Tiki: Uusi jatkoaikasääntö hyvä – tuomaritoimintaan syytäkin panostaa

Esa ”Tiki” Tikkanen odottaa junioritähtien värittämää Liiga-kautta vesi kielellä. Mies kehuu Unibetin haastattelussa uutta jatkoaikasääntöä, ja kommentoi muun muassa Mikkelin Jukurien tuoretta Liiga-nousua. Tiki antaa myös arvionsa joukkueiden sijoituksista.

Tikkanen katsoo tällä kaudella erityisesti junioritähtien suuntaan.

Jesse Puljujärvi, Patrik Laine, Sebastian Aho, Roope Hintz, ja listalle voisi nostaa monta muutakin nimeä. Meillä on käsissä aivan poikkeuksellisen lahjakkaiden junnujen nousu parrasvaloihin tänä vuonna. Joukkuemäärä antaa mahdollisuuden tarjota nuorille pelaajille isoa ruutua kaikissa joukkueissa – vaikka kaikki eivät sitä valitettavasti teekään, Tiki hehkuttaa.

Onko uusi jatkoaikasääntö kolmella kolmea vastaan pelaamisesta hyvä muutos?

– Mä tykkään. Yritetään ainakin ratkaista pelit ennen rankkareita, jotka on ihan coin flippiä. Tullaan varmasti näkemään paljon läpiajoja ja rohkeeta peliä. Odotan innolla!

Pelaajilta ei kuitenkaan kysytty asiasta?

– Onko niiltä koskaan kysytty? Tikkanen naurahtaa.

Tänään uutisoitiin Mikkelin Jukurien kabinettinousu Liigaan. Mitä ajatuksia herättää?

– No, kyllähän nämä pelaamalla pitäisi hoitaa. Mutta kun se ei ole mahdollista, niin hyvä juttu Jukureille. Pääsevät kehittämään toimintaansa urheilullisesti uudelle tasolle, Tiki kommentoi.

Etukäteen yksi puheenaiheista on ollut myös Pelicansin tuore valmentajakaksikko Petri Matikainen-Pasi Nurminen. Mitä odotat herroilta?

– No, showtimea tietysti. Valmentajat ovat Lahdessa enemmän esillä kuin joukkue. Mutta hyviä valmentajia molemmat on, toinen rauhallisempi, toinen hieman ärhäkämpi. Varmasti Pelicansin toiminta kehittyy kokonaisvaltaisesti, legenda uskoo.

Jyri Rönn palkattiin Liigan erotuomarijohtajaksi. Oliko oikea muutos?

– No jotain piti tehdä, eli siinä mielessä kyllä. Tuomaritoimintaa Suomessa pitää kehittää koko ajan eteenpäin. Rönn on ammattimies, ja Terry Gregson tuo kansainvälistä osaamista. Vihdoin uskalletaan ottaa apua myös ulkomailta.

Tikin povaukset joukkueiden sijoituksista:

Sijat 1–4

Kärpät, IFK, Tappara, Lukko

Sijat 58
TPS, SaiPa, Blues, JYP

Sijat 912

KalPa, Pelicans, HPK, Ilves

Sijat 1315

Ässät, Sport, KooKoo

Tikin ennustukset pörssikärjistä:

Pistepörssin voittaja: Teemu Ramstedt

Maalipörssin voittaja: Tomas Zaborsky

Lisätietoja: Antti Tikka, antti.tikka(at)unibet.com

Unibet on vuonna 1997 perustettu online-pelejä tarjoava NASDAQ OMX Nordic Exchange -pörssiin Tukholmassa listattu yhtiö. Unibet on yksi Euroopan suurimmista yksityisistä online-peliyhtiöistä ja tarjoaa palveluita 21 kielellä. Tällä hetkellä Unibetilla on 10 miljoonaa asiakasta yli sadassa maassa. Unibet kuuluu jäsenenä Euroopan suurimpien rahapeli- ja vedonlyöntiyhteisöjen etujärjestöön (EGBA, European Gaming and Betting Association). Unibet on eCOGRA:n (e-Commerce Online Gambling Regulationand Assurance) auditoima ja sertifioima vastuullinen toimija.