isoja juttuja nämä ovat erityisesti joukkueen sisällä. Penguinsin joukkue arvostaa Ollin taistelua ja tarinaa valtavasti, ja sieltä tulee tukea loppuun asti. Jos kannu Pittsburghiin tulee, kyllä siinä on Ollin suuntaan koko joukkueella ihan oma latauksensa. Sama juttu mediassa ja fanien keskuudessa, kaikki on hieman suurempaa. Hienoa katsoa nuoren miehen menoa! Tiki hehkuttaa, ja toteaa samaan hengenvetoon, että sarja on hänen papereissaan kaikkea muuta kuin ohi.

– Jos Sharks saa raavittua nyt voiton, kaikki on taas auki. Mulla on vielä uskoa, että sarja jatkuu. Oon aina sanonut, että niin kauan pelataan kunnes fat lady stops singing, Tiki päättää.

Lisätietoja: Antti Tikka, antti.tikka(@)unibet.com

Unibet on vuonna 1997 perustettu online-pelejä tarjoava NASDAQ OMX Nordic Exchange -pörssiin Tukholmassa listattu yhtiö. Unibet on yksi Euroopan suurimmista yksityisistä online-peliyhtiöistä ja tarjoaa palveluita 21 kielellä. Tällä hetkellä Unibetilla on 10 miljoonaa asiakasta yli sadassa maassa. Unibet on Euroopan suurimpien rahapeli- ja vedonlyöntiyhteisöjen etujärjestön (EGBA, European Gaming and Betting Association) jäsen. Unibet on eCOGRA:n (e-Commerce Online Gambling Regulationand Assurance) auditoima ja sertifioima vastuullinen toimija.