Vatsa on yhä useamman vaiva

Yli miljoona suomalaista kärsii erilaisista vatsavaivoista ja vatsasairauksista. Vaikka vaivat olisivat vaarattomia, ne heikentävät elämänlaatua ja pahimmillaan myös työkykyä.

Kehitys näyttää myös johtavan vatsasairauksien ja vatsavaivojen lisääntymiseen edelleen.

-          Länsimainen elämäntapa ruokailutottumuksineen on osasyy vatsaongelmien lisääntymiseen myös tulevaisuudessa. Esimerkiksi painonnousu pahentaa refluksitaudin oireita, joita kansankielellä kutsutaan närästykseksi. Myös esimerkiksi keliakia on lisääntynyt, vaikka tarkkaa syytä sille ei tiedetä. Arvellaan että ainoastaan noin puolet keliakiaa sairastavista on saanut diagnoosin, kertoo Terveystalon gastroenterologian erikoislääkäri Olli-Pekka Koivurova.

Toiminnallisiksi vatsavaivoiksi kutsutaan useita erilaisia maha-suolikanavan oireita joihin ei ole elimellistä syytä. Esimerkiksi ärtyvän suolen oireyhtymä ja ummetus ovat yhä useamman kiusana. Niiden oireet ovat vaarattomia, mutta usein kiusallisia ja elämänlaatuun vaikuttavia.

-          Pahimmillaan vatsavaivat vaikuttavat työkykyä heikentävästi ja aiheuttavat paljon sairauspoissaoloja. Tällä on jo koko yhteiskunnan kannalta merkittäviä vaikutuksia, kertoo Koivurova.

Potilas ansaitsee tulla huomioiduksi ja kuulluksi

Vatsavaivoista kärsivä ei välttämättä saa oireisiinsa apua helposti. Lääketieteellinen terminologia on vaikeasti ymmärrettävää ja tästä syystä alan asiantuntijan löytäminen on vaikeaa. Ylikuormitetussa julkisessa terveydenhuollossa vaarattomista vatsavaivoista ja -sairauksista kärsivien potilaiden saattaa olla vaikeaa tai jopa mahdotonta päästä erikoislääkärin vastaanotolle.

-          Valitettavasti näin on, vaikka potilaat näissä tilanteissa usein hyötyisivät erikoislääkärin hoidosta ja toivoisivat sitä, Koivurova pahoittelee.

Myös vatsan tutkimiseen liittyvät toimenpiteet ovat usein epämiellyttäviä.

-          Terveystalon VatsaKlinikka-toiminta käynnistyy Oulussa touko-kesäkuun vaihteessa ja palvelee vatsaongelmaisia juuri nämä erityispiirteet huomioiden. Ajanmukaiset ja korkeatasoiset laitteet sekä kokeneet erikoislääkärit auttavat vähentämään toimenpide- ja tutkimustilanteiden epämukavuutta, samoin kuin tarvittaessa käytettävä tehokas esilääkitys ja kivunlievitys, Koivurova summaa.

Lisätietoja: Olli-Pekka Koivurova, gastroenterologian ja sisätautien erikoislääkäri, erikoisalajohtaja, Terveystalo, olli-pekka.koivurova@terveystalo.com, puh. 050 312 7398

Terveystalo on Suomen suurin terveyspalveluyritys. Yhtiö tarjoaa monipuolisia terveys-, työterveys-, sairaanhoito- ja tutkimuspalveluja lähes 150 toimipaikassa eri puolilla Suomea. Terveystalon asiakkaita ovat yksityishenkilöt, yritykset ja yhteisöt, vakuutusyhtiöt sekä julkinen sektori. Terveystalo työllistää valtakunnallisesti lähes 6 500 terveydenhuollon ammattilaista. Vuonna 2012 Terveystalo investoi suomalaisten terveyspalvelujen kehittämiseen yli 27 miljoonaa euroa. www.terveystalo.com