Valo vei voittoon: Ecospark Nordic Cleantech Open 2011 -kilpailun voittajaksi

Sekä yleisö että tuomaristo valitsivat valaisuteknisen ratkaisun esitelleen Ecosparkin lupaavimmaksi cleantech-yritykseksi Nordic Cleantech Open -kilpailussa.

Tuomaristo perusteli voittajan valintaa seuraavasti: “Palkittu ratkaisu on uraauurtava innovaatio, jolla tähdätään kasvumarkkinoille. Yrityksen arvolupaus sisältää myyntivaltteja, jotka ovat kohdemarkkinoiden kannalta erittäin tärkeitä.” Tuomaristoon kuului 35 pohjoismaista cleantech-alan vaikuttajaa. Suomea edusti Cleantech Finlandin ohjelmajohtaja Santtu Hulkkonen ja Finnish Cleantech Clusterin kehittämispäällikkö Mika Sulkinoja.

"Oli hienoa päästä finaaliin ja voittaa koko kilpailu, varsinkin kun kilpailimme huipputason yrityksiä vastaan. Nordic Cleantech Open -kilpailun aikana olemme solmineet hyödyllisiä yhteyksiä sijoittajiin ja alan yrityksiin. Näin pääsemme varmasti taas vähän eteenpäin matkalla kohti laajaa kansainvälistä menestystä", sanoo Ecosparkin hallituksen puheenjohtaja Hans Lindgren.

Ecosparkin tuote on uudentyyppinen LED-siru, joka perustuu sinkkioksidi- ja nanojohdintekniikkaan. Valmistusmenetelmässä hyödynnetään matalalämpöistä kemiallista märkäprosessia, mikä pienentää kustannuksia merkittävästi. Nykyiseen LED-tekniikkaan verrattuna Ecosparkin LEDit ovat energiatehokkaampia ja tuotantokustannuksiltaan 8–10 kertaa edullisempia. Niissä on myös parempi valospektri. Seuraavaksi Ecospark kehittää prototyypin ja testaa sitä yhteistyössä mahdollisen asiakkaan kanssa. Yhdysvalloissa on monia lupaavia kontakteja, jotka ovat ilmaisseet kiinnostuksensa Ecosparkin LED-valaisutekniikkaa kohtaan.

Voittaja ratkesi Kööpenhaminassa järjestetyssä Nordic Cleantech Open 2011 -tapahtumassa.  Nordic Cleantech Open -tilaisuus houkutteli paikalle noin 200 osallistujaa, joiden joukossa oli runsaasti cleantech-alan sijoittajia ja rahoittajia. Kilpailun 25 finalistin joukossa oli seitsemän suomalaista yritystä. Suomalaiset finalistiyritykset ovat AkkuSer, BT Wood, Enevo, MHG Systems, Mzymes, Netcycler ja ZenRobotics.  ”Suomalaisten menestyksestä kisassa voi olla ylpeä ja näitä yrityksiä kannattaa pitää silmällä”, kommentoi Santtu Hulkkonen.

Sijoittajien kiinnostus cleantech-alaa kohtaan kasvussa

"Sijoittajien mielenkiinto pohjoismaista cleantech-alaa kohtaan on selvästi piristynyt. Aloimme mitata sijoituksia vuonna 2007, ja ennätysvuonna 2010 summa ylitti 500 miljoonan euron rajan”, kertoo Cleantech Scandinavian Alexander Lidgren.

“Kaikki kymmenen finalistia tekivät minuun vaikutuksen. Laatu on erittäin korkea jopa eurooppalaisella ja kansainvälisellä mittapuulla. Yritykset toimivat täysin eri aloilla, mutta yhteisiin piirteisiin kuuluuvat kasvumarkkinoilla toimiminen ja uraauurtava tekniikka”, toteaa BASF Venture Capitalin Bernhard Mohr, joka kuului Kööpenhaminan finaalissa lavalla olleeseen pääomasijoittajien tuomaristoon.

Seuraava Nordic Cleantech Open käynnistetään syksyllä ja se huipentuu Suomessa pidettävään finaaliin huhti-toukokuussa 2012.

Ecosparkin yhteystiedot:
Hans Lindberg, +46 7 0595 8335
hans.lindberg@ecospark.se

Ecosparkin sivusto:

Tapahtuman järjestäjien yhteystiedot:
Alexander Lidgren, Cleantech Scandinavia +46 7 3660 1007
bigge@nordiccleantechopen.com

Cleantech Finland/Finpro

Hanna Kouri, Cleantech Finland/Finpro 040-3433374
hanna.kouri@finpro.fi

Kuvia voittajista ja lisää lehdistötiedotteita:

Kilpailun virallinen sivusto: