Tiki: ”Suomi ei mestarisuosikki – Sebastian Aho Pikkuleijonien ykköspelaaja”

Jääkiekon nuorten MM-kisat käynnistyvät lauantaina. Peliyhtiö Unibetin kiekkoasiantuntija, Suomen nuorten MM-kisojen kaikkien aikojen paras pistemies Esa ”Tiki” Tikkanen sysää mestaruuspaineita pois Leijonien harteilta. Legenda vertaa joukkuetta vuoden 1985 kotikisojen ryhmään ja nostaa joukkueesta esiin ennen kaikkea yhden nimen, Sebastian Ahon.

Tikkanen myöntää, että Suomella on koossa poikkeuksellisen lahjakas joukkue. Mestarisuosikki löytyy kuitenkin muualta.

– Ruotsi, Kanada, USA. Nämä maat tuottavat niin paljon hyviä pelaajia, että siinä ovat aina suurimmat mestarisuosikit. Venäjä on pieni kysymysmerkki, ja Suomella on mahdollisuudet mihin vaan. Mestaruus on viiden kauppa.

– Laine-Aho-Puljujärvi, Rantanen-Hintz-Kapanen, Nättinen ja Saarela. Suomella on heittää hyökkäyksen ratkaisurooleihin harvinaisen monta Liigassa ja farmiliigoissa isoissa rooleissa olevaa pelaajaa. Heidän harteillaan tämä homma on. Puolustuksen liideri on Vili Saarijärvi, ja Joni Tuulolalta odotan paljon.

Suomen ykkösmiehestä Tikillä on selvä mielipide.

– Kyllä mä odotan eniten Sebastian Aholta. Poikkeuksellisen monipuolinen ja valmis pelaaja. Uskon, että Aho on Suomen pörssiykkönen, Tikkanen kehuu kärppätähteä.

Peräti 36 tehopistettä alle 20-vuotiaiden MM-kisoissa tehnyt Tiki tietää, miltä tuntuu pelata nuorten kotikisoissa mestaruuspaineiden alla.

– Me lähdettiin ennakkosuosikkina 1985 kotikisoihin. Sarjajärjestelmä oli silloin erilainen, ja lähdettiin viimeisessä pelissä tavoittelemaan 6–0 voittoa Venäjästä ja maailmanmestaruutta. Hävittiin 6–5 ja ainoan tappion myötä jäätiin kokonaan ilman mitalia, mies muistelee.

– Kotiyleisöstä oli meille kuitenkin pelkkää hyötyä, pelattiin täysille tuville ja saatiin sieltä tukea. En usko, että kotipaineisiin tämä homma nytkään kaatuu.

Tikkanen pelasi vuosien 1984–1985 MM-kisoissa huippuketjuissa. Toisella laidalla viiletti Mikko Mäkelä, keskellä ensin Raimo Helminen, sitten Esa Keskinen. Mies nautti näistä peleistä, missä ikäluokan parhaat laitetaan kovaan testiin toisiaan vastaan.

– Meitä lähti vuoden 1985 jälkeen monta äijää rapakon taakse. Tässä joukkueessa on paljon samaa, moni tulee tekemään uran NHL:ssä. Nyt vastassa ovat kuitenkin kaikki ikäluokan parhaat pelaajat. Se on kova haaste, joka tuo ihan omanlaisen tunteen ja jännityksen pelaajille. Mahtava paikka näyttää oman ikäluokan tähtiä vastaan, Tiki linjaa Unibetille.

Lisätietoja: Antti Tikka, antti.tikka(at)unibet.com

Unibet on vuonna 1997 perustettu online-pelejä tarjoava NASDAQ OMX Nordic Exchange -pörssiin Tukholmassa listattu yhtiö. Unibet on yksi Euroopan suurimmista yksityisistä online-peliyhtiöistä ja tarjoaa palveluita 22 kielellä. Unibet tarjoaa myös B2B-vedonlyöntipalveluja Kambi Sport Solutionsin kautta. Tällä hetkellä Unibetilla yli 10 miljoonaa asiakasta yli sadassa maassa. Unibet kuuluu jäsenenä Euroopan suurimpien rahapeli- ja vedonlyöntiyhteisöjen etujärjestöön (EGBA, European Gaming and Betting Association). Unibet on eCOGRA:n (e-Commerce Online Gambling Regulationand Assurance) auditoima ja sertifioima vastuullinen toimija.