Tullikoirat tekevät tärkeää työtä Kymenlaaksossa – Tieyhtiö Vaalimaa Oy teki lahjoituksen tullikoiratoimintaan

Tullin nenätyöläiset ovat eturintamassa huumausaineiden ja muiden laittomien aineiden maahantuonnin torjunnassa. Hamina–Vaalimaa-moottoritietä rakentava Tieyhtiö Vaalimaa Oy on nyt lahjoittanut 12 000 euroa tullikoiratoimintaan. Videolta näet, mitä uusien tullikoirien koulutus on käytännössä.

Tullissa työskentelee yhteensä 45 tullikoiraa, joista suurin osa on koulutettu huumausaineiden etsintään. Viime vuonna tullikoirien avulla paljastettiin Suomessa yli 800 yksittäistä huumeiden salakuljetustapausta, joista suurin oli yli 100 kilon amfetamiinilastin löytyminen.

-          Huumausaineiden lisäksi tullikoirat etsivät savukkeita, käteistä rahaa, aseita sekä räjähdysaineita. Vuonna 2015 tullikoirien avulla tarkastettiin 47 154 kohdetta, joista 1 029 tapauksessa paljastui tullirikos. Nenätyöläiset eli koirat tekevät päivästä riippuen keskimäärin noin 4–5 tarkastusta, kertoo Tullin koirakoulun rehtori ja koirakouluttaja Ari Nieminen.

Huumausainerikokset liikenteessä kasvussa – Tieyhtiö Vaalimaa Oy halusi tehdä lahjoituksen ennaltaehkäisevään työhön

Huumausaineiden käyttörikosten määrä on kasvanut viime vuosina. Vuonna 2015 tehtiin noin 4 000 käyttörikosta enemmän kuin vuonna 2009.* Tieyhtiö Vaalimaa Oy teki lahjoituksen tullikoiratoimintaan liikenneturvallisuuden parantamiseksi ja tärkeään ennaltaehkäisevään työhön, jota tullikoirat tekevät.

-          Luimme uutisia siitä, että huumausainerikokset lisääntyvät liikenteessä. Meidän toimintamme ytimessä on liikenneturvallisuuden edistäminen, joten pohdimme, miten voisimme vaikuttaa tämän ongelman ratkaisemisessa. Huomasimme, että tullikoirat ovat tärkeässä roolissa huumeiden torjunnassa. Olemme iloisia, että voimme tukea näin tärkeää asiaa näin konkreettisesti, kertoo Tieyhtiö Vaalimaa Oy:n toimitusjohtaja Jaakko Kouvalainen.

Tieyhtiö Vaalimaa Oy rakentaa Hamina–Vaalimaa-välille uuden moottoritien, joka on osa E18-moottoritietä. Tie tulee kulkemaan Suomen halki Turusta Vaalimaalle.

Katso E18 Hamina-Vaalimaa -Facebook-sivulta viimeisin video, miten uusien tullikoirien Hetan ja Tarmon koulutus etenee tai lataa se täältä.

Jaakko Kouvalainen, toimitusjohtaja, Tieyhtiö Vaalimaa Oy, puh. 040 54 68 073
Ari Nieminen, koirakoulun toiminnasta vastaa rehtori, ari.nieminen@tulli.fi
Lisätietoa tullikoiratoiminnasta löydät myös täältä

*Lähde: Sisä-Suomen poliisilaitos: http://www.hs.fi/kotimaa/a1463459905033

Taustatietoa tullikoiratoiminnasta

Toiminta yleisesti

Tulli on kouluttanut ja käyttänyt tullikoiria huumausaineiden etsintään vuodesta 1969 alkaen. Ensimmäiset savukekoirat aloittivat Tullissa 2000-luvun alussa. Tullikoiratoimintaa laajennettiin vuonna 2013 käteisen rahan ja vuonna 2016 aseiden ja räjähteiden etsintään.

Tullikoiran tehtävät

Tullissa työskentelee yhteensä 45 tullikoiraa, joista suurin osa on koulutettu huumausaineiden etsintään. Huumekoiran tärkein tehtävä on estää ja paljastaa huumausainerikoksia matkustaja- ja tavaraliikennevirroista maahantuonnin, viennin sekä kauttakuljetusten yhteydessä.  Osa huumekoirista on saanut lisäksi koulutuksen savukkeiden tai käteisen rahan etsintään. Savukekoirat etsivät suuria savuke-eriä kaupallisesta tavaraliikenteestä ja rahakoirat torjuvat muun muassa harmaata taloutta etsimällä suuria käteismääriä matkustajilta ja tavaraliikenteestä.

Tullikoirien rotu

Valtaosa tullikoirista on rodultaan labradorinnoutajia. Labradorinnoutajien lisäksi tullikoirana voi nähdä esimerkiksi kultaisennoutajan, novascotiannoutajan, sileäkarvaisennoutajan tai vaikkapa cockerspanielin. Periaatteessa kaikki rodut soveltuvat tullikoiraksi, mikäli rodun ja yksilön ominaisuudet soveltuvat tullikoiran vaativiin tehtäviin erilaisissa toimintaympäristöissä.

Tullikoirat perheenjäseninä

Kaikki tullikoirat asuvat ohjaajiensa luona perheenjäseninä, ja niiden koulutus perustuu leikkiin. Etsintätyön pitää olla tullikoiran mielestä hauskaa. Tullikoiran kouluttaminen aloitetaan sosiaalistamisella, ympäristöharjoittelulla ja työympäristöön tutustumisella. Noin vuoden monipuolisen työkokemuksen jälkeen tullikoiralla on tarvittava osaaminen tullivalvonnan vaihteleviin työympäristöihin. Tullikoiraa ohjaajineen koulutetaan ja osaamista testataan jatkuvasti erimittaisilla kertauskursseilla aina tullikoiran eläköitymiseen asti.

Tullikoirien koulutus

Koira on laumaeläin, joka haluaa miellyttää laumanjohtajaa. Tullikoiran laumanjohtaja on sen ohjaaja. Tullikoira tekee työnsä ohjaajalleen, jolta se odottaa onnistuessaan hyväksyntää ja palkintoa, joka on yleensä leikkihetki ohjaajan kanssa. Koiraa ei voi pakottaa, vaan sen on tehtävä kaikki vapaaehtoisesti. Siksi tullikoiran koulutus perustuu leikkiin. Jos ”saalista” ei vähään aikaan löydy, ohjaaja järjestää koulutusmielessä löytöjä, ettei koira unohtaisi miten kivaa saaliin löytäminen on. Lisätietoa tullikoirakoulutuksesta löydät myös täältä.