Vaisalan uudelle pääkonttorille leed-sertifiointi kultatasolla

Rakennus on myös yksi Suomen suurimpia aurinkoenergian tuottajia

Vaisalan uuden pääkonttorin suunnittelun lähtökohtana oli matala energiankulutus ja korkea energiaomavaraisuusaste. Nyt rakennukselle on myönnetty Suomen ensimmäinen, standardin uudet vaatimukset täyttävä kultatason LEED-sertifikaatti. Avajaisia vietetään tänään Vantaalla.

Vaisalan uusi pääkonttori Vantaanlaaksossa suunniteltiin alusta asti täyttämään kansainväliset ympäristötehokkaan rakentamisen vaatimukset. Tavoitteena oli saada rakennukselle sertifiointi vaativan LEED-arviointijärjestelmän toiseksi korkeimmalla tasolla (kulta), joka asettaa erittäin tiukat vaatimukset muun muassa energiatehokkuudelle, rakennusmateriaalien valinnalle, veden kulutukselle, sisäilman laadulle sekä rakennuksen sijainnille. Vaisalan pääkonttori on saavuttanut hyvät arvosanat erityisesti vedenkulutuksessa ja energiankäytössä.

Toimitusjohtaja Kjell Forsénin mukaan rakennus edustaa Vaisalan arvoja.

"Ympäristöasiat ovat Vaisalalle enemmän kuin pelkkää liiketoimintaa. Uusi pääkonttorimme on hieno ja konkreettinen esimerkki asioista, joita pidämme tärkeänä. Vastuullisuuteen ohjaaminen näkyy kaikissa yksityiskohdissa. Esimerkiksi parhaat parkkipaikat on varattu vähäpäästöisille ajoneuvoille", Forsén sanoo.

LEED tulee sanoista “Leadership in Energy and Environmental Design”. Se on yhdysvaltalaisen Green Building Council -yhteisön kehittämä, maailmanlaajuisesti tunnustettu ympäristötehokkaan rakentamisen arviointijärjestelmä.

Matala energiankulutus ja korkea energiaomavaraisuusaste

Uusi pääkonttori on energiatehokas ja energiaälykäs. Yli 700 neliömetrin aurinkopaneelit tuottavat noin 20 prosenttia rakennuksen vuotuisesta sähköenergian tarpeesta. Aurinkoenergiajärjestelmän noin 100 MWh:n tuotanto vastaa 20 suomalaisen omakotitalon keskimääräistä vuosikulutusta. Rakennus on yksi Suomen suurimmista yksittäisistä aurinkoenergian tuottajista.

Kiinteistöön on asennettu laaja maalämpöjärjestelmä, jonka avulla saadaan pääosa rakennuksen lämmittämiseen ja viilentämiseen tarvittavasta energiasta. Veden kokonaiskulutus puolestaan on saatu minimoitua noin puoleen tavanomaisten laitteiden kulutuksesta.

Uusi rakennus esittelee myös Vaisalan omaa teknologiaa. Vaisalan mittalaitteet ovat osa mittavaa talotekniikkaa, joka tukee energiansäästöjä ja parantaa viihtyvyyttä taaten ensiluokkaiset sisäilmaolosuhteet. Sisätilojen lämpötilaa ja hiilidioksiditasoa mitataan jatkuvasti ja tietoa käytetään lämpö-, tuuletus- ja ilmastointijärjestelmän ohjauksessa. Ilmastoinnin ohella myös valaistusta säädellään ja ohjataan ihmisten läsnäolon mukaan. Valaistuksen määrä optimoidaan luonnonvaloa mittaavilla valoisuusantureilla energiatehokkuuden maksimoimiseksi.

Rakennuksen pihassa on maalämmöllä toimivat lumensulatuslaitteet, joita myös ohjataan Vaisalan omaa teknologiaa hyödyntäen. Lisäksi auringonsäteilymittareita käytetään ulkoisten aurinkosuojien valvontaan, mikä vähentää jäähdytyksen tarvetta kesällä.

Jussi Kallunki, riskienhallintajohtaja, Vaisala
Puh. 040 831 2823, jussi.kallunki@vaisala.com

Pekka Mairinoja, johtava asiantuntija, Pöyry
Puh. 040 536 0676, pekka.mairinoja@poyry.com

Valokuvia ladattavissa osoitteessa www.vaisala.com/en/press/mediamaterials/imagebank/

Vaisala on maailman johtava ympäristön ja teollisuuden mittausratkaisuja tarjoava yritys. 75-vuotisen kokemuksensa avulla Vaisala mahdollistaa paremman elämänlaadun tarjoamalla kattavan valikoiman innovatiivisia havainto- ja mittaustuotteita ja palveluja meteorologian, säästä riippuvaisten toimialojen, sekä suljettujen tilojen mittaustarpeisiin. Vaisalan pääkonttori sijaitsee Suomessa, ja yhtiön palveluksessa on noin 1350 ammattilaista ympäri maailmaa. A-sarjan osakkeet on listattu NASDAQ OMX Helsinki arvopaperipörssissä.

www.vaisala.com