Time Magazine: OrCam 2.0 yksi tämän vuoden parhaimmista keksinnöistä

Tekoälyyn pohjautuva OrCam MyEye 2 mahdollistaa näkövammaisille itsenäisemmän arjen ja paremmat edellytykset pärjätä työelämässä.

Yhdysvaltalainen aikakauslehti Time Magazine julkisti vuosittaisen listansa keksinnöistä, jotka ovat tehneet maailmasta paremman, edistyksellisemmän ja hauskemman. Näkövammaisten apuvälineitä valmistama OrCam Technologies on kehittänyt tekoälyyn pohjautuvan OrCam MyEye 2 -älykameran, joka noteerattiin arvostetulla listalla saavutettavuutta edistävänä keksintönä.

Time Magazinen listan kokoaa joukko asiantuntijoita ja toimittajia ympäri maailman. Ehdokkaiden keksintöjä arvioidaan tietyillä avainkriteereillä, joihin lukeutuvat muun muassa keksinnön omaperäisyys, vaikuttavuus ja kunnianhimo. Tuloksena on lista keksinnöistä, jotka muuttavat työskentelyämme, arkeamme ja ajatteluamme.

Professori Amnon Shashua, yksi OrCam Technologiesin perustajista, on mielissään israelilaisyhtiön saamasta tunnustuksesta.

- Olemme äärimmäisen otettuja siitä, että Time Magazine on noteerannut OrCam MyEye 2 -apuvälineen listallaan ja näkee tuotteemme potentiaalin ihmisten elämänlaadun parantamisessa. Olemme alusta asti kehittäneet tekoälyä auttamaan näkövammaisia ja lukihäiriöstä kärsiviä, Shashua sanoo.

OrCam MyEye 2 on sormen kokoinen langaton kamera, joka lukee painettua sekä digitaalista tekstiä ääneen reaaliajassa eri pinnoilta. Kyseessä on langaton apuväline, jonka käyttäjä saa sanomalehden, kirjan, ruokalistan, tuoteselosteiden ja liikenneopasteiden sisällön välittömästi tietoonsa. Tekstin lisäksi laite tunnistaa kasvoja, esineitä, värejä ja seteleitä.

22.5 grammaa painava OrCam MyEye 2 kiinnittyy magneetilla silmälasisankoihin. Laitteen käyttöliittymä on suunniteltu konenäön ja -oppimisen johtavien asiantuntijoiden toimesta. Käyttöliittymässä on panostettu yksinkertaisuuteen ja varmistettu, että edistyksellinen teknologia on näkövammaisille ja lukihäiriöstä kärsiville helppo käyttää. Laite on markkinoiden ainut apuväline, jonka tekstintunnistus aktivoituu sormen osoituksesta tai käyttäjänsä katseen kohdistamisesta. Laite ei myöskään tarvitse tuekseen älypuhelinta tai Wi-Fi -yhteyttä.

OrCam MyEye 2 on saatavilla 26 eri kielivaihtoehtoa ja laitetta myydään 48 eri maassa.

Yhteystiedot:

Rafi Fischer
Rafi.Fischer@OrCam.com
+972-2-591-7805 (Israel)
+1-800-713-3741 x113 (U.S.)

OrCamin tehtävänä on tarjota keinonäköä uraauurtavalla, laseihin puettavalla tekniikalla, joka helpottaa sokeiden, näkövammaisten ja lukemisvaikeuksista kärsivien elämää.

OrCamin perustivat vuonna 2010 professori Amnon Shashua ja herra Ziv Aviram, jotka perustivat myös itseohjautuvien autojen kehittämiseen erikoistuneen Mobileye -yrityksen. Intel Corp- osti myöhemmin Mobileye:n elokuussa 2017 15.3 miljardilla eurolla.

Lisätietoja: www.orcam.com ja YouTube. Seuraa meitä Facebookissa ja Twitterissä.