Yhteiskuntavastuusta kilpailuetu pk-yrityksille

Finpron ja Tekesin selvityksen mukaan yhteiskuntavastuu on tyypillistä pk-yrityksille, mutta sen hyödyntäminen kaupallisesti on niille vierasta. Vastuullisuuden korostaminen voisi kuitenkin avata yrityksille uusia mahdollisuuksia ja auttaa erottumaan kilpailijoista varsinkin kansainvälisillä markkinoilla.

Selvitykseen osallistuneet yritykset uskovat yhteiskuntavastuun merkityksen kasvavan tulevaisuudessa. Pk-yritysten yhteiskuntavastuuta käsiteltiin Finpron ja Tekesin järjestämässä Kestävän kasvun strategiat -seminaarissa keskiviikkona 20. toukokuuta. - Pk-yritykset kuuluvat yleensä voimakkaasti yhteisöönsä ja yhteiskuntavastuussa ei ole niille mitään uutta. Siitä syystä yritykset eivät välttämättä itse näe minkälaisen mahdollisuuden ne hukkaavat, Finpron energia ja ympäristö -toimialan johtaja Janne Hietaniemi sanoo. - Mitä pienempi yritys on kyseessä, sitä käytännönläheisempi yhteiskuntavastuuohjelman tulee olla. Onnistumisen kannalta olennaista yhteiskuntavastuuohjelmalle on tarkoin harkittu fokus ja yrityksen ydinliiketoimintaan sopivat teemat. Keskeistä yhteiskuntavastuussa ovat ihmiset: johdon tuki, työntekijöiden sitoutuminen ja tärkeimpien sidosryhmät huomioiminen, Hietaniemi jatkaa. Eri tutkimukset todistavat, että yhteiskuntavastuullinen toiminta on yrityksille myös taloudellisesti kannattavaa. Yritykset voivat säästää muun muassa energia-, markkinointi- ja rekrytointikustannuksissa. Vastuullisuudesta on myös muita myönteisiä vaikutuksia liiketoimintaan: ympäristö- ja sosiaalisten tekijöiden paine vähenee, yritysten kilpailukyky paranee ja suhteet työntekijöihin, asiakkaisiin ja kumppaneihin lujittuvat. Resurssien ja osaamisen puute hidastavat yhteiskuntavastuun hyödyntämistä pk-yrityksissä Pk-yritysten yhteiskuntavastuulliseen toimintaan liittyy myös haasteita, joihin yritykset eivät itse pysty vaikuttamaan. Esimerkiksi toimitusketjun hallinta voi osoittautua vaikeaksi. Lisäksi yritykset tarvitsevat ideoita siitä, miten yhteiskuntavastuuta voidaan hyödyntää kilpailuetuna ja miten valitaan omaan liiketoimintaan sopivimmat keinot yhteiskuntavastuun toteuttamiseksi. Yleensä pk-yritysten kohdalla esteeksi saattavat muodostua myös niukat resurssit ja puutteet tietotaidossa. - Yhteiskuntavastuuohjelman toteuttaminen vaatii yrityksiltä pitkäjänteisyyttä. Tulokset saattavat näkyä vasta vuosien kuluttua. Lisäksi faktojen ja tunteiden pitäminen erillään voi olla vaikeaa, kun pohditaan sidosryhmien odotuksia, Janne Hietaniemi Finprosta sanoo. - Yritysten haasteena on löytää sopivat kumppanit yhteiskuntavastuusuunnitelmien viemiseksi käytäntöön Koska kaikkea osaamista ei voi itse hallita, kannattaa verkostoitua alan osaajien kanssa. Ennen yhteiskuntavastuuohjelman suunnittelua tulee analysoida ja selvittää yhteiskuntavastuun merkitys yritykselle, Tekesin teknologia-asiantuntija Jaana Auramo painottaa. Finpro ja Tekes ovat selvityksen perusteella laatineet pk-yritysten yhteiskuntavastuun toteuttamiselle seuraavat suositukset: 1) avoin keskustelu tärkeimpien sidosryhmien kanssa, 2) toiminnan läpinäkyvyys, 3) aktiivinen sisäinen ja ulkoinen viestintä, sekä 4) tarkoin määritellyt kohderyhmät ja niiden tarpeet. - Yhteiskuntavastuun teemoja voidaan hyödyntää myös markkinoinnissa, mutta viestinnän tulee perustua todellisiin tekoihin ja liittyä tiiviisti yrityksen liiketoimintaan. Kun tietyt teemat keräävät enemmän huomiota kuin toiset, se saattaa vääristää yrityksen painopistettä juuri niihin. Lisäksi yhteiskuntavastuullisen yritysten asiakkaat ovat yleensä muita valveutuneempia ja luottamuspula syntyy nopeasti, jos yritys ei toimi oppiensa mukaan, Finpron Janne Hietaniemi sanoo. Finpron ja Tekesin yhteisprojektin tavoitteena on korostaa yritysten yhteiskuntavastuun merkitystä suomalaisyrityksille ja kehittää palvelutarjoajien kanssa pk-yrityksille sopivia yhteiskuntavastuukonsepteja. Projektin aikana on vertailtu kokemuksia englantilaisten, saksalaisten, tanskalaisten ja suomalaisten yritysten välillä. Selvityksessä oli mukana muun muassa lääketeollisuuden, ympäristöteknologian ja tekstiiliteollisuuden sekä design- ja rahoitusalan yrityksiä.