Ydinvoiman suomalaisosaajat halkomaan atomia ulkomaille

Tsekin ja Turkin uudet ydinvoimalaitoshankkeet ja Euroopassa vanhojen laitosten uusiminen avaavat uusia mahdollisuuksia suomalaisille alihankkijoille. Finpron arvion mukaan yhden uuden voimalaitoksen rakentamisesta voi avautua jopa 100 miljoonalla eurolla alihankintoja suomalaisyrityksille.

Olkiluoto III -projekti ja vanhojen laitosten uudistaminen Suomessa ovat kartuttaneet suomalaisyritysten osaamista ja koko alihankintaverkoston kansainvälistä kilpailukykyä ydinvoima-alalla.

– Suomalaisyrityksillä on mahdollisuuksia päästä Tsekin ja Turkin uusiin laitoshankkeisiin alihankkijoiksi. Vaativiin ja poliittisiin hankkeisiin mukaan pääsemiseksi yrityksille avataan ovia Team Finland -yhteistyöllä, kertoo Finpron aluemyyntipäällikkö Seppo Paljakka.

– Ydinvoimahankkeisiin alihankkijoiksi tähtäävien yritysten on varauduttava pitkäjänteisiin yhteistyöprosesseihin eurooppalaisten toimittajien ja viranomaisten kanssa ennen kauppojen toteutumista. Yrityksistämme monet ovat kuitenkin olleet mukana suomalaisissa hankkeissa, joten niille on karttunut kilpailuetua toimialan vaatimusten ymmärtämisestä, muistuttaa Finnuclearin johtaja Leena Jylhä.

Tsekin ja Turkin uudet miljardihankkeet

– Päätökset Tsekin Temelinin voimalaitoksen kahden uuden reaktorin rakentamisesta, jotka koskevat arviolta 5 miljardin euron investointeja, lyödään lukkoon tämän vuoden loppuun mennessä. Temelinin projektin toteutumista pidetään EU:ssä vireillä olevista uusista ydinvoimaloista kaikkein todennäköisimpänä. Turkki on valinnut ensimmäisen ydinvoimalansa päätoimittajaksi venäläisen konsortion, jota johtaa AtomStroyExportin. Se on aloittanut Akkuyn ydinvoimalaprojektin suunnittelun. Molempien hankkeiden alihankkijavalintoja tehdään kuluvan vuoden aikana, Paljakka kertoo.

– Paikalliset alihankkijat haluavat ostaa kokeneilta toimittajilta testattua osaamista. Suomalaisyrityksillä on kansainvälistä huipputasoa olevia erikoisratkaisuja vaativaan betonirakentamiseen, turbiineihin, automaatioon, voimala-alueiden rakennuksiin ja turvatekniikkaan. Lisäksi Suomessa on lukuisia alan asiantuntijapalveluita myyviä yrityksiä, kertoo Finpron Tsekin vientikeskuksen päällikkö Matti Lilja.

Finpro selvittää suomalaisyritysten kiinnostusta ja mahdollisuuksia osallistua meneillään olevien uusien voimalahankkeiden teknologiatoimituksiin.

– Yhden voimalan kohdalla puhutaan kokonaisuudessaan noin 100 miljoonan euron arvoisista alihankintakokonaisuuksista suomalaisyrityksille, jos niitä lähdetään vakavasti tavoittelemaan, Lilja arvioi.

Ydinvoimalat kiinnostavat myös muualla

Euroopassa on lukuisia muitakin ydinvoimahankkeita vireillä lähivuosina. Bulgariassa, Puolassa, Slovakiassa, Sloveniassa ja Unkarissa suunnitellaan rakennettavaksi uusia voimaloita ja vanhojen laitosten purkutöitä. Suomalaisyrityksillä on kokemusta myös olemassa olevien voimalaitosten modernisaatiosta, tuotannon tehostamisesta sekä turvallisuustason nostoon liittyvistä ratkaisuista.

– Suomessa on kolmen vuosikymmenen osaaminen ydinvoimalaitosten turvallisesta ja taloudellisesta käytöstä. Nykyiset yksiköt on kaikki modernisoitu, tehoja korotettu ja käyttöikää pidennetty. Iso osa töistä on tehty suomalaisvoimin. Ydinvoima-ala on pystynyt uusiutumaan ja kehittymään kansainvälisesti kilpailukykyiseksi, sanoo Teknologiateollisuuden ryhmäpäällikkö Martti Kätkä, joka toimii ydinenergia-alan toimittajat -toimialaryhmän sihteerinä.

Yhteystiedot:
Seppo Paljakka, aluemyyntipäällikkö, Finpro, 020 469 5864, seppo.paljakka(a)finpro.fi
Matti Lilja, Tsekin vientikeskuksen päällikkö, Finpro, +420 2 2491 5432, matti.lilja(a)finpro.fi
Leena Jylhä, johtaja, Finnuclear, 044 710 2060, leena.jylha(a)finnuclear.fi
Martti Kätkä, ryhmäpäällikkö, Teknologiateollisuus, 050 380 4496, martti.katka(a)teknologiateollisuus.fi
Outi Torniainen, viestintä- ja markkinointijohtaja, Finpro, puh. + 358 40 5121 375, outi.torniainen(a)finpro.fi

Finpro on kansallinen suomalaisyritysten vientiä ja kansainvälistymistä edistävä ja ulkomaisia investointeja Suomeen hankkiva organisaatio. Finpro edistää asiakkaidensa kansainvälistä kasvua ja menestystä auttamalla niitä olemaan oikeilla markkinoilla oikeaan aikaan kilpailukykyisillä tuotteilla, palveluilla ja konsepteilla.

Finpro verkostoituu asiakkaidensa ja yhteistyökumppaneidensa hyödyksi paikallisesti ja kansainvälisesti. 400 asiantuntijaamme työskentelee 69 toimipisteessä lähes 50 eri maassa. Yrityksille tehtävien toimeksiantojen lisäksi Finpro hallinnoi merkittäviä kansainvälisiä hankkeita kuten puhtaan teknologian Cleantech Finland ja Future Learning Finland.

Finnuclear ry edistää Suomessa ydinenergia-alalla toimivien organisaatioiden yleisiä toimintaedellytyksiä, yhteistoimintaa, kansainvälistä osaamista ja tunnettavuutta toimialaan kytkeytyvissä valmistus-, rakentamis- ja palvelutehtävissä.