Voimaosakeyhtiö SF:n omistus Fennovoimasta kasvaa

Voimaosakeyhtiön nykyiset osakkaat lisäävät omistusosuuttaan Fennovoimasta. Kyseessä on 10 megawatin osuus, mikä tarkoittaa 0,8 prosentin omistusosuuden kasvua. Sallila Energia ja Keravan Energia lisäävät omistustaan molemmat viisi megawattia.

Omistusosuuden lisäyksen jälkeen Voimaosakeyhtiön omistamasta 66 prosentista on varattuna tällä hetkellä 55,5 prosenttia. Neuvotteluja uusista omistajista käydään jatkuvasti.

Voimaosakeyhtiön toimitusjohtaja Elina Engman tervehtii kotimaisen omistuksen kasvua ilolla.
– Tämä on osoitus siitä, että kotimaiselle, vakaa- ja kohtuuhintaiselle sähkölle on kysyntää. Olemme tehneet kotimaisen omistuksen kasvattamiseksi hartiavoimin töitä, ja on upeaa huomata, että työmme kantaa hedelmää.

– Tämä on sadan vuoden hanke ja kannattava monesta syystä. Fennovoima myy tuottamansa sähkön omistajilleen omakustannushintaan. Me energiayhtiöt, jotka olemme omistajina mukana, saamme näin sähköä vuosikymmenten ajan luotettavasti ja ennustettavaan hintatasoon. Tämä koituu asiakkaidemme hyödyksi, sanoo Keravan Energian toimitusjohtaja Jussi Lehto.

Sallila Energian toimitusjohtajan Janne Vettervikin mukaan kukaan ei lähde ydinvoimalahankkeeseen heppoisin perustein.

– Tämä on tarkkaan harkittu investointi. Tarvitsemme päästötöntä energiaa ja kotitaloudet tarvitsevat kohtuuhintaista sähköä. Teolliset osakkaat tarvitsevat ennustettavan hintaista energiaa investoidakseen ja työllistääkseen. Hanke on keskeisessä roolissa myös EU:n päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi.

Molemmat omistusosuuttaan lisänneet yhtiöt kuuluvat Suomen Voima Oy:öön. Yritys on kuudentoista suomalaisen sähköyhtiön perustama osakeyhtiö, joka hankkii vähäpäästöistä ja uusiutuvaa energiaa osakkailleen. Tavoitteena on osakkaiden parempi energiaomavaraisuus.

Rakenteilla olevan voimalan kokonaisteho on 1 200 megawattia. Enemmistön (66 %) Fennovoimasta omistaa suomalainen Voimaosakeyhtiö SF, jossa on tällä hetkellä 50 osakasta. Vähemmistöomistajana on RAOS Voima (34 %), venäläisen Rosatomin suomalainen tytäryhtiö. Fennovoiman kotimaisen omistuksen pitää olla vähintään 60 prosenttia kesällä 2015, kun rakentamislupahakemus jätetään.

Voimaosakeyhtiö SF:n toimitusjohtaja Elina Engman, 050 3514 673, elina.engman@voimaosakeyhtio.fi
Keravan Energian toimitusjohtaja Jussi Lehto, 050 5591 815, jussi.lehto@keoy.fi
Sallila Energian toimitusjohtaja Janne Vettervik, 044 2809 008, janne.vettervik@sallila.fi

Voimaosakeyhtiö SF on ydinvoimayhtiö Fennovoiman suomalainen pääomistaja. Voimaosakeyhtiö SF:n osakkaana on 50 suomalaista energia- ja teollisuusyritystä. Omistajia yhdistää kohtuuhintaisen ja hiilidioksidivapaan sähkön tarve Suomessa.