Tutkimus lääkärien työnantajamielikuvista: Lääkärien työmarkkina kuumentunut

Lääkärit kartoittavat uusia työnsaantimahdollisuuksia liki kaksi kertaa enemmän kuin muut ylemmät toimihenkilöt. Joustavana nähdyn yksityisen sektorin vetovoima kasvaa, mutta julkisella sektorilla ammatilliset haasteet pitävät keskus- ja yliopistosairaalat halutuimpina työpaikkoina.

Mediuutiset toteutti huhti-toukokuussa 2010 ensimmäistä kertaa tutkimuksen lääkärien työnantajamielikuvista. Tutkimuksesta ilmenee, että joka viides lääkäri kartoittaa aktiivisesti työnvaihtomahdollisuuksia. Luku on lähes kaksinkertainen muilla aloilla toimiviin ylempiin toimihenkilöihin nähden.

Jos kaikki työpaikat laitettaisiin hakuun nyt, nykytilanteeseen verrattuna noin kaksinkertainen osuus lääkäreistä hakeutuisi yksityiselle sektorille. Oman työkuorman helpottaminen on joka kolmannelle lääkärille ensisijainen syy työpaikan vaihtoon. Yksityisten lääkäriasemien houkuttavuus on mieslääkäreillä puolitoistakertainen naislääkäreihin verrattua, siitä huolimatta, että työpaikan joustavuus on naisille tärkeämpää kuin miehille.

- Lääkäreillä on aina haku päällä. Erikoistumiskoulutus ei yksin riitä selitykseksi tutkimuksen tuloksiin. Uuden työnantajan etsintään vaikuttavat merkittävästi nykyisen työpaikan huono ilmapiiri ja pitkät päivät. Jos joku pystyy tarjoamaan inhimillisempiä työaikoja, muutokseen ollaan valmiita, Mediuutisten päätoimittaja Kimmo Seppälä arvelee.

Esimiestehtäviin pääsy motivoi ensisijaisesti vain joka kahdeksatta lääkäriä. Asiantuntijauralla eteneminen on tärkein motiivi työpaikan vaihdolle joka toiselle. Muihin aloihin verrattuna työssä kehittymisen ja kouluttautumisen mahdollisuudet ovat lääkäreiden ammattiryhmässä poikkeuksellisen tärkeitä myös yli 50-vuotiaiden keskuudessa.

Haasteet houkuttavat

Yksityisen puolen vetovoimasta huolimatta kaksi kolmesta lääkäristä laittaa edelleen julkisen työnantajan etusijalle. Keskus- tai yliopistosairaalat ovat suosikkikohde 40 prosentille ja terveyskeskukset noin 20 prosentille lääkäreistä. Yksityisillä lääkäriasemilla haluaisi työskennellä päätoimisesti noin 25 prosenttia lääkäreistä.  Noin viisi prosenttia haluaisi työskennellä ensisijaisesti vuokralääkäriyrityksessä.

Keskus- ja yliopistosairaaloissa lääkäreitä kiinnostavat työn haasteellisuus, vaativimmat potilastapaukset sekä kehittymis- ja oppimismahdollisuudet. Terveyskeskustyö koetaan tärkeäksi ja monipuoliseksi kutsumustyöksi, jossa ihmisiä hoidetaan kokonaisuutena. Yksityisissä lääkäriasemissa houkuttelevinta on mahdollisuus vaikuttaa itse omaan työnkuvaansa ja työaikajärjestelyihin.

Lääkärit tekevät myös eroja yksittäisten työpaikkojen välillä. Työilmapiiri, kehittymis- ja koulutusmahdollisuuksiin satsaaminen, johtamisen laatu sekä hoidon laatumaine poikkeavat huomattavan paljon toisistaan eri työnantajien välillä. HUS ja TAYS ovat julkisen sektorin ja Mehiläinen, Terveystalo ja Attendo MedOne yksityisen sektorin halutuimmat työnantajat.

Mediuutisten tutkimus lääkärien työnantajamielikuvista toteutettiin 1. kerran huhti-toukokuussa 2010, ja siihen vastasi kattava otos (417) lääkäriä ympäri Suomen. Tutkimuksen toteutti Mediuutisten toimeksiannosta Kuulas MillwardBrown.

Lisätietoja tutkimuksesta:

Kari Tervonen

johtava tutkija

Kuulas MillwardBrown

kari.tervonen(a)kuulas.fi

050 437 0677

Kimmo Seppälä

Päätoimittaja

Mediuutiset

kimmo.seppala(a)mediuutiset.fi

040 342 4347

Talentum on ammattilaiskohderyhmään keskittyvä kustantaja ja informaation tuottaja. Talentumin. Sen palveluksessa työskentelee noin 800 henkilöä Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Baltiassa ja Venäjällä. Talentum omistaa yhdessä Medicine International Today MTI:n  kanssa puoliksi Mediuutiset-lehteä kustantavan Oy Mediuutiset Ab:n.