Tommi Nikunen: Mäkiviikolla kaksi suosikkia ylitse muiden

Suomen mäkihypyn A-maajoukkueen päävalmentajana vuosina 2002–2008 toiminut Tommi Nikunen on peliyhtiö Unibetin asiantuntija mäkihypyn maailmancupissa ja Vancouverin olympialaisissa. Nikunen uskoo Schlierenzauerin ja Ammanin jatkavan alkukauden ylivoimaista tykitystään myös mäkiviikolla. Unibet antaa Schlierenzauerille kertoimen 2,25 ja Amman hengittää ennakkosuosikin niskaan kertoimellaan 2,55.

Mäkihypyn alkukautta ovat dominoineet Gregor Schlierenzauer ja Simon Amman. Tämä kaksikko on ollut häkellyttävän ylivoimainen ja saanut muut mäkimiehet näyttämään harrastelijoilta. Schlierenzauerilla on ollut pienoisia vaikeuksia saada kahta erinomaista hyppyä kilpailuissa, mutta häneltä on nähty myös todellisia haamuhyppyjä ja mäkiennätykset paukkuvat, kun kaikki menee kohdalleen. Janne Ahosella on edessään valtava urakka, jos hän mielii taistella kuudennesta mäkiviikon voitosta. Sijoitukset ovat pyörineet alkukaudesta kympin tienoilla ja niillä sijoituksilla ei kokonaiskilpailun voittoon ole asiaa. Pitää kuitenkin muistaa, että edellisen kerran mäkiviikon voittaessaan Ahonen oli edeltävässä kilpailussa sijalla 19. Ratkaisevaa Ahosen kohdalla on joulun välipäivien harjoittelu. Kinkkua ei nyt auta montaa päivää sulatella, vaan pukilta on pyydettävä hyviä hyppykelejä. Mäkiviikolla on onnistuttava tasaisesti kaikissa neljässä kilpailussa. Perinteisesti käytössä on ns. knock out -systeemi, jossa karsinnan perusteella hypätään ensimmäisellä kierroksella ”mies miestä vastaan” -pudotuskilpailu. Tässä piilee myös yllätyksen mahdollisuus, eikä yhteenkään epäonnistumiseen ole varaa. Vaikka Schlierenzauer ja Amman ovat ennakkosuosikkeja, löytyy heille myös vakavasti otettavia haastajia. Andreas Kofler on ollut nousussa parin hiljaisemman vuoden jälkeen ja lähtee hyvällä itseluottamuksella kohti mäkiviikkoa. Kestomenestyjistä ei kannata jättää laskuista Janne Ahosta ja Adam Malyszia. Viime vuoden voittaja Wolfgang Loizl on ollut viimeaikoina hieman vaisu, mutta omaa mahdollisuuden vaikka mihin. On/off-mies Harri Olli on luku sinänsä. Ajoittain mies esittää aivan huikeita suorituksia, mutta toisinaan nimi löytyy tuloslistan häntäpäästä. Hänen kohdallaan kaikki ratkeaa ensimmäisessä kilpailussa. Hyvä tulos Oberstdorfissa ja kaikki on mahdollista. Nikusen vinkit Mäkiviikon suosikit: Gregor Schlierenzauer Simon Amman Andreas Kofler Janne Ahonen Wolfgang Loitzl Harri Olli Adam Malysz Unibetin kertoimet Keski-Euroopan mäkiviikko 29.12.−6.1.2009 Kuka voittaa? Panoksia ei palauteta jos kilpailija ei osallistu. Muiden kertoimet pyynnöstä. Voitto, (sijoitus 1-3) Schlierenzauer, G 2,25 1,25 Ammann, S 2,55 1,30 Loitzl, W 12,00 2,75 Kofler, A 13,00 3,00 Morgenstern, T 20,00 4,75 Romoeren, B E 20,00 4,75 Olli, H 25,00 6,50 Ito, D 30,00 7,50 Małysz, A 30,00 7,50 Koch, M 35,00 9,00 Ahonen, J 50,00 10,00 Bodmer, P 50,00 10,00 Chedal, E 50,00 10,00 Kuettel, A 50,00 10,00 Jacobsen, A 65,00 12,00 Schmitt, M 75,00 15,00 Vassiliev, D 75,00 15,00 Uhrmann, M 100,0 17,00 Evensen, J 125,0 20,00 Hilde, T 125,0 20,00 Kasai, N 125,0 20,00 Neumayer, M 125,0 20,00 Tochimoto, S 125,0 20,00 Janda, J 150,0 25,00 Kranjec, R 150,0 25,00 Larinto, V 150,0 25,00 Ljoekelsoey, R 150,0 25,00