Uniikkia GPS-kaupunkitaidetta Taiteiden yössä

Maailmankuulu kuvittaja Kustaa Saksi ja autovalmistaja Nissan tuovat näytteille uniikin GPS-taideinstallaationsa Helsingin Taiteiden yöhön perjantaina 26. elokuuta. Yksikään yritys ei ole aiemmin hyödyntänyt GPS-taidetta vastaavalla tavalla.

Art of 99 -teos luodaan GPS-tekniikalla antamalla 99 etukäteen valitulle vapaaehtoiselle GPS-sovellus. Älypuhelimessa toimivan sovelluksen avulla he seuraavat reittiä, josta muodostuu lopullinen taideteos. Taideteoksen muodostumista voi seurata klo 20.00 alkaen Kampin Narinkkatorille sijoitetulta jättiscreeniltä reaaliajassa.

Teoksen nimi, Art of 99, on saanut inspiraationsa Nissanin uudesta Micra DIG-S -mallista, jonka hiilidioksidipäästöt ovat vain 99 g/km. Tässä uusimmassa Micra-mallissa on yksi luokkansa vähäpäästöisimmistä bensamoottoreista, ja se tulee asettamaan uudet standardit tämän hetken kaupunkiautoille.

"Vihreät arvot ja urbaani kaupunkilaiselämä ovat minulle läheisiä aiheita. Kuvittajana ja taiteilijana näen tällaisen mielikuvituksellisen yhdistelmän – Nissanin modernin teknologian ja yhteisöllisyyden – tilaisuutena laajentaa perspektiiviä sen suhteen, mitä taide voi olla. Odotan innolla lopputulosta", sanoo kuvittaja Kustaa Saksi. Hän on aiemmin työskennellyt omien projektiensa ohella muun muassa huippubrändien kuten Nokian, Niken, Dieselin, Ellen, Suomen Postin, Microsoftin, New York Timesin, Swarovskin ja Wallpaperin kanssa.

"Olemme hyvin innoissamme tästä konseptista. Nissan haluaa luoda innovaatioita ja elämyksiä jokaiselle. Tapahtuma kertoo myös siitä, miten näemme kaupungissa liikkumisen: sen pitäisi olla hauskaa niin, että kaupunki todella herää eloon", tiivistää viestintäjohtaja Taina Erkkilä Nissan Nordic Europesta.

Art of 99 järjestetään myös Tukholmassa, Oslossa ja Kööpenhaminassa paikallisissa Taiteiden yö -tapahtumissa. Yhdessä nämä teokset muodostavat suuremman taidekokonaisuuden.

Taina Erkkilä

Nissan Nordic Europe Oy