Tuttu nimi Yhdysvaltain presidentiksi – Clinton ykkössuosikki

Jännitys Yhdysvaltain presidentinvaalien ympärillä alkaa kiihtyä Hillary Clintonin ja Jeb Bushin ehdokkuuksien myötä. Peliyhtiö Unibetin kertoimissa Clinton on suurin suosikki seuraavaksi presidentiksi, kannoillaan republikaanien kärkinimet Bush ja Marco Rubio.

Demokraattisen puolueen ehdokkaaksi Yhdysvaltain tulevissa presidentinvaaleissa valitaan Unibetin kertoimien perusteella Hillary Clinton. Clintonia pidetään ylivoimaisesti puolueen todennäköisimpänä ehdokkaana kertoimella 1,25. Ero demokraattien kakkossuosikki Elizabeth Warreniin on selvä, Warrenin kertoimen ollessa 9,00. Republikaanien edustajaksi tulevissa vaaleissa Unibet povaa puolestaan Jeb Bushia kertoimella 3,00. Bushin jälkeen suosituin republikaaniehdokas on Marco Rubio, jonka kerroin on 5,00. Republikaanien kolmanneksi suosituin presidenttiehdokas Scott Walkerkin on varsin lähellä Bushia kertoimella 6,00. Erot republikaanien kärkikolmikon välillä eivät siis Unibetin kertoimien perusteella vaikuta yhtä huomattavilta kuin demokraattiehdokkaiden.

Todennäköisin tuleva presidentti on Unibetin mukaan Barack Obaman ulkoministerinäkin toiminut Clinton. Hänen kertoimensa seuraavaksi Yhdysvaltain presidentiksi on 2,25. Mielipidemittaukset kertovat amerikkalaisten arvostavan kokemusta, jota konkaripoliitikko Clinton on ehtinyt vuosien varrella kartuttaa runsaasti. Toisaalta amerikkalaisten enemmistö kaipaa muutosta demokraattipresidentti Obaman kauden päättyessä. Tämä voi vaikeuttaa Clintonin presidenttipyrkimyksiä.

Unibet uskoo, että Clintonin haastaa vahvimmin Bush, jonka kerroin maan seuraavaksi presidentiksi on 5,00. Aiemmin Floridan kuvernöörinä toimineella Bushilla on kokemusta presidenttikisasta sekä isänsä että veljensä menestyksekkäiden kampanjoiden kautta. Bushilla on hyvät mahdollisuudet houkutella maan merkittävää espanjankielistä äänestäjäkuntaa poliittisen taustansa, espanjan kielen taitonsa ja amerikkalais-meksikolaisen perheensä kautta. Bushin tavoin republikaanipuolueen riveistä ponnistava senaattori Marco Rubio saa tällä hetkellä kertoimen 9,00.

Yhdysvaltain presidentinvaalit järjestetään tiistaina 8. marraskuuta 2016.

Unibetin kertoimet
Yhdysvaltain presidentinvaalit 2016

Demokraattipuolueen ehdokas:

Hillary Clinton 1.25
Elizabeth Warren 9.00
Joe Biden 15.00

Republikaanipuolueen ehdokas:

Jeb Bush 3.00
Marco Rubio 5.00
Scott Walker 6.00

Koko vaalien voittaja:

Hillary Clinton 2.25
Jeb Bush 5.00
Marco Rubio 9.00
Scott Walker 13.00
Rand Paul 15.00

Seuraavan presidentin puolue:

Demokraatit 1,72
Republikaanit 2,15

Lisätietoja: antti.tikka(@)unibet.com

Unibet on vuonna 1997 perustettu online-pelejä tarjoava NASDAQ OMX Nordic Exchange -pörssiin Tukholmassa listattu yhtiö. Unibet on yksi Euroopan suurimmista yksityisistä online-peliyhtiöistä ja tarjoaa palveluita 27 kielellä. Unibet tarjoaa myös B2B-vedonlyöntipalveluja Kambi Sport Solutionsin kautta. Tällä hetkellä Unibetilla on 9,7 miljoonaa asiakasta yli sadassa maassa. Unibet kuuluu jäsenenä Euroopan suurimpien rahapeli- ja vedonlyöntiyhteisöjen etujärjestöön (EGBA, European Gaming and Betting Association) ja ESSA:an (European Sports Security Association). Unibet on eCOGRA:n (e-Commerce Online Gambling Regulationand Assurance) auditoima ja sertifioima vastuullinen toimija.