Vuonna 2030 IT on käyttäjälle näkymätöntä

HP tutki, kuinka Suomen suuryrityksissä uskotaan it-alan kehittyvän vuoteen 2030 mennessä

Tietotekniikan kehitys jatkuu tulevina vuosikymmeninä yhtä arvaamattomana kuin tähän saakka. Tulevat kehityssuunnat ovat vaikeasti ennakoitavissa, mutta ainakin pilvipalveluiden, liikkuvuuden ja älykkäiden laitteiden yleistymisen sekä muiden nykytrendien vaikutuksen uskotaan näkyvän it-alalla vielä kymmenien vuosien päästä. HP Suomi selvitti tutkimuksella suomalaisten talous- ja tietohallintojohtajien näkemyksiä it-alan tulevasta kehityksestä.

HP:n kesällä 2011 valmistuneen It-palvelut 2030 -kyselytutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, kuinka yritysten it-investointien kanssa tekemisissä olevat johtajat uskovat it-alan ja sen rakenteiden muuttuvan vuoteen 2030 mennessä. Tutkimuksen vastauksissa korostui selvästi käsitys, jonka mukaan it-palvelut ja teknologia katoavat tulevien vuosikymmenien aikana käyttäjien näkyvistä ja siirtyvät pois yritysten omista nurkista. Tähän vaikuttavat erityisesti it-toimintojen lisääntyvä ulkoistaminen, ostaminen palveluina ja siirtyminen pilveen.

”Pilven, kuluttajistumisen ja ulkoistamisen kaltaisten ilmiöiden vaikutus näkyy it:ssä vielä vuosienkin kuluttua. Kehitystä ohjaavat kuitenkin myös ajan myötä ilmenevät, vaikeasti ennakoitavat tekijät”, kertoo HP Suomen teknologiapalveluista vastaava johtaja Mika Sipilä. ”90-luvun ja nykyhetken välillä liiketoiminnan ja it:n suhde on tiivistynyt ja it on tehostanut yritysten toimintaa enemmän kuin useimmat osasivat odottaa. Vastaavia yllätyksiä kohdataan väistämättä myös jatkossa. Samalla teknologinen riippuvuus ja tietoturva ovat korostuneet merkittävästi.”

Vastauksissa visioitiin lisäksi, että eri teknologiat standardoituvat ja niiden välinen yhdistettävyys paranee, jolloin eri järjestelmien väliset raja-aidat kaatuvat. Tämän kehityssuunnan odotetaan lisäävän välillisesti myös käyttäjäystävällisyyttä. Samalla toiminta ja prosessit ovat sujuvampia, asioiden hallinta ja johtaminen helpottuu ja tarve ymmärtää teknologiaa pienenee.

Yritysten it-budjettien odotetaan kasvavan. Vastaajista lähes kaksi kolmasosaa (63 %) uskoo edustamansa yrityksen it-budjetin olevan vuonna 2030 suurempi kuin nyt. Noin neljännes (23 %) vastaajista olettaa toimivansa vuonna 2030 samansuuruisella budjetilla kuin nyt, ja loput 14 % vastaajista katsoo it-budjettinsa kutistuvan nykyisestä.

Työasemakohtaiset ohjelmistot kuolevat pois, sähköposti sinnittelee

Tutkimusvastausten perusteella yksi lähivuosien näkyvimmistä muutoksista liittyy työntekijöiden työssään käyttämiin ohjelmistoihin. 64 prosenttia kaikista tutkimukseen vastanneista uskoo, että vuonna 2030 työasemakohtaiset ohjelmistot ovat poistuneet käytöstä. Yritysten uskotaan siis siirtävän tulevien vuosien aikana kaikki käyttämänsä ohjelmat verkon yli toteutettaviksi palveluiksi.

”Toimisto-ohjelmistot siirtyvät pilveen jo nyt huimaavaa tahtia, eikä ole mitään syytä epäillä, että vauhti olisi tästä lähivuosina merkittävästi hidastumassa”, Mika Sipilä sanoo. ”Verkon yli toimivat sovellukset eivät vaadi työasemilta jatkuvasti päivitettäviä ohjelmistoja tai tietoliikennettä rasittavia varmistustoimenpiteitä. Laitehallinnan ja tietoturvan tulee kuitenkin olla täydellisessä kontrollissa.”

Kaikkien työntekoon liittyvien perusasioiden ei kuitenkaan uskota horjuvan yhtä radikaalisti. Vastaajista 36 prosenttia odottaa sähköpostin elävän jossakin muodossa vielä vuonna 2030. Räätälöityjen, yritys- tai toimialakohtaisten järjestelmien katoamiseen uskoo vain 31 prosenttia vastaajista. Tietohallintojohtajat olivat hieman talousjohtajia taipuvaisempia uskomaan nykyisten tietojärjestelmien häviämiseen.

Ulkoistus lisääntyy, asiakassuhteet syventyvät

Tekniikan etääntyessä käyttäjiltä ja it-järjestelmien siirtyessä pois yritysten omista toimitiloista it-toimintojen ulkoistus yleistyy. Vastaajien arvioiden mukaan heidän edustamiensa yritysten it-toiminnoista on tällä hetkellä ulkoistettu keskimäärin noin puolet (51 %). Vuoteen 2030 mennessä toimintojen ulkoistamisen uskotaan lisääntyvän vielä suunnilleen puolella nykyisestä, 74 prosenttiin.

Edelleen säilyviä ulkoistuskohteita ovat ylläpito- ja tukitoiminnot. Vastaajista lähes kaikki (97 %) pitivät todennäköisenä sitä, että vuoteen 2030 mennessä nämä toiminnot on heidän yrityksissään ulkoistettu. Liiketoimintasovellusten tuki- ja kehitystoiminnan ulkoistukset jatkuvat vilkkaina. Sen sijaan it-palveluihin liittyvän strategian ja kehityksen ulkoistamiseen uskoi vain 11 % kaikista vastaajista.

Vastaajien varovaiset arviot strategian ja kehitystyön ulkoistamisesta ovat ristiriidassa sen kanssa, että it-palvelutoimittajien ja asiakasyritysten välisten suhteiden arvellaan toisaalta myös kehittyvän jatkossa syvemmiksi, kohti kattavaa partneriyhteistyötä.

”Kysymys saattaa olla siitä, että tietohallintojohtajat näkevät lähemmin nykyisen it-ympäristön ongelmakentän. Kokonaisvaltainen it-yhteistyö ulottuu ilman muuta myös strategian tasolle, ja jos yritykset haluavat it-palveluiden toimivan tulevaisuudessa kuin automaattiohjauksella, palvelutoimittajat on päästettävä iholle”, Mika Sipilä toteaa. ”Palvelutoimittajien haasteena puolestaan on jatkossa yhä selvemmin asiakasymmärrys: ostajan näkökulmasta strategisen kumppanuuden ehtona on tarpeiden ja toiminnan ymmärtäminen nyt ja tulevaisuudessa.”

Tutkimuksen toteutus

HP Suomen teettämään tutkimukseen vastasi 52 suomalaista tai Suomessa toimivaa suuryritystä, joista lähes puolet (22 kpl) on Suomen 50 suurimman yrityksen joukossa. 52 yrityksestä tutkimukseen vastasi 57 johtajaa, joista 20 toimii talousjohtajana ja 33 tietohallintojohtajana. Vain neljä haastateltua toimi jollakin muulla, kuten tuotantojohtajan, nimikkeellä.

Tutkimuksen aineisto kerättiin puhelinhaastatteluin touko–kesäkuussa 2011. Aineiston analyysin toteutti Viestintätoimisto Pohjoisrannan tutkimusosasto.

Tutkimuksen yhteenveto on ladattavissa PDF-muodossa alla. Tutkimusraportti on saatavilla pyynnöstä osoitteesta hp@pohjoisranta.fi.

Mediayhteydet: Taina Kaitala, puh. 050 372 3406, etunimi.sukunimi@hp.com
Kuvatiedustelut:
hp@pohjoisranta.fi

HP
HP luo teknologiaa, joka tarjoaa uusia mahdollisuuksia ihmisille, yrityksille, julkiselle hallinnolle ja yhteiskunnalle. Maailman suurimpana teknologiayhtiönä HP tarjoaa kokonaisuuden, joka kattaa tulostuksen, henkilökohtaisen tietojenkäsittelyn, ohjelmistot, palvelut ja it-infrastruktuurin. Pilvipalveluiden ja liitettävyyden avulla HP mahdollistaa saumattomat, turvalliset ja päivittäiseen elinympäristöön liittyvät kokemukset verkottuneessa maailmassa. Lisätietoja HP:stä (NYSE: HPQ) löytyy osoitteista www.hp.com ja www.hp.fi.