Uusi Finpro tuo kasvua Suomeen

Finpron uudistus kokoaa yritysten kansainvälistymispalvelut maksuttomiksi Export Finland -palveluiksi. Finpron tehtävänä on auttaa suomalaisyrityksiä kasvamaan ja menestymään kansainvälisillä markkinoilla, hankkia Suomeen ulkomaisia investointeja ja lisätä ulkomaisten matkailijoiden virtaa Suomeen.

Export Finland neuvoo suomalaisia pk-yrityksiä kansainvälistymisen kaikissa vaiheissa, tunnistaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja verkottaa pk-yrityksiä niin Suomessa kuin maailmalla. Export Finlandin maksuttomat palvelut julkistettiin tänään Team Finlandin yhteisessä palvelulanseerauksessa.

Tavoitteenamme on tarjota palveluita, joiden avulla yritysten kansainvälistyminen vauhdittuu ja vienti kasvaa. Uudet palvelut on suunniteltu nimenomaan asiakkaiden näkökulmasta ja tarpeista, kertoo Finpron toimitusjohtaja Markus Suomi.

Pk-yritysten kansainvälistymisessä on merkittävä potentiaali, koska Suomessa pk-yritysten vienti on alle 15 prosenttia koko viennin arvosta.

Suomalaisten vientiyritysten kansainvälinen menestyminen on edellytys uusien työpaikkojen syntymiselle ja talouskasvulle. Lähes kaikki uudet työpaikat ovat viime vuosina syntyneet Suomessa pieniin ja keskisuuriin yrityksiin, Suomi jatkaa.

Maksuttomat palvelut yrityksille yhdeltä luukulta

Export Finlandin kansainvälistymispalvelu tarjoaa yrityksille kansainvälisten bisnesmahdollisuuksien tunnistamista ja arviointia, kansainvälistymisstrategian sparrausta sekä yritysten verkottamista niin Suomessa kuin maailmallakin. Neuvonnan avulla suomalaisyritykset voivat muodostaa kuvan niistä kansainvälistymisessään tarvittavista toimenpiteistä, joihin yritykset voivat Finpron auttamana etsiä itselleen sopivimmat kumppanit. Uudet palvelut ovat keskeinen osa Team Finland -kansainvälistymispalveluita, joihin on koottu muun muassa ulkoasiainministeriön, Tekesin, Finnveran ja ELY-keskusten tarjoamat kansainvälistymispalvelut yhteen ja helposti yritysten saataville.

Tuomme yrityksille yhdeltä luukulta tietoa uusista markkinamahdollisuuksista, neuvomme ja sparraamme yrityksiä eteenpäin ja luomme yhteydet asiakkaisiin, rahoittajiin, kumppaneihin ja muihin päättäjiin, Suomi kertoo.

Vuoden 2013 aikana Finpro toteutti 1200 toimeksiantoa pk-yritysten kansainvälistymiseen. Suomalaisyritysten käytössä on Finpron ainutlaatuinen kansainvälinen verkosto noin 40 eri maassa. Suomessa Finpro toimii yhdeksällä paikkakunnalla.

Export Finland toteuttaa vuosittain eri toimialoilla liiketoimintaa edistäviä ohjelmia, kuten FinlandCare, Future Learning Finland ja Cleantech Finland. Uusimpana syyskuussa käynnistyy Elintarvikevientiohjelma.

Uuden Finpron muodostavat kolme toimintoa: Export Finland, Invest in Finland ja Visit Finland. Visit Finland -palveluista vastaava Matkailun edistämiskeskus MEK liittyy osaksi Finproa vuoden 2014 lopussa.

Outi Torniainen, viestintä- ja markkinointijohtaja, Finpro, outi.torniainen@finpro.fi, puh. 040 512 1375
Markus Suomi, toimitusjohtaja, Finpro, markus.suomi@finpro.fi, puh. 050 511 7337

Finpro auttaa suomalaisia pk-yrityksiä kansainvälistymään, hankkii Suomeen lisää ulkomaisia investointeja ja kasvattaa ulkomaisten matkailijoiden virtaa Suomeen. Tehtävämme on tuoda kasvua Suomeen. Visit Finlandin integroitumisen myötä Finprossa työskentelee noin 200 asiantuntijaa 58 toimipisteessä noin 40 eri maassa. Finpro hallinnoi merkittäviä kansallisia hankkeita kuten puhtaan teknologian Cleantech Finland, Future Learning Finland ja FinlandCare. Finpron muodostavat Export Finland, Visit Finland ja Invest in Finland. Olemme keskeinen toimija Team Finland -verkostossa. www.finpro.fi

Finpro – kasvua Suomeen