Uusi hoito tuo toivoa eturauhassyöpäpotilaille

Eturauhassyöpä on miesten yleisin syöpä Suomessa. Vuosittain Suomessa sairastuu eturauhassyöpään noin 4 500 miestä, joista osalla syöpä on aggressiivinen ja leviää imusolmukkeisiin, sisäelimiin ja ennen kaikkea luustoon. Näille potilaille on nyt tarjolla uusi hoitomuoto.

Euroopan lääkevirasto (EMA) on hyväksynyt ZYTIGA® -valmisteen (abirateroniasetaatti) etäpesäkkeisen kastraatioresistentin eturauhassyövän hoitoon potilaille, joilla ei enää saada hoitovastetta kastraatiohoidolla. [i] Nopeutetun hyväksymisprosessin aikana Euroopan komissio myönsi EMAn positiivisen lausunnon jälkeen Janssenille Euroopan alueella voimassa olevan myyntiluvan Zytigalle.

Zytiga on hyväksytty etäpesäkkeisen kastraatioresistentin eturauhassyövän hoitoon miehillä, joiden sairaus on edennyt doksetakseli-solunsalpaajahoidon aikana tai hoidon jälkeen. Zytiga on ensimmäinen tätä potilasryhmää varten kehitetty lääke, joka pidentää elinaikaa, vähentää kipua ja joka voidaan ottaa tablettimuodossa kotona.i

"Vielä 2000-luvulle tultaessa hormoniresistenttiin etäpesäkkeitä lähettäneeseen eturauhassyöpään ei ollut tarjolla yleiseen käyttöön hyväksyttyjä lääkinnällisiä hoitoja. Vuoden 2004 jälkeen on potilaskäyttöön saatu jo kaksipolvinen sytostaattihoito (taksaani ja kabatsitakseli). Potilaiden toivon ja elämänlaadun kannalta on arvokasta, että myönteinen kehitys on saanut jatkoa. Tästä on tuoreimpana esimerkkinä juuri myös Suomessa myyntiluvan saanut abirateroniasetaatti, Zytiga. Lääkkeestä saatavilla olevan tutkimustiedon mukaan Zytiga kokonaisvaltaisesti rajoittaa miehen elimistössä tapahtuvaa syövän etenemistä stimuloivaa testosteronin tuotantoa sekä sisältää myös kivun lievityksen elementin ja on tablettimuotoisena otettavissa kotona", kertoo Hannu Tavio, toiminnanjohtaja Suomen eturauhassyöpäyhdistys ry, PROPO.

Zytiga vaikuttaa rajoittamalla eturauhassyövän kasvua stimuloivan testosteroni-mieshormonin tuotantoa. Normaalisti testosteronia tuottavat kivekset ja lisämunuaiset, mutta levinnyttä eturauhassyöpää sairastavilla myös itse kasvain erittää mieshormonia.[ii] Zytiga on ensimmäinen lääke, joka estää hormonintuotantoa kaikissa kolmessa paikassa.i

Zytigan hyväksymisen perustana olevat laajat tutkimukset ovat osoittaneet, että Zytiga yhdessä prednisolonin kanssa pidentää elinaikaa 4,6 kuukaudella lumelääkkeeseen verrattuna. Lisäksi Zytigaa saaneilla havaittiin kipua lievittävä vaikutus verrattuna potilaisiin, jotka saivat lumelääkettä (44 prosenttia tutkituista ilmoitti kivun vähentyneen, kun osuus kontrolliryhmässä oli vain 22 prosenttia).i

[i] ZYTIGA® -valmisteyhteenveto

[ii]American Cancer Society. Cancer Facts & Figures 2010. Atlanta: American Cancer Society; 2010.

Riitta Uusi-Esko, External Affairs Leader, ruusiesk@its.jnj.com, 020 753 1300
Marika Waltari, Medical Advisor Oncology, mwaltari@its.jnj.com, 040 7190393

Janssen-Cilag Oy on osa Johnson & Johnson -konsernia. Yhtiöllä on pitkät perinteet useiden eri sairauksien hoitoon tarkoitettujen lääkkeiden tutkimuksessa ja kehityksessä. Keskeisiä terapia-alueita ovat esimerkiksi keskushermoston sairaudet, kivun hoito, syöpätaudit, tartuntataudit ja gynekologia.  Lisätietoja Janssen-Cilagista löytyy internetin sivuilta www.janssen.fi.