Venäjän taantuma siirtää terveysalan katseet uusille markkinoille

Venäjän heikosta taloustilanteesta johtuen Suomen terveysalan vienti ja markkinointi hakee uusia kasvualueita. Ruotsi nähdään potentiaalisesti uutena markkina-alueena erikoissairaanhoitoa tarjoaville yrityksille. Läheinen sijainti mahdollistaa asiakkaiden helpon liikkumisen maasta toiseen.

EU:n potilasdirektiivin myötä hakeutuminen hoitoon oman maan ulkopuolelle on tullut kiinnostavaksi vaihtoehdoksi erityisesti hoidoissa, joihin omassa maassa on pitkät jonot. Ruotsissa on lisäksi helppoa hakea ulkomailla tapahtuvalle hoidolle samat korvaukset kuin kotimaassakin. Tämä luonnollisesti helpottaa asiakkaiden hakeutumista hoitoihin myös Suomeen, kertoo kehitysjohtaja Ulla-Maija Laiho työ- ja elinkeinoministeriöstä.

Suomea profiloidaan FinlandCare -ohjelmassa maana, jossa hyvinvointipalvelut toimivat ja lääketieteellisen hoidon tulokset ovat kansainvälistä huipputasoa. Suomalaiset hoitopalvelut kestävät hyvin kansainvälisen vertailun laadussa, luotettavuudessa ja hinnassa.

Vanhuspalveluosaamista Singaporeen

Erikoissairaanhoidon palvelujen lisäksi FinlandCare -ohjelma markkinoi Suomea laadukkaiden hoivapalveluiden, alan korkeatasoisen koulutuksen ja teknologiaa älykkäästi hyödyntävien uusien palvelukonseptien maana. Tämä kokonaisuus kiinnostaa muun muassa Singaporea, jossa maan hallitus tukee voimakkaasti kotona ikääntymistä tukevia ratkaisuja.

Viisi suomalaisyritystä on jo sopinut yhteistyöstä singaporelaisten kumppaneiden kanssa, jotka keskittyvät ikäihmisten kotoasumisen tukemiseen. Yksi Singaporessa jalansijaa saanut yritys on Evondos Oy, joka on allekirjoittanut aiesopimuksen terveydenhuollon ja hoiva-alan tarvikkeiden ja apuvälineiden jakeluun erikoistuneen United BMEC Groupin kanssa. Yhteistyön tarkoituksena on tuotteiden markkinointi Singaporeen, Hongkongiin ja Kiinaan, kertoo Meria Heikelä, FinlandCare -ohjelman johtaja Finprosta.

Terveydenhuollon osaamista Arabiemiraatteihin

Yhdistyneissä Arabiemiirikunnissa FinlandCare -toimenpiteet käynnistettiin jo keväällä 2013.

Tammikuussa toteutettu vienninedistämismatka peruspalveluministeri Susanna Huovisen johdolla auttoi entisestään avaamaan ovia terveydenhoitoalan viennille.

Käytännön yhteistyö koskee jo nyt terveydenhoitoalan henkilöstön koulutusta ja vaativaa kirurgiaa. Yhteistyö syvenee sen jo aloittaneissa yrityksissä ja laajenee vuoden 2015 kuluessa arviolta kaikkiaan 6-7 yritykseen. Esimerkiksi Metropolia Ammattikorkeakoulu on sopinut Abu Dhabissa sijaitsevan arvostetun Fatima College of Health Sciences (FCHS) oppilaitoksen kanssa tilauskoulutuksesta FCHS:n fysioterapeutti- ja sairaanhoitaja-opiskelijoille, kertoo Heikelä.

FinlandCare -ohjelma keskittyy suomalaisten terveydenhuoltoalan yritysten kansainvälistymisen ja viennin edellytyksien parantamiseen ja terveydenhuolto- ja hyvinvointipalveluiden kehittymiseen palvelusektorin sisällä kasvavaksi vientialaksi.

Meria Heikelä, johtaja, FinlandCare -ohjelma, Finpro, p. +44 7787 153 014
Ulla-Maija Laiho, kehitysjohtaja, työ- ja elinkeinoministeriö, p. 040 8268767
Jyrki Eklund, ohjausryhmän puheenjohtaja, toimitusjohtaja, Aino Health Management Oy, p. 0400 424 221

FinlandCare -ohjelma käynnistettiin vuonna 2012 työ- ja elinkeinoministeriön vuonna 2011 julkaiseman hoito- ja hoiva-alan vientiä pohtineen työryhmän ehdotuksesta. Ohjelman toteutuksesta vastaa Finpro yhteistyössä ohjelmaan osallistuvien yritysten kanssa. TEM on rahoittanut ohjelmaa vuodesta 2012 alkaen. www.finlandcare.fi