Vaalikertoimet: Keskustalle selvä voitto – Timo Soinista ministeri

Eduskuntavaaleihin on aikaa kaksi kuukautta, ja peliyhtiö Unibet on avannut lisää vaalikohteita. Yhtiö uskoo, että asemansa gallupien kärjessä vakiinnuttanut keskusta saavuttaa vaaleissa yli 23 prosentin ääniosuuden. Myös vedonlyöjät uskovat puolueeseen vahvasti: viime syksynä avatuissa kohteissa keskustan kerroin on pienentynyt selvästi vaalivoiton puolesta tehtyjen vetojen seurauksena.

Unibet uskoo, että keskustan tämänhetkinen selvä johtoasema jatkuu yli huhtikuun vaalien ja puolue kaappaa annetuista äänistä yli 23 prosentin osuuden: kerroin tuon rajapyykin ylittymiselle on 1,68, kun 23 prosenttia pienempi ääniosuus antaa kertoimen 2,05. Suosiotaan roimasti menettäneen kokoomuksen äänisaaliin yhtiö uskoo riittävän yli 19 prosenttiin kertoimella 1,72.

Kertoimet povaavat sosiaalidemokraattien säilyttävän nousujohteisen vireensä ja päätyvän yli 17 prosentin tulokseen (1,33–3,00). Perussuomalaisten Unibet uskoo kirivän yli 15 prosentin rajapyykin. Kerroin tälle on 1,45 siinä missä ääniosuuden jääminen 15 prosentin alle saa kertoimen 2,50. Timo Soinista on myös tulossa Unibetin mukaan ministeri kertoimella 1,75. Todennäköisin pesti Soinille voisi olla ulko-, työ- ja elinkeino- tai sisäministeri.

Vaalien voittajasuosikin keskustan suosio näkyy selvästi Unibetin viime syyskuussa avaamissa vaalikerroinkohteissa. Puolueen voiton puolesta on tehty niin paljon vetoja, että sen kerroin eniten ääniä saavana puolueena on pudonnut tuolloisesta 1,75:stä nykyiseen 1,10:een. Vastaavasti esimerkiksi kokoomuksen kerroin on noussut 2,15:sta tämänhetkiseen 2,8:een.

Vedonlyöjien luotto keskustaan näkyy myös puolueen puheenjohtajan Juha Sipilän nousussa yhä kirkkaammaksi pääministerisuosikiksi: Sipilän syksyllä saama kerroin 1,78 on pienentynyt ollen nyt 1,14. Lähin kilpakumppani on Alexander Stubb, jonka kerroin on hypännyt 2,20:stä aina tasan 5:een.

Eduskuntavaalit järjestetään sunnuntaina 19.4.2015.

Unibetin kertoimet
Eduskuntavaalit 2015

Saako keskusta yli 23 % ääniosuuden?
Yli 1,68
Alle 2,05

Saako kokoomus yli 19 % ääniosuuden?
Yli 1,72
Alle 2,00

Saako Sosiaalidemokraatit yli 17 % ääniosuuden?
Yli 1,33
Alle 3,00

Saako Perussuomalaiset yli 15 % ääniosuuden?
Yli 1,45
Alle 2,50

Saako voittajapuolue yli 22 % ääniosuuden?
Yli 1,30
Alle 3,20

Puolue, joka saa suurimman prosenttiosuuden äänistä:
Suomen Keskusta 1,10
Kansallinen Kokoomus 2,80
Suomen Sosialidemokraattinen Puolue 9,00
Perussuomalaiset 10,00
Vihreä liitto 60,00
Vasemmistoliitto 75,00
Ruotsalainen kansanpuolue 200,00
Kristillisdemokraatit 250,00

Seuraava pääministeri
Juha Sipilä 1,14
Alexander Stubb 5,00
Timo Soini 8,50
Antti Rinne 10,00

Nimitetäänkö Timo Soini ministeriksi seuraavassa hallituksessa?
Kyllä 1,75
Ei 1,95

Suomen ruotsalainen kansanpuolue 1,40
Kristillisdemokraatit 2,70

Vasemmistoliitto 1,90
Vihreä liitto 1,80

Perussuomalaiset 2,40
Sosiaalidemokraattinen puolue 1,50

Suomen Keskusta 1,05
Kansallinen Kokoomus 7,50

Lisätietoja: Antti Tikka, antti.tikka (at) unibet.com

Unibet on vuonna 1997 perustettu online-pelejä tarjoava NASDAQ OMX Nordic Exchange -pörssiin Tukholmassa listattu yhtiö. Unibet on yksi Euroopan suurimmista yksityisistä online-peliyhtiöistä ja tarjoaa palveluita 21 kielellä. Tällä hetkellä Unibetilla on 9,7 miljoonaa asiakasta yli sadassa maassa. Unibet kuuluu jäsenenä Euroopan suurimpien rahapeli- ja vedonlyöntiyhteisöjen etujärjestöön (EGBA, European Gaming and Betting Association). Unibet on eCOGRA:n (e-Commerce Online Gambling Regulationand Assurance) auditoima ja sertifioima vastuullinen toimija.