Vantaan IKEA-tavaratalo laajenee

Vantaan IKEA-tavaratalo laajenee vastauksena kasvaviin kävijämääriin ja kohonneisiin myyntilukuihin. Tavaratalon tuotevalikoima kasvaa laajennuksen ansiosta nykyisestä 8 000:sta yli 10 000 artikkeliin.

Vuonna 2003 avatussa Vantaan IKEA-tavaratalossa vierailee vuosittain yli 2 miljoonaa kävijää. Tasaisesti kasvaneiden myyntilukujen ja kävijämäärien myötä nykyiset tilat ovat käyneet ahtaiksi.

-    Lisää tilaa tarvitaan hyvin kehittyneen myynnin johdosta tuotteiden varastointiin, jotta pystymme tulevaisuudessa varmistamaan tuotteiden hyvän saatavuuden. Lisäksi tarvitsemme lisää tilaa esitelläksemme inspiroivasti laajentuvan valikoiman kävijöillemme, kertoo Vantaan IKEA-tavaratalojohtaja Timo Hulmi.

Asiakkaille Vantaan tavaratalon laajeneminen näkyy laajempana valikoimana. Nykyinen noin 8000 artikkelia kattava tuotevalikoima kasvaa laajennuksen jälkeen yli 10 000 artikkeliin. Samalla ravintolan asiakaspaikkojen määrä kasvaa 400:sta 600:taan ja tavaratalon hissikapasiteettia lisätään.

Tavaratalo auki laajennustöistä huolimatta

Vantaan IKEA-tavaratalo laajenee kokonaisuudessaan noin 7 500m2:llä ja tavaratalon pinta-ala on laajennustöiden valmistuttua 33 500m2. IKEA investoi koko hankkeeseen yli 30 miljoonaa euroa. Kesäkuussa alkaneet laajennustyöt toteutetaan projektinjohtopalvelumallilla. Ulkopuolinen projektinjohtokonsultti johtaa sekä rakennushanketta että vastaa työmaan johtamisesta.

-    Toteutusmuoto valittiin, koska rakentamisympäristö on erittäin haasteellinen pohjaolosuhteiden sekä jatkuvasti toiminnassa olevan tavaratalon takia, kertoo tavaratalojohtaja Hulmi.

Neljässä päävaiheessa toteutettavat laajennustyöt valmistuvat vaiheittain vuoden 2011 kuluessa.

Vantaan IKEA-tavaratalo:
•    Avattu 2003 Suomen toisena IKEA-tavaratalona Espoon jälkeen
•    Kävijämäärä Vantaan tavaratalossa on vuodessa yli 2 miljoonaa
•    Henkilöstömäärä noin 320 henkilöä
•    Tavaratalon nykykoko on 26 000 m2 ja laajennuksen jälkeen 33 500 m2

Timo Hulmi, Tavaratalojohtaja IKEA Vantaa, puh: 0404513345, email: timo.hulmi@ikea.com
Pekka Tynjälä, Rakennuttamisen Projektipäällikkö, IKEA Oy, email: pekka.tynjala@ikea.com

IKEA-konsernin tavarataloja on 38 maassa kaiken kaikkiaan 341. Tavaratalot tarjoavat kaiken kodinsisustamiseen tarvittavan saman katon alta. Viime vuonna IKEA-tavarataloissa kävi 660 miljoonaa asiakasta. Konserni työllistää 130 000 työntekijää. Uutta IKEA-kuvastoa 2010 painettiin yhteensä 195 miljoonaa kappaletta 35 eri versiona 28 kielellä. Suomessa on neljä IKEA-tavarataloa: Espoossa, Vantaalla, Raisiossa ja Tampereella.