Uusi älykkäitä tietokantoja hyödyntävä verkkopalvelu oman lääkityksen tarkistamiseen

Oman lääkityksen yhteensopivuuden voi nyt ensi kertaa Suomessa tarkistuttaa helposti verkossa. Useita lääkkeitä käyttäville suunnattu Yliopiston Apteekin innovatiivinen palvelu vähentää lääkehaittoja ja lisää lääkityksen turvallisuutta.

Yli puolet suomalaista käyttää vuosittain reseptilääkkeitä, ja monilla on käytössään samanaikaisesti useampi lääke. Esimerkiksi kotona asuvista ikääntyneistä jopa 40 % käyttää vähintään viittä lääkettä. Useiden lääkkeiden samanaikaiseen käyttöön liittyy kohonnut riski haitoille, joita ovat esimerkiksi verenvuodot, ummetus ja huimaus.

Uutta lääkitystä aloitettaessa tulisi aina tarkistaa, että lääke sopii yhteen henkilön jo käyttämien lääkkeiden kanssa. Käytännössä tämä on haastavaa, koska lääkäreillä ei toistaiseksi ole helposti saatavilla yhteenvetoa yksittäisen henkilön kokonaislääkityksestä.

– Asiakas saa nyt ensi kertaa verkosta selkeän analyysin omasta lääkityksestään. Uusi tekoälyä ja maailmanlaajuisesti huippuluokkaa olevia tietokantoja hyödyntävä palvelumme edistää lääkehoidon turvallisuutta ja ehkäisee lääkityksen haittoja, sanoo Yliopiston Apteekki -konsernin toimitusjohtaja ja apteekkari Jukka Niemi.

Verkosta tilattavassa kuluttajille suunnatussa Uniikki lääkehoitoni -palvelussa hyödynnetään Kustannus Oy Duodecimin kattavia lääke- ja yhteisvaikutustietokantoja. Kansainvälisesti terveydenhuollon ammattilaisten käyttämät tietokannat kattavat kaikki Suomessa käytetyt 1500 lääkeainetta ja niiden erilaiset yhdistelmät.

– Tarkistamme palvelussa lääkkeiden yhteisvaikutukset ja päällekkäisyydet. Käytämme analyysin pohjana asiakkaan yksilöllisiä reseptitietoja ja hänen antamiaan tietoja itsehoitolääkkeiden, luontaistuotteiden ja lisäravinteiden käytöstä, palvelusta vastaava asiantuntijaproviisori Martina Suominen Yliopiston Apteekista kuvailee.

Asiakas saa 2-3 arkipäivän kuluessa palvelun tilauksesta erikoiskoulutettujen farmaseuttien ja proviisorien tekemän kirjallisen raportin. Se käydään läpi hoitavan lääkärin kanssa, joka päättää mahdollisista lääkitysmuutoksista.

Uniikki lääkehoitoni -palvelun voi tilata Yliopiston Apteekin verkkopalvelussa ya.fi. Uniikki-kanta-asiakkaille tarjottavan palvelun perushinta on verkossa 29,90 euroa. Uniikki-kanta-asiakkaita on Suomessa 900 000. Uniikki-asiakkaaksi voi liittyä maksutta verkossa ja Yliopiston Apteekeissa.

Jukka Niemi, apteekkari ja toimitusjohtaja, Yliopiston Apteekki, p. 09 5420 4410, jukka.niemi@ya.fi
Jani Mäntylä, kehitysjohtaja, Yliopiston Apteekki, p. 09 5420 4498, jani.mantyla@ya.fi
Martina Suominen, asiantuntijaproviisori, p. 09 5420 4807, martina.suominen@ya.fi

Yliopiston Apteekki on yksi Suomen kolmesta parhaasta asiakaspalveluyrityksistä (Taloustutkimus), joka palvelee monikanavaisesti asiakkaita 17 apteekin lisäksi myös puhelimessa (24 H) ja verkossa ya.fi. Yliopiston Apteekilla on Suomessa lähes 1000 työntekijää. Yliopiston Apteekki on yhteiskunnallinen yritys, jonka koko tuotto käytetään vuosittain suomalaisen koulutuksen ja tutkimuksen rahoittamiseen. Lisätietoja: ya.fi