Ulkomaalaisten yöpymiset Suomessa kasvoivat 5,8 miljoonaan vuonna 2016

Ulkomaisten matkailijoiden yöpymiset Suomessa kasvoivat 4,6 prosenttia vuoteen 2015 verrattuna. Nopeinta oli kiinalaismatkailijoiden yöpymisten lähes 29 prosentin vuosikasvu. Finpron Visit Finlandin johtaja Paavo Virkkusen mukaan Suomi on matkakohteena vahvassa nosteessa ja matkailualalla on nyt etsikkoaika kääntää kansainvälinen huomio uudeksi kasvuksi ja työpaikoiksi.

Tilastokeskuksen Majoitustilaston mukaan vuonna 2016 ulkomaisten matkailijoiden yöpymisistä eniten kasvoivat kiinalaisten (sisältäen Hongkongista saapuvien matkailijoiden) yöpymiset - peräti 28,8 prosenttia.

- Merkittävintä yöpymistilastoissa oli aasialaismatkailijoiden yöpymisten nopean kasvun jatkuminen. Kiinalaisten yöpymisten määrä kasvoi 271 000 vuorokauteen. Matkailutoimijoiden tekemä systemaattinen työ Suomeen suuntautuvan matkailun kasvattamiseksi tuottaa nyt tulosta, Finpron Visit Finlandin johtaja Paavo Virkkunen kertoo.

- Pääkaupunkiseutu ja Lappi ovat Suomen matkailun kasvun veturit. Kun vielä vuonna 2010 Kiina, mukaan luettuna Hongkong, oli sijalla 15. ulkomaisten matkailijoiden lähtömaana, oli se viime vuonna jo sijalla 5. Erityisen nopeaa muutos on pääkaupunkiseudulla, jossa Kiinasta tulevien yöpymiset ovat nousseet jo kolmanneksi suurimmaksi ryhmäksi haastamaan Saksan ja Ruotsin kärkiasemia. Lappi puolestaan vetää monipuolisesti matkailijoita kaikista lähtömaista - erityisesti Saksasta, Ranskasta ja Briteistä, toteaa Virkkunen.

Yöpymisten perusteella selvästi suurimmat matkailijaryhmät Suomessa ovat edelleen venäläiset, ruotsalaiset, saksalaiset ja britit. Venäläisille kirjattiin yöpymisiä 698 000 vuorokautta, joka on 11 prosenttia vähemmän kuin 2015. Ruotsalaisille kirjattiin 549 000 yöpymisvuorokautta ja saksalaisille 540 000. Ruotsalaisten ja saksalaisten yöpymisten määrä on pysynyt vakaana viime vuodet. Brittien yöpymisten määrä kasvoi 500 000 vuorokauteen, mikä on 6 prosenttia enemmän kuin vuonna 2015.

-  Varovaisen positiivisena signaalina voi myös havaita, että venäläisten matkailijoiden pitkään jatkunut lasku näyttäisi vihdoin taittuneen syksystä alkaen vahvistuneen ruplan johdosta. Venäläisten matkailijoiden määrän lasku ruplan ostovoiman heikentymisen seurauksena on näkynyt alalla jo vuosien ajan. Jatkossa Suomen matkailu on kuitenkin yhä useamman jalan varassa suurten EU-maiden, Ranskan, Saksan, Ruotsin ja Iso-Britannian, matkailuvirtojen sekä aasialaismatkailijoiden tukemana, Virkkunen sanoo.

Matkailulla tuhannen taalan paikka kasvaa

Suomi on tällä hetkellä nosteessa matkailumaana: Suomen vahvuudet osuvat moneen kansainväliseen trendiin, kuten luontoelämyksiin ja hyvinvointimatkailuun, joita haetaan kiireisen arjen vastapainoksi. Toisaalta urbaani kaupunkikulttuuri houkuttelee uusia matkailijaryhmiä Suomeen. Vuoden 2016 päätteeksi Suomi noteerattiin muun muassa Lonely Planetin ja National Geographicin arvovaltaisilla matkailukohdesuosituksilla, jotka ovat lisänneet kansainvälistä mediahuomiota laajasti.

- Suomen matkailualalla on nyt etsikkoaika kääntää kansainvälinen huomio uudeksi kasvuksi ja euroiksi. Koko alan on murrettava rohkeasti vanhoja raja-aitoja ja lisättävä yhteistyötä matkailun kasvattamiseksi täyteen potentiaaliinsa elinkeinona. Tämä vaatii myös rohkeita ja nopeita panostuksia. Ulkomaisten matkailijoiden vaikutus kansantalouteen on noin neljä miljardia euroa vuodessa ja ala työllistää 140 000 ihmistä. Vielä on kuitenkin paljon potentiaalia, johon on nyt oivallinen tilaisuus tarttua, sanoo Virkkunen.

Vuoden 2017 aikana Visit Finland panostaa yhdessä matkailualan yritysten kanssa markkinointiin ja myyntiin Saksassa, Britanniassa, Ruotsissa, Kiinassa ja Japanissa. Lisäksi Visit Finland haastaa yrityksiä ja alueellisia toimijoita laajempaan yhteistyöhön Suomessa palvelutarjooman, uusien innovaatioiden ja palvelujen saavutettavuuden kehittämiseksi.

- Kansainvälisessä matkailumarkkinoinnissa on oleellista yhdistellä alueellisia ja sisällöllisiä viestejä riittävän suuriksi kokonaisuuksiksi huomioarvon herättämiseksi. Mitä kauempaa meitä katsoo, sitä pienemmältä näytämme yksin. Digitaalisiin markkinointi- ja jakelukanaviin sekä matkailuliiketoimintojen digimaailmaan siirtyminen pitää aloittaa nyt, Virkkunen päättää.

Kokonaisuudessaan ulkomaiset matkailijat yöpyivät Suomen majoitusliikkeissä 5 766 000 vuorokautta tammi-joulukuussa 2016. Tilastokeskuksen Majoitustilaston tiedot kerätään majoitusliikkeiltä, joissa on vähintään 20 vuodepaikkaa tai sähköpistokkeella varustettua matkailuvaunupaikkaa.

Yöpymiset kansallisuuksien mukaan TOP 10 (yöpymisten määrä ja muutos edellisvuoteen verrattuna %)

1. Venäjä, 698 000 (-10,9 %)
  2. Ruotsi, 549 00 (-0,1 %)
  3. Saksa, 540 000 (-0,6 %)