Tusentals elever i årskurserna 7–9 och Zest-teamet möts i Esbo

Veikka Gustafsson, Pamela Tola och andra som hör till Zest-teamet besöker i början av september Esbo för att uppmuntra ungdomar att hitta sin begåvning och tro på sig själva. Barn- och ungdomsstiftelsen i Finland önskar dig välkommen att delta i Zest-programmet under kampanjveckan och i öppningen av det nionde verksamhetsåret den 7 september 2011. I evenemanget deltar också kulturminister Paavo Arhinmäki och nyhetsuppläsaren Peter Nyman.

Zest-teamet besöker i början av september högstadieskolorna i Esbo för att uppmuntra ungdomarna att tro på sig själva och att hitta och utveckla sina styrkor. Kampanjveckan kulminerar i en vänskapsmatch som ordnas tillsammans med Bollförbundets Nylands distrikt i Alberga idrottspark den 7 september 2011 kl. 12.00. Lagen består förutom av Zest-teamet, dvs. Jani Toivola, Pamela Tola, Veikka Gustafsson, Eva Wahlström, Samppa Lajunen, Tiia Piili och Lenni-Kalle Taipale också av skolelever och proffsfotbollsspelare från FC Honka.

Paavo Arhinmäki, evenemangets beskyddare, och Peter Nyman har lovat att ställa upp som ytterligare förstärkningar. Tränarlegenden Jyrki Heliskoski sparrar spelarna och dagen avslutas rytmiskt till tonerna av Jare & VilleGalle.

Program:

12.00–13.00

Zest-presskonferens

• Korta anföranden (5–10 min.)

Professor Kari Uusikylä: Välbefinnande hos unga år 2011

Utvecklingschef Taneli Haara från Bollförbundets Nylands distrikt: Varför är vi med?

Boxaren Eva Wahlström

• Alla medlemmar i Zest-teamet kan fotograferas och intervjuas kl. 12.30

13.00–15.30

Vänskapsmatch och konsert

Välkommen!

Anmälningar, förfrågningar och förhandsbegäran om intervjuer senast den 2 september 2011:

Maija Laakso, Viestintätoimisto Pohjoisranta

tfn 040 718 2206, e-post: maija.laakso@pohjoisranta.fi

Zest

Zest är ett program som stöder en balanserad uppväxt för elever i årskurserna 7–9.  Zest uppmuntrar ungdomar att utveckla sin umgängeskonst, såsom tolerans, interaktionsfärdigheter, självförtroende och respekt för medmänniskorna. Programmet består av skolbesök, undervisningsmaterial och webbplatsen www.zest.fi. Zest är ett ungdomsprogram som Barn- och ungdomsstiftelsen i Finland och Nokia startade år 2003. Veritas Pensionsförsäkring stöder också programmet sedan 2006.

Barn- och ungdomsstiftelsen i Finland

Barn- och ungdomsstiftelsen i Finland är en expert på ungdomars levnadskonst. Stiftelsen arbetar för att främja välbefinnandet bland barn och ungdomar och förebygga uppkomsten av problem. Stiftelsen som grundades 2001 är verksam både i Finland och i flera utvecklingsländer. www.nuori.fi

Finlands Bollförbund, Nylands distrikt

Finlands Bollförbund har över 1 000 medlemsföreningar med omkring 115 000 registrerade spelare. Enligt en undersökning av Finska Gallup utövar 500 000 finländare en hobby. Finlands Bollförbund är Finlands största idrottsgrensförbund sett till antalet utövare. Nylands distrikt är det största av tolv regionala distrikt. Nylands distrikt har över 27 000 registrerade spelare som medlemmar. Vår verksamhetsidé är: ” Fotboll för alla. Vi vill ge alla möjlighet att vara med om upplevelser, skaffa vänner och lära sig hälsosamma levnadssätt genom fotboll.”