Tiki: Wild vahvempi Helsingissä – NHL:n runkosarjassa tutut suosikit

Maailman paras jääkiekkoliiga NHL käynnistyy torstaina ja perjantaina Suomessa pelattavilla otteluilla. Taalaliigassa vuosia tahkonnut peliyhtiö Unibetin lätkäasiantuntija Esa Tikkanen ennustaa, että avauspeleissä juhlii Mikko Koivun johtama Minnesota Wild. Muuten NHL:n runkosarjan kärkisijoilla kamppailevat tutut joukkueet.

Minnesota Wid-Carolina Hurricanes: NHL-kausi käynnistyy jälleen upeasti Helsingissä, kun suomalaisjoukkueet Minnesota ja Carolina kohtaavat Hartwall Areenalla 7. ja 8. lokakuuta. Hyökkäystään vahvistaneen Wildin paidassa kaukalossa nähdään hyökkäyksessä pahaa jälkeä tekevät Mikko Koivu ja Antti Miettinen sekä huippuvahti Nicklas Bäckström. Carolinan riveissä taistelevat mahtavan kauden viime vuonna pelannut Jussi Jokinen, ruudinkova Tuomo Ruutu, NHL-puolustajista kovimpia minuutteja pelaava Joni Pitkänen sekä voimalaituri Oskar Osala. Koivu on Minnesotan ehdoton liideri, ja joukkueen tavoitteet ovat korkealla. Carolinan viime kausi oli umpisurkea, ja vuoden 2006 mestari haluaa palata jälleen huipulle.

Carolinan nousu ei ala kuitenkaan vielä Helsingistä. Uskon, että torstain ottelussa vahvempi on Minnesota Wild lukemin 5–3. Tulossa on todellista huippulätkää, muista katsoa!

Koko NHL:n runkosarjassa Itäisen konferenssin suosikit ovat viime vuonna koko liigan runkosarjassa eniten pisteitä kerännyt Washington Capitals ja Sidney Crosbyn johtama Pittsburgh Penguins. Capitals piti tärkeimmät pelaajansa, ja Alexander Ovetskinin ja Nicklas Bäckströmin johtamasta joukkueesta löytyy huikeaa taitoa. Ainoa kysymysmerkki on maalivahtipeli: joukkue tarvitsisi Semion Varlamovin kaveriksi luotettavan huippuvahdin. Ovetskin pelaa kuitenkin jälleen huippukauden, ja Capitals on korkealla. Penguinsilla taas on riveissään liigan arvokkain pelaaja Crosby. Joukkueelta puuttuu ykköslaituri, mutta Jevgeni Malkin ja Jordan Staal pitävät Crosbyn kanssa huolen siitä, että maaliverkot heiluvat myös tällä kaudella. Pakistoa vahvistettiin kovilla nimillä, ja nuorekas Penguins palaa kärkitaistoon.

Itäisen konferenssin musta hevonen on Detroit-ikoni Steve Yzermanin managerikseen saanut Tampa Bay Lightning. Loistavia pelaajakauppoja tehneen Tampan hyökkäyksen top 6 ei kalpene juuri kellekään, ja lahjakas joukkue on erittäin yllätysvalmis jo tänä vuonna.

Läntinen konferenssi on puolestaan San Jose Sharksin ja Chicago Blackhawksin juhlaa. On mahtavaa, että Sharksilla on riveissään kaksi suomalaista huippuvahtia: Stanley Cup -voittaja Antti Niemi ja Torinon sankari Antero Niittymäki. Molemmat pelaavat tällä kaudella paljon otteluita. Joukkue on muutenkin ollut jo vuosia erittäin vahva, ja on varma menestyjävinkki myös tällä kaudella. Viime vuoden mestari Chicago menetti tärkeitä alempien ketjujen miehiä, mutta joukkueen kärkipelaajat muodostavat huippulaadukkaan rungon myös tällä kaudella. Maalille hankittiin kokenut Marty Turco. Chicago on runkosarjassa jälleen kova, mutta en usko mestaruuden uusimiseen.

Potentiaalinen yllättäjä on Phoenix Coyotes. Hyvin valmennettu nuori joukkue eteni jo viime vuonna playoffeihin, ja voi yltää vuotta kokeneempana pitkälle.

Maali- ja pistepörssin ehdottomia ennakkosuosikkeja ovat venäläisraketti Ovetskin ja Pittsburghin Crosby. Maalipörssin voi viedä kumpi vaan, mutta pistepörssissä voitto menee monipuolisemmalle Crosbylle. Musta hevonen on New Jersey Devilsin kohuttu Ilja Kovaltsuk. Muut haastajat tulevat Ruotsista: Sedinin veljekset, Henrik Zetterberg ja Nicklas Bäckström.

Suomalaisten pistepörssin vie Minnesotan Mikko Koivu, ja perässä tulevat velipoika Saku sekä meikäläisten maalipörssin vievä Selänne. Mahdollinen yllättäjä on Calgaryyn takaisin siirtynyt Olli Jokinen.

Unibetin kertoimet
7.10.2010
1X2

Minnesota Wild-Carolina Hurricanes 2,40 3,90 2,50

1.1.2011
Stanley Cup 2010–2011
Kuka voittaa

Washington Capitals 6,00
Chicago Blackhawks 6,50
Pittsburgh Penguins 6,50
Detroit Red Wings 12,00
Vancouver Canucks 12,00

Kaikki kertoimet https://fi.unibet.com/betting/

Lisätietoja: Nils Anden, nils.anden@unibet.com

Unibet on vuonna 1997 perustettu online-pelejä tarjoava NASDAQ OMX Nordic Exchange -pörssiin Tukholmassa listattu yhtiö. Unibet on yksi Euroopan suurimmista yksityisistä online-peliyhtiöistä. Se tarjoaa palveluita 27 kielellä osoitteessa www.unibet.com. Tällä hetkellä Unibetillä on yli 4,7 miljoonaa asiakasta yli sadassa maassa. Unibet kuuluu jäsenenä Euroopan suurimpien rahapeli- ja vedonlyöntiyhteisöjen etujärjestöön (EGBA, European Gaming and Betting Association) ja RGA:han Iso-Britanniassa (Remote Gambling Association). Unibet on G4:n (Global Gaming Guidance Group) sertifioima. Joulukuussa 2007 Unibet hankki omistukseensa Pohjoismaiden markkinoiden suurimman bingo-operaattorin Maria Holdingsin ja huhtikuussa 2008 Skandinavian suurimman toto-yhteisön, Travnetin.

Lisätietoja Unibet Group plc:stä osoitteesta www.unibetgroupplc.com