Yleisurheilun EM-kisojen kulisseissa on varauduttu kaikkeen

Yleisurheilun EM-kisoissa huippukuntoiset urheilijat tekevät uusia ennätyksiä. Kisojen lääkintähuolto on varautunut antamaan nopeaa ensiapua huippu-urheilijoiden loukkaantumisiin. EM-kisojen kulisseissa kisojen lääkintähuollosta vastaa 150 vapaaehtoista terveydenhuollon ammattilaista.

– Yleisurheilussa tavallisin vamma on lihasrevähdys etu- tai takareidessä. Huippu-urheilijoiden loukkaantumisten hoidossa nopea ja asiantunteva ensiapu on erittäin tärkeää, kertoo Terveystalon SPORT-palvelujen ylilääkäri Tapio Kallio. Terveystalo vastaa EM-kisojen lääkintähuollosta.

EM-kisojen terveydenhuoltoa johtava Tapio Kallio tietää myös käytännössä mistä puhuu – hän on entinen maajoukkuetason aitajuoksija.

– Urheilijat tietävät, että vamman sattuessa hoitoon pitää päästä nopeasti, diagnoosin on osuttava kohdilleen ja hoitotoimenpiteet on suunniteltava ja toteutettava huolella. Hoidossa on mukana alusta asti asiantuntijatiimi, jossa on mukana urheilulääkärin lisäksi esimerkiksi fysioterapeutti. Käytännössä samat konstit pätevät myös tavallisten liikkujien loukkaantumisiin ja niiden ennaltaehkäisyyn, Kallio jatkaa.

Ensiapuryhmät valmiina kisapaikoilla

Kisapaikoilla urheilijoita seuraavat herkeämättä suorituspisteiden vieressä ensiapuryhmät. Paikalla ova valmiina ammattilaisten tiimi: lääkäreitä, sairaanhoitajia, hierojia ja fysioterapeutteja. Kisojen ajan paikalla päivystää myös Terveystalon SPORT-magneettirekka, joka on varustettu uudenaikaisella magneettikuvauslaitteistolla.

– Urheilijoiden loukkaantumisten lisäksi olemme varautuneet hoitamaan kisaorganisaation terveyttä. Vuoden 2005 yleisurheilun MM-kisoissa tyypillisin vamma oli vapaaehtoisen työntekijän rakko jalassa. Tähänkin on varauduttu säkillisillä rakkolaastareita, Kallio kertoo.

– Vastuullamme ovat kaikkien kisoihin akkreditoituneiden joukkueiden jäsenten, kutsuvieraiden ja vapaaehtoisten terveydenhuolto. Tämä tarkoittaa noin 5000–6000 ihmistä eli pienen kylän verran väkeä. Teemme lisäksi yhteistyötä SPR:n ja Pelastuslaitoksen kanssa.

Terveystalolla on kaksi kiinteätä lääkintätilaa stadionilla tehtäviä tutkimuksia ja toimenpiteitä varten. Urheilijoiden hotellien välittömässä läheisyydessä päivystää Terveystalon Kampin lääkärikeskus-sairaala, jossa urheilijoille on saatavilla vuorokauden ympäri kattavat SPORT-palvelut.

– Terveystalon urheilijoille tarkoitetut valtakunnalliset SPORT-palvelut painottuvat erityisesti äkillisten loukkaantumisten ennaltaehkäisemiseen ja tapaturmien hoitoon. Urheilussa ja kuntoliikunnassa sattuneille tapaturmille ja rasitusvammoille on tärkeätä saada mahdollisimman nopeasti oikea diagnoosi, asiantunteva hoito ja tarvittaessa myös tehokas kuntoutus, jotta paluu lajin pariin onnistuu turvallisesti ja ripeästi, SPORT-palveluista vastaava Terveystalon johtaja Marco Hautalahti kertoo.

Lisätietoja Terveystalosta

Tapio Kallio, ortopedi, liikuntalääketieteen erikoislääkäri, ylilääkäri, Terveystalo, 0400 407791, tapio.kallio@terveystalo.com
Marco Hautalahti, johtaja, Terveystalo, 050 560 3850, marco.hautalahti@terveystalo.com
Susanna Kinnari, viestintä- ja markkinointijohtaja, Terveystalo, 050 545 8333, susanna.kinnari@terveystalo.com

Lue lisää Terveystalon SPORT-palveluista.

Terveystalo on Suomen suurin terveyspalveluyritys. Yhtiö tarjoaa monipuolisia terveys-, työterveys-, sairaanhoito- ja tutkimuspalveluja lähes 150 toimipaikassa eri puolilla Suomea. Terveystalon asiakkaita ovat yksityishenkilöt, yritykset ja yhteisöt, vakuutusyhtiöt sekä julkinen sektori. Terveystalo työllistää valtakunnallisesti noin 6000 terveydenhuollon ammattilaista. www.terveystalo.com