Tuotto, laatu ja hajauttaminen investoinnin avainsanat kasvavilla, mutta haurailla markkinoilla

HELSINKI – 31.1.2012. Sijoittajien kannattaa panostaa tuottoon, laatuun ja hajauttamiseen vuonna 2012, kun maailmantalouden odotetaan välttyvän taantumalta ja lähtevän varovaiseen kasvuun, toteaa Johannes Jooste, Merrill Lynch Wealth Managementin Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan (EMEA) yksikön vanhempi portfolioanalyytikko ja Merrill Lynch Wealth Managementin Year Ahead 2012  raportin toimittaja.

Maailmantalouden odotettu 3,6 prosentin kasvu saa vetovoimaa kehittyvistä markkinoista. Yhdysvaltojen kasvun odotetaan olevan 2,1 prosenttia eli hiukan aiempaa enemmän, ja Kiina hyötyy pehmeästä laskusta, Jooste uskoo.

Maailmantalous jyrkänteen reunalla – mutta putoaminen voidaan välttää

Kypsien talouksien pakottava tarve pienentää velkoja yhdessä yritysten vähäisen rahankäytön ja alhaisten varallisuushintojen kanssa uhkaa johtaa globaaliin taantumaan. Merrill Lynch Wealth Managementin Year Ahead 2012  analyysin mukaan maailmanlaajuinen laskukausi voidaan kuitenkin välttää. Kiinan kasvun odotetaan hidastuvan, mutta alkuvuoden 2012 reflaatio mahdollistaa pehmeän laskun.

"Kiinan talous kasvaa 8,6 prosentilla vuonna 2012, kun viime vuoden odotettu kasvu oli 9,2 prosenttia", Jooste sanoo. Suurimmat riskit Kiinan taloudelle ovat inflaation kasvu ja investointien väheneminen. Intian ja Venäjän vahva kasvu jatkuu (koko vuoden 2011 kasvun odotetaan olevan Intiassa 7,0 % ja Venäjällä 4 %).

Yhdysvaltojen keskuspankki tukee todennäköisesti asuntomarkkinoita voidakseen taistella korkeaa työttömyyttä vastaan ja säilyttää kiinteät korot ainakin vuoteen 2014 asti, Jooste toteaa. Kuluttajat G5-maissa (Kanadassa, euroalueella, Japanissa, Yhdysvalloissa ja Isossa-Britanniassa) hyötyvät inflaation alenemisesta. G5-taloudet kasvanevat yhteensä 1,1 prosentilla eli vähemmän kuin vuonna 2011, jonka odotettu kasvu on 1,3 prosenttia.

Euroalueen suurin riski on jonkin jäsenmaan maksukyvyttömyys tai vetäytyminen yhteisvaluutasta. Muita mahdollisia negatiivisia tekijöitä ovat Euroopan politiikan halvaantumisen jatkuminen, euroalueen velkavivun purkamisen vaikutusten leviäminen muille alueille, mahdolliset valuuttasodat, talletuspakojen (joissa sijoittajat nostavat talletuksensa nopeasti) riski sekä liian tiukka taloudenpito.  Euroopassa voi tapahtua myös positiivisia yllätyksiä, Jooste sanoo.

Ensinnäkin Euroopan keskuspankki (EKP) voi monetisoida valtioiden ja pankkien velat odotettua nopeammin. On kuitenkin mahdollista, että näin tapahtuu vasta, kun euroalueen kasvumahdollisuudet ovat vahingoittuneet lisää. Toiseksi EKP:n odottamattoman suuri korkojen leikkaus 0,5 prosenttiin voi parantaa alueen tulevaisuudennäkymiä. Euroalueen heikon talouden ja aktiivisen keskuspankin yhdistelmä heikentää todennäköisesti euroa vuonna 2012. Heikentynyt valuutta tukee aluetta, kun kotimainen kysyntä on heikkoa.

Heikot kuluttajamarkkinat ja euroalueen vaikutus pakottavat todennäköisesti Englannin pankin ajamaan entistä voimakkaampaa kvantitatiivista kevennysohjelmaa, mutta maa saattaa silti vajota taantumaan vuoden alkupuoliskolla. "Vaikka nykyiset taloudelliset haasteet ovat hyvin erilaisia kuin aikaisempien jaksojen aikana, vuosi 2011 paljasti poliittisten päättäjien toimien riittämättömyyden. Sisäisen ja ulkoisen koordinaation puute on ollut yksi viime vuoden suurimmista pettymyksistä", Jooste sanoo. "Maailmanlaajuisesti koordinoidut ratkaisut velkaantumiseen voisivat tehostaa euroalueen ja maailman taloutta voimakkaasti."

Panostus tuottoon, laatuun ja diversifiointiin turvasatamien vähentyessä

Merrill Lynch Wealth Managementin Year Ahead 2012  analyysin mukaan sijoittajat pelkäävät vieläkin suurempia pettymyksiä ja riskejä hauraan talouskasvun aikana. "Turvasatamien määrän väheneminen monimutkaistaa arvopaperisalkkujen hajauttamista", Jooste sanoo. "Kun valitsemme osakkeita, painotamme tuottoa, laatua ja kasvua."

"Suosittelemme tänä vuonna keskittymään osakkeiden valinnassa markkina-arvoltaan suuriin yrityksiin, joilla on vahva kassavirta ja kasvavat osingot", Jooste sanoo. "Kehotamme varovaisuuteen mutta emme ennusta katastrofeja tälle vuodelle. Painotamme edelleen tarvetta strategiselle suunnitelmalle, joka auttaa toimimaan hitaasti kasvavassa ja suuririskisessä "uudessa normaalitilassa". Tämä käsittää myös ajoittaisten merkittävien tappioiden, volatiliteetin sekä riskittömien ja suuririskisten tilanteiden jatkuvan vaihtelun ennakoinnin."

Merrill Lynch Wealth Management EMEA suosittelee asemoitumaan tähän ympäristöön mahdollisimman tehokkaasti Yhdysvaltojen ja Ison-Britannian yliarvostuksen avulla. Markkina-arvoltaan suuret yhdysvaltalaisyritykset ovat paras valinta, sillä ne täyttävät analyytikkojen tuottoennusteet kilpailijoitaan luotettavammin.

Kolme suositeltavinta sektoria ovat kulutustavarat ja  palvelut, päivittäistavarat sekä informaatioteknologia. Nämä alueet tarjoavat parhaan tuottojen laadun, arvostuksen sekä makroympäristöön sovittamisen yhdistelmän. Merrill Lynch Wealth Management EMEA suosii myös laajoja kasvuteemoja, kuten kehittyvien maiden kuluttajamarkkinoita sekä globaalia infrastruktuuria. "Odotamme kevennyspolitiikan toteutumista Kiinassa, ennen kuin lisäämme sijoituksiamme kehittyvillä markkinoilla", Jooste toteaa.

Merrill Lynch Wealth Management EMEA suosittelee myös aliarvostamaan sekä euroalueen että Japanin osakkeita vuonna 2012. Vaikka Japanin kasvu elpynee vuonna 2012, yritysten tuotot ovat todennäköisesti pettymys. Euroalueen osakkeet ovat halpoja ja markkinailmapiiri niiden ympärillä on jo pohjalukemissa, mutta Joosten mukaan sijoittaminen alueelle on vielä liian varhaista korkeiden riskien vuoksi.

Kiinteätuottoisissa sijoituksissa sijoittajien tulisi suosia luottoja valtionvelkakirjojen sijaan. Tämä käsittää sekä investointiluokan että korkean tuoton yrityslainat, ja paras valinta ovat yhdysvaltalaiset yritykset. Korkeatuottoisilla markkinoilla siedettävä maksuhäiriöiden taso on jo laskettu mukaan hintaan. Sijoittajien tulee välttää erityisesti euroalueen reunatalouksien valtioiden ja pankkien velkakirjoja.

"Houkuttelevissa lyhyissä spreadeissa on mukana merkittävä maksukyvyttömyysriskin kasvu, mitä emme missään tapauksessa odota. Valtion joukkovelkakirjat eivät edelleenkään ole houkutteleva vaihtoehto muuten kuin pitkittyneen maailmanlaajuisen taantuman aikana", Jooste sanoo.

Raaka-aineiden kasvu heikkenemässä; Ison-Britannian kiinteistömarkkinoilla mahdollisuuksia

Odotukset inflaation pienenemisestä vähentävät raaka-aineiden vetovoimaa. Kaksi vuoden 2011 vahvimmista kohteista, kulta ja öljy, eivät todennäköisesti toista menestystään vuonna 2012. Yhdysvaltojen vahva dollari estää todennäköisesti kullan kasvua, vaikka sen tukena ovat hyvin matalat reaalikorot. Aggressiivinen kvantitatiivinen keventämisohjelma voi kuitenkin toimia käynnistysmoottorina, joka nostaa unssihinnan jopa yli 2 000 dollariin. Tarjonnan säätelyn pitäisi rajoittaa raakaöljyn mahdollista laskua.

"Emme sulje pois raaka-aineinvestointien lisäämistä, jos Kiinan reflaatio toteutuu odotettua aikaisemmin. Teollisuusmetallit, kuten kupari, hyötyisivät siitä merkittävästi", Jooste sanoo.

Kaupallinen kiinteistösijoittaminen, erityisesti Isossa-Britanniassa, voi tarjota hyviä tuottomahdollisuuksia vuonna 2012. Painopiste on selvästi prime-sektorilla. Merrill Lynch Wealth Management EMEA uskoo, että selvä ero ensiluokkaisten tai hyvien kiinteistöjen ja heikkolaatuisempien kiinteistöjen välillä jatkuu.

Kolme vuotta vuosien 2008–2009 talouskriisin jälkeen sijoittajilla on taas vastassaan voimakkaita arvonalennuksia, jotka liittyvät tähän hyvin epätyypilliseen liiketoimintasykliin. Jooste sanoo: "Vaikka osakesalkkujen hajautusmahdollisuudet ovat vähentyneet, sijoittajien tulisi vuonna 2012 keskittyä tuottoon sekä laatuun ja suunnitella salkkujaan siten, että he voivat hyödyntää kriittiset pitkän aikavälin kasvumahdollisuudet."

Lisätietoja tiedotusvälineille:

Eeva Ahotupa
Pohjoisranta Burson-Marsteller
eeva.ahotupa@pohjoisranta.fi
Puh: +358 50 3881106

Merrill Lynch Global Wealth Management on maailmanlaajuisesti johtava toimija yksityisten ja yritysten kokonaisvaltaisissa varainhoito- ja sijoituspalveluissa. Yhtiön palveluksessa on yli 17 300 taloudellista neuvonantajaa. Sen asiakkaiden varat olivat 31.12.11 noin 1,5 biljoonaa dollaria, joten se on yksi suurimmista yhtiöistä omalla alallaan. Yli kahdella kolmasosalla Merrill Lynch Global Wealth Managementin asiakkaista pääoma on vähintään miljoona dollaria. Merrill Lynch Global Wealth Managementin Private Banking and Investment Group -yksikkö tarjoaa yksilöityjä ratkaisuja erityisen varakkaille asiakkaille ja pystyy tuomaan asiakkuuteen sekä boutiqueluokan palvelujen henkilökohtaisuuden että maailman johtavan finanssipalvelutarjoajan vahvuudet. Näiden asiakkaiden käytössä on yli 160 Private Wealth Advisor -tiimiä, jotka työskentelevät yhdessä erikoisasiantuntijoiden kanssa. Asiantuntijat ovat erikoistuneet muun muassa sijoitusten hallintaan, keskitettyyn osakkeiden hallintaan ja omaisuuden sukupolvenvaihdosstrategioihin. Merrill Lynch Global Wealth Management on osa Bank of America Corporation -yhtiötä.

Bank of America Merrill Lynch Financial Centre
2 King Edward Street