Vain yhden pankin määräaikaistalletukset panevat kampoihin inflaatiolle korkovertailuissa

Inflaatio eli kuluttajahintojen vuosimuutos on hidastunut kevään aikana hieman vuodenvaihteen lukemista. Useimpien pankkien määräaikaistalletusten korot jäävät silti huomattavasti inflaatiota pienemmiksi. Tällöin talletettu raha ei säilytä arvoaan edes korkojen avulla – eikä varsinkaan korkotuotoista perittävän lähdeveron jälkeen. Markkinoilta löytyy kuitenkin myös talletusvaihtoehtoja, joiden korko pitää pintansa inflaation vaikutusta vastaan.

Puolueettomissa korkovertailuissa muiden talletuspankkien joukosta erottuu selkeänä poikkeuksena määräaikaistalletuksiin ja kulutusluottoihin erikoistunut BIGBANK, joka tarjoaa yhden vuoden määräaikaistalletukselle esimerkiksi 10 000 euron talletussummalla 1,55 prosentin koron. Vastaavalle 30 000 euron talletukselle BIGBANKin korko on 1,6 prosenttia. Tilastokeskuksen laskeman kuluttajahintaindeksin mukaan inflaatio oli Suomessa huhtikuussa 1,1 prosentin tasolla.

"Tarjoamamme talletuskorot ovat olleet yleiseen korkotasoon nähden erittäin kilpailukykyisiä jo pitkään. Tavoitteenamme on tarjota asiakkaille aina turvallinen ja mahdollisimman kannattava vaihtoehto", BIGBANKin Suomen-maajohtaja Tuomas Riski kertoo.

Kuluneen kevään aikana sekä Kauppalehti että Taloussanomat ovat vertailleet määräaikaistalletusten korkoja erilaisilla talletussummilla. BIGBANKin tarjoamat korot sijoittuivat kummankin vertailun kärkisijalle.

"Sijoituksen kannattavuudesta ei oikein voi puhua, jos jo inflaation vaikutus nielaisee talletukselta tuoton kokonaan. Vertailujen perusteellahan määräaikaistalletukset keskimäärin eivät täytä edes tätä perusedellytystä. BIGBANK sen sijaan tarjoaa vertailujen parhaan talletuskoron ja vaihtoehdon, joka panee myös aidosti kampoihin inflaatiolle."

Kiinteä korko on aina riskisijoitusta turvallisempi vaihtoehto

Erilaisia säästö- ja sijoitusvaihtoehtoja punnitsevan kuluttajan kannattaa kiinnittää erityishuomiota siihen, onko luvattu tuotto kiinteä korko vai rahoitusmarkkinoiden heilahduksille vaikutuksille altis tuotto-odotus.

"Korko- ja tuottovertailuja tekevän kuluttajan ei kannata tuijottaa pelkästään pankkien toitottamia prosenttilukuja. Erilaisissa tuotto-odotuksissa on kysymys sananmukaisesti odotuksista. Niihin sisältyy aina luontainen riski, joka voi sijoitusinstrumentista riippuen olla huomattavankin suuri. Kiinteä korko on huomattavasti varmempi ratkaisu, sillä se on tiedossa jo talletusta tehdessä eikä muutu talletusmääräajan kuluessa mihinkään", Riski sanoo.

Määräaikaistalletuksissa valttina on myös talletussuoja. BIGBANK kuuluu Viron vakuusjärjestelmän Takuurahastoon, joka tarjoaa myös suomalaisten BIGBANKiin tekemille talletuksille ja niiden koroille täyden suojan aina 100 000 euroon asti.

Lisätiedot:
Tuomas Riski, BIGBANKin Suomen-maajohtaja, tuomas.riski@bigbank.fi, puh. 044 256 9485

BIGBANK AS on talletuksiin ja kulutusluottoihin erikoistunut pankki, joka toimii Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Espanjassa ja joka tarjoaa tuotteitaan rajat ylittävänä palveluna myös Itävallassa, Saksassa ja Alankomaissa.