Vuosi 2016: Työttömyysaste pienenee, bensan hinta laskee, Nokia julkaisee uuden älypuhelimen

Peliyhtiö Unibet tarjoaa perinteiseen tapaan jännitettävää vuodelle 2016, kun taloutta, politiikkaa, urheilua ja viihdettä käsittelevät ennustusvedot aukeavat. Mielenkiintoisimpia spekulaation kohteita ovat muun muassa Nokian uuden älypuhelimen julkaisu, bensiinin hinta, OMX Helsinki -indeksin kehitys ja Suomen työttömyysasteen mahdollinen supistuminen.

Unibetin perinteiset vuosiennustusvedot sisältävät tänä vuonna lukuisia mielenkiintoisia kohteita talouden ja politiikan maailmasta.

Kotimaisilla markkinoilla mielenkiinto kohdistuu muun muassa Helsingin pörssiin, työttömyysasteen kehittymiseen ja bensiinin hinnan muutoksiin. Unibet uskoo, että OMX Helsinki -yleisindeksi tulee nousemaan: kerroin tälle on ainoastaan 1,42. Työttömyysasteen supistuminen on puolestaan hallituksen kovista tavoitteista huolimatta Unibetin mukaan epävarmaa – kerroin nykyistä korkeammalle työttömyysasteelle vuoden päästä on 1,90, kun taas nykyistä matalammalle kerroin on 1,80. Bensiinin hinnassa on odotettavissa kansalaisten kannalta positiivisia muutoksia, sillä vuoden 2015 päätöshintaa korkeammalle bensiinin hinnalle kertoimeksi tarjotaan 2,00, kun matalammalle bensiinin hinnalle kerroin on 1,72. Unibet siis ennustaa, että suomalaiset autoilevat vuoden 2016 lopulla vuotta 2015 edullisemmin.

Kansainvälisiä ykköskohteita ovat esimerkiksi huonekalujätti IKEA:n pörssilistautuminen, Nokian uuden älypuhelimen julkaisu sekä valuuttakurssien välisten erojen kehittyminen Ruotsissa. Unibet uskoo Nokian ilmoittavan uuden puhelimen julkaisusta, ja tarjoaa IKEA:n pörssilistautumiselle kertoimen 10,00. Yleisessä talouskehityksessä Unibet ennustaa, ettei euron arvo tule vahvistumaan suhteessa Ruotsin kruunuun: kerroin euron arvon vahvistumiselle on 1,90, kun taas heikkenemiselle kerroin on 1,80.

Viihteen saralla voi ennustaa muun muassa seuraavan Vain elämää -kauden osallistujia: vedonlyöntikertoimien perusteella sarjaan povataan Robinia, Pate Mustajärveä ja Hectoria.

Unibetin kertoimet: Tapahtuu vuonna 2016

Suomen bensiinin hinta (korkeampi 31. joulukuuta 2016 kuin 31. joulukuuta 2015)
Kyllä 2,00
Ei 1,72

OMX Helsinki -indeksi (korkeampi 31. joulukuuta 2016 kuin 31. joulukuuta 2015)
Kyllä 1,42
Ei 2,60

Suomen työttömyysaste (korkeampi 31. joulukuuta 2016 kuin 31. joulukuuta 2015)
Kyllä 1,90
Ei 1,80

Tokmanni listautuu pörssiin
Kyllä 1,72
Ei 2,00

Nokia julkaisee uuden älypuhelimen Suomessa
Kyllä 1,62
Ei 2,10

Hector ottaa osaa Vain elämää -sarjaan
Kyllä 1,75
Ei 1,95

Robin ottaa osaa Vain elämää -sarjaan
Kyllä 1,80
Ei 1,90

Pate Mustajärvi ottaa osaa Vain elämää -sarjaan
Kyllä 1,80
Ei 1,90

IKEA listautuu pörssiin
Kyllä 10,00
Ei 1,03

Euron (€) arvo verrattuna Ruotsin kruunuun (SEK) (korkeampi 31. joulukuuta 2016 kuin 31.joulukuuta 2015)
Kyllä 1,90
Ei 1,80

Kaikki vuoden 2016 Ennustaja-vedot löytyvät Unibetin sivuilta osoitteesta https://fi.unibet.com/betting/.

Lisätietoja: Antti Tikka, antti.tikka (at) unibet.com

Unibet on vuonna 1997 perustettu online-pelejä tarjoava NASDAQ OMX Nordic Exchange -pörssiin Tukholmassa listattu yhtiö. Unibet on yksi Euroopan suurimmista yksityisistä online-peliyhtiöistä ja tarjoaa palveluita 22 kielellä. Unibet tarjoaa myös B2B-vedonlyöntipalveluja Kambi Sport Solutionsin kautta. Tällä hetkellä Unibetilla on 9,2 miljoonaa asiakasta yli sadassa maassa. Unibet kuuluu jäsenenä Euroopan suurimpien rahapeli- ja vedonlyöntiyhteisöjen etujärjestöön (EGBA, European Gaming and Betting Association). Unibet on eCOGRA:n (e-Commerce Online Gambling Regulationand Assurance) auditoima ja sertifioima vastuullinen toimija.