Tutkimus: Kaksi kolmasosaa maailman johtajista käyttää Twitteriä

Tuore katsaus maailman johtavien poliitikkojen Twitter-käyttäytymiseen paljastaa suuria alueellisia eroja. Amerikoissa Twitter nauttii suurta suosiota, Suomessa tilit hiljenivät vaalikampanjoinnin jälkeen.

Maailman johtava viestintätoimistoketju Burson-Marsteller on julkaissut tänään Twiplomacy-tutkimuksen maailman johtajien Twitterin käytöstä. Ensimmäinen laatuaan oleva tutkimus osoittaa kahden kolmasosan johtajista omistavan Twitter-tilin. Vaikka sosiaalinen verkosto tarjoaa mahdollisuuden suoraan kanssakäymiseen käyttäjien välille, miltei puolet johtajista ei seuraa toistensa twiittejä.

Tulokset osoittavat, että yli neljäsosa maailman johtajista ja hallituksista seuraavat Barack Obamaa. Yhdysvaltain presidentti sen sijaan seuraa tasavertaisesti vain Norjan Jens Stoltenbergiä ja Venäjän Dimitri Medvedeviä, mutta ei ole luonut suoria Twitter-yhteyksiä muihin maailman johtajiin. Euroopan Unionin presidentti Herman van Rompuy on maailman verkostoitunein johtaja, seuraten tasavertaisesti 11 muuta johtajaa.

Venäjän presidentti Putin, Ruandan presidentti Kagame, Singaporen pääministeri Lee, Alankomaiden pääministeri Rutte sekä 35 muuta tarkasteltua twiittaajaa ei seuraa ketään muuta Twitter-käyttäjää. Ugandan pääministeri Mbabazi sekä Ruandan presidentti Kagame ovat tutkimuksen keskustelevimpia johtajia, yli 90 prosentin heidän twiiteistään ollen vastauksia muihin twiittaajien vastauksiin.

”Tämä tutkimus kuvaa miten Twitter lähentää meitä ja maailman johtajia. Se antaa johtajille ja hallituksille mahdollisuuden julkaista päivittäisiä asioita ja uutisia alati kasvavalle yleisölle sekä samalla kansalaisille suoran yhteyden heidän johtajiinsa. Tämän seurauksena johtajille on nyt kriittisen tärkeää toimia oikein sosiaalisessa verkostossa” sanoo Jeremy Galbraith, Burson-Marstellerin EMEA-alueen toimitusjohtaja.

Twitterissä aktivoidutaan vaalien alla

Tutkimus osoittaa, että poliitikot löytävät usein Twitterin vaalikampanjoiden aikaan, mutta virkaanastumisen myötä nämä tilit hiljenevät kuten kävi Brasilian presidentin Dilma Rousseffin ja Ranskan presidentin François Hollanden tileille. 120:stä henkilökohtaisesta Twitter-tilistä 30 johtajaa twiittaa henkilökohtaisesti ja silloinkin vain satunnaisesti.

”Tutkimuksen tulos ei yllätä Suomen osalta, presidentinvaalien jälkeen monet tilit alkoivat hiljetä. Johtavista politiikoistamme aktiivisimpia twiittajia tällä hetkellä on Eurooppa- ja ulkomaankauppaministerimme Alexander Stubb, jolla on yli 30 000 seuraajaa. Twitter odottaa edelleen läpimurtoaan maassamme. Viestinnän välineenä se on välitön ja tehokas ja olisi suotavaa, että sen mahdollisuudet huomattaisiin Suomessa nykyistä laajemmin”, kommentoi Pohjoisranta Burson-Marstellerin toimitusjohtaja Jouni Heinonen.

Twitter on suosituin Amerikoissa, joissa 80 prosenttia hallituksista on aktiivisia twiittajia. Barack Obama on maailman seuratuin johtaja yli 17 miljoonalla seuraajalla, sijoittuen maailman viidenneksi seuratuimmaksi twiittaajaksi heti Britney Spearsin jälkeen. Venezuelan presidentti on maailman toiseksi seuratuin johtaja yli kolmella miljoonalla seuraajalla.

Tutkimuksen tulokset ovat luettavissa osoitteessa http://twiplomacy.com

Muita keskeisiä havaintoja:

• 264:stä tutkitusta Twitter-käyttäjästä 90 ei ole ikinä uudelleentwiitannut ja 99 ei ole koskaan vastannut twiittiin.
  • Yhdysvaltain presidentti Barack Obama oli ensimmäinen Twitteriin liittyneistä maailman johtajista. Obaman Twitter-tili avattiin 5. maaliskuuta 2007.
  • Tutkimuksen suosituin twiitti oli Obaman twiittaama hyväksyntä sukupuolineutraaleille avioliitoille, joka uudelleentwiitattiin 62 047 kertaa 9. toukokuuta 2012.
  • Maailman johtajat twiittaavat 43:lla eri kielellä englannin ollessa johtava kieli (32%) ja espanjan tullessa seuraavana (15%).

Tutkimuksesta:

Heinäkuussa 2012 toteutetussa tutkimuksessa käytetyt tiedot saatiin seuraamalla 264:ää maailman johtajien ja hallitusten Twitter-tiliä 125 maassa ja tutkimalla yli 30 eri muuttujaa Twitonomy-työkalulla (http://twitonomy.com). Burson-Marsteller hyödynsi Doesfollow-työkalua (http://doesfollow.com) analysoidessaan maailman johtajien välisiä Twitter-suhteita sekä MyFirstTweet-työkalua (http://myfirsttweet.com) tunnistaessaan kunkin johtajan ensimmäisen twittauksen.

Lisätietoja :

Matthias Lüfkens, Digital Practice Leader (EMEA), Burson-Marsteller
puh. +41 79 514 47 81

matthias.luefkens@bm.com

Pohjoisranta Burson-Marsteller
info@pohjoisranta.fi

Twitter: @B_M
www.facebook.com/BursonMarsteller
www.facebook.com/Pohjoisranta

Pohjoisranta Burson-Marsteller
Pohjoisranta Burson-Marsteller on maineenhallintaan ja viestintään erikoistunut liikkeenjohdon konsulttitoimisto. Yrityksen palveluihin kuuluvat maineenhallinnan ja viestinnän konsultointi, tutkimus ja analysointi, operatiiviset viestintäpalvelut sekä viestinnän ulkoistus. Pohjoisranta on osa globaalia, vuonna 1953 perustettua Burson-Marsteller -viestintätoimistoketjua, jonka verkostoon kuuluu 73 toimistoa ja 82 affiliate-kumppania 108 eri maassa. Burson-Marsteller on osa Young & Rubicam Groupia, joka puolestaan on pörssiyhtiö WPP:n tytäryhtiö. Lisää tietoa on saatavilla osoitteista www.pohjoisranta.fi sekä www.bm.com.