Tiki vastasi Liiga-väitteisiin: "Sydäntä peliin, kirvesrinnat"

Liigassa vuorossa neljännet välierät. Unibetin kiekkoasiantuntija Esa ”Tiki” Tikkanen vastasi hänelle esitettyihin välieriä koskeviin väitteisiin. Legendalta irtoavat erityiskehut ”metrinelikymppiselle” Joonas Komulaiselle ja Joonas Donskoille.

Mitä Tapparalta vaaditaan, jos se aikoo kääntää sarjan kulun?

– Jos Tappara aikoo voittaa tämän sarjan, sen pitää päästä maalin eteen ja kunnon maalipaikoille. Viime pelissä Tappara pyöritti näennäisesti varsinkin kolmannessa erässä, mutta kyllä sinne lisää sydäntä tarvitaan. Pitää olla rohkeampi ja haluta voittaa kaksinkamppailuja. Risto Dufva on sen verran monta reissua tehnyt, että tietää, miten Tapparan hyökkäys pelataan pois, jos ei sieltä ala kärkimiehet nousta esiin, Tiki näkee.

– Kuka laittaa itsensä likoon, siitä näissä peleissä ja yksittäisissä vaihdoissa on loppujen lopuksi kyse. Katsokaa nyt vaikka Joonas Komulaista. Metrinelikymppinen poika, jonka Dixon ajoi pystyyn, nousee ylös ja ratkaisee koko pelin. Rohkeaa peliä kovalla itseluottamuksella, mahtava esitys!

Toipuuko JYP Raksilan tyrmäyksestä?

– Kyllä kokenut joukkue tietää, mitä pitää tehdä. Jokainen katsoo peiliin ja uuteen peliin. Tuomas Tarkki kasaa itsensä, ja kotiyleisön edessä tulossa täysin eri peli. Alivoimaa ja puolustuspeliä JYPin on pakko tiukentaa, niin tehokkaasti Kärpät iskee paikoista tällä hetkellä. Boksista pitää pysyä pois.

Loppuun muutama väite. Tiki: samaa vai eri mieltä?

Tappara tarvitsisi kovemman ykkössentterin?

– No, kovemman ja kovemman. Aina voi parantaa, mutta Jarkko Malinen on kehittynyt ja pelannut hyvin, samoin Dixon ja Green vääntää tasaisesti. Enemmän siellä on puolustavia senttereitä, se on ihan totta. Sataprosenttisen Jan-Mikael Järvisen Tappara tarvitsee, mitä ikinä siellä taustalla onkaan.

Ville Niemisen on Lukolle korvaamattoman arvokas pelaaja?

– Kyllä. Niin kentällä kuin kentän ulkopuolella. Viime pelissäkin saattoi yhteen vaihtoon tulla 5–6 taklausta, ja se jos mikä tuo nuoremmille pelaajille tsemppiä ja luottamusta. Rooli on muuttunut takavuosista, mutta merkitys ei.

Ykkösmaalivahdilla nimeltä Tarkki ei voiteta tänä keväänä Suomen mestaruutta?

– Kyllä mä uskon, että voidaan voittaa. Iiro Tarkille on mennyt osa maaleista helpohkosti, mutta niin kauan kuin mies voittaa, niin kyllä minäkin häntä peluuttaisin. Tuomas Tarkilla oli Oulussa heikko peli, mutta kokenut kaveri kasaa itsensä.

Lukko ei tee enää yhdessäkään playoffs-pelissä yli kolmea maalia?

– Jos sä voitat ottelun 2–1, miksi sitä suotta kolmatta tekemään? Tottakai Lukko tarvitsee pitkässä juoksussa lisää apuja hyökkäyspäähän, mutta joukkue on lähtenyt välieriin altavastaajana ja pelaavat vahvan puolustuksen kautta.

Joonas Donskoi on Liigan tämän hetken paras pelaaja?

– Kyllä Joonas tällä hetkellä dominoi, pelaa isoja minuutteja, ja itseluottamus erittäin kova. Kaveri oli jo junnumaajoukkueessa käsiltään esimerkiksi Mikael Granlundia edellä, ja vuosi vuodelta mennyt kokonaisuutena eteenpäin. Pitää muistaa, että koko Joonas Kemppaisen ketju ja ylivoimakenttä ovat mahtavassa lennossa ja pelaavat yhdessä erittäin hyvin.

Sipiläinen-Riska-Virtanen on Liigan paras nelosketju?

– On tällä hetkellä. Isoja ja peittäviä pelaajia, ja pelaavat järkevää playoffs-kiekkoa ilman tyhmiä jäähyjä. Vielä viime kaudella muun muassa Riska otti kalliita jäähyjä, nyt ne on jätetty pois. Dufvan luottamuksen näkee siinä, että olivat viime pelissäkin ratkaisuhetkillä jäällä.

Tuomarit ovat onnistuneet tämän kevään pudotuspeleissä?

– Kyllä. Pienten rähinöiden on annettu mennä, ja törkeydet vihelletty pois. Linja on ollut salliva varsinkin Tappara–Lukko-sarjassa, mutta se on pitänyt.

Lisätietoja: Antti Tikka, antti.tikka (at) unibet.com

Unibet on vuonna 1997 perustettu online-pelejä tarjoava NASDAQ OMX Nordic Exchange -pörssiin Tukholmassa listattu yhtiö. Unibet on yksi Euroopan suurimmista yksityisistä online-peliyhtiöistä ja tarjoaa palveluita 21 kielellä. Unibet tarjoaa myös B2B-vedonlyöntipalveluja Kambi Sport Solutionsin kautta. Tällä hetkellä Unibetilla on 9,7 miljoonaa asiakasta yli sadassa maassa. Unibet kuuluu jäsenenä Euroopan suurimpien rahapeli- ja vedonlyöntiyhteisöjen etujärjestöön (EGBA, European Gaming and Betting Association). Unibet on eCOGRA:n (e-Commerce Online Gambling Regulationand Assurance) auditoima ja sertifioima vastuullinen toimija.