Ylläs houkuttelee venäläisiä menolla ja meiningillä

Venäläiset matkailijat ovat löytäneet joukolla Lapin hiihtokeskuksiin. He odottavat matkakohteiltaan ohjattua ohjelmaa ja valmista tekemistä. Ylläksen alueen viisi matkailuyritystä ovat yhdistäneet voimansa palvellakseen venäläisiä matkailijoita entistä paremmin.

Suomessa kävi viime vuonna noin 3,4 miljoonaa venäläistä matkailijaa, joka on ennätyksellisen suuri määrä. Suomi on venäläisten matkailijoiden suosituin kohde IVY-maiden ulkopuolella. Yhä useampi heistä löytää tiensä myös Lapin hiihtokeskuksiin.

”Viisi Ylläksen alueen yritystä on yhdessä Finpron kanssa perustanut vientirenkaan, jonka tavoitteena on tuoda lisää venäläismatkailijoita Ylläkselle. Yritykset tarjoavat alueen parhaita majoitus-, ravintola- ja ohjelmapalveluita, joita räätälöidään venäläisille asiakkaille houkutteleviksi kokonaisuuksiksi”, kertoo vientipäällikkö Polina Kiviniemi.

Finpron ja yritysten yhteisprojektissa ovat mukana Hiihtokeskus Iso-Ylläs Oy, Kylmämaan Ohjelmat Oy, Ylläs Saaga Oy, Ylläs Adventures Ay ja Ylläksen Matkailu Oy. Tavoitteena on Ylläksen alueen tunnettuuden kasvattaminen Venäjällä, toimivien markkinointi- ja myyntikanavien rakentaminen sekä liikevaihdon kasvattaminen.

Valmiita palveluita omalla äidinkielellä

”Suurin ero venäläisten ja suomalaisten matkailijoiden välillä on, että venäläiset kaipaavat lomakohteesta valmista tekemistä ja ohjattua ohjelmaa. Lomakohteesta odotetaan menoa ja meininkiä. Ylläksen vientirenkaan yritysten palvelutarjonnassa on pyritty huomioimaan ennen kaikkea kieliosaaminen, koska venäläiset ostavat palveluita mieluiten äidinkielellään”, Kiviniemi sanoo.

Yritykset hakevat uudella yhteistyöllä tehoa palvelujensa markkinointiin ja myyntiin venäläiselle yleisölle. Yhteiset tavoitteet ja synergiaetujen tuomat hyödyt luovat vahvan pohjan kehitystyölle.

”Vientirengaskonsepti soveltuu erinomaisesti Ylläksen kaltaiselle yritysryhmälle. Keskeinen tekijä vientirengasta perustettaessa on yritysten tarve ja halu kansainvälistyä. On tärkeää nähdä vientirengas kauaskantoisena liiketoiminnan kehitysprojektina, jolla on jatkuvuutta myös varsinaisen vientirenkaan jälkeen”, Finpron konsultti Elina Puszkarzewicz sanoo.

Polina Kiviniemi, vientipäällikkö, Ylläksen vientirengas, 050 390 5749, info@yllas.ru
Elina Puszkarzewicz, konsultti, Finpro, 040 3433 349, elina.puszkarzewicz@finpro.fi

Finpron vientirenkaan avulla suomalaiset pk-yritykset voivat luotettavasti, kustannustehokkaasti ja pienellä riskillä ottaa ensimmäiset askeleet uudelle markkinalle. Yrityksille muodostuu vientirenkaan toiminta-aikana realistinen käsitys markkinan mahdollisuuksista ja potentiaalisista asiakkaista, ja samalla ne solmivat ensimmäiset kontaktinsa kohdemaahan. Vientirenkaan yrityksillä on käytössä yhteisesti valittu vientipäällikkö ja apunaan Finpron asiantuntijat, jotka ohjaavat toimintaa. Vientirenkaan muodostavat 4-6 yritystä, joilla on toisiaan täydentäviä tuotteita ja palveluita. Finprolla on jatkuvasti käynnissä tai suunnitteilla 20–30 aktiivista vientirengasta eri toimialoilta kaikkialla maailmassa.
www.finpro.fi/vientirenkaat

Finpro on maailmanlaajuisesti toimiva, suomalaisten yritysten kansainvälistä kasvua ja menestystä edistävä asiantuntijaorganisaatio, jonka yli 350 asiantuntijaa työskentelee 65 toimipisteessä 45 maassa. Finpro palvelee yrityksiä auttamalla niitä olemaan oikeilla markkinoilla oikeaan aikaan kilpailukykyisillä tuotteilla, palveluilla ja konseptilla.

Finpron aktiivinen tulevaisuuden ennakointi, kansainvälistymisosaaminen ja kilpailukykyiset palvelut sekä maailmanlaajuinen verkosto antavat suomalaisyrityksille mainiot lähtökohdat oman liiketoimintansa ja kilpailukykynsä kehittämiseen. Yrityksille tehtävien toimeksiantojen lisäksi Finpro hallinnoi merkittäviä kansainvälisiä hankkeita kuten puhtaan teknologian Cleantech Finland, Future Learning Finland ja FinNode.
Lisätietoja: www.finpro.fi

Finpron Ylläksen vientirenkaan jäsenyritykset:

Hiihtokeskus Iso-Ylläs Oy – hiihtokeskuspalvelut. Hiihtokeskus Iso-Ylläs Oy tarjoaa rinteet, hissit, vuokraamon ja myymälän.
Osmo Virranniemi, toimitusjohtaja, Hiihtokeskus Iso-Ylläs Oy, 040 069 4640, osmo.virranniemi@iso-yllas.fi
www.sportresortyllas.com

Kylmämaan Ohjelmat Oy – rekisteröitynyt matkanjärjestäjä ja ohjelmapalveluyritys. Kylmämaan Ohjelman palveluihin kuuluvat monipuoliset ohjelmapalvelut, safarit, tilausliikenne sekä kalastus Lappeen Loma - kohteessa.
Mauri Kylmämaa, toimitusjohtaja, Kylmämaan Ohjelmat Oy, 040 018 8444, mauri.kylmamaa@kylmamaatours.fi http://www.kylmamaatours.fi

Ylläs Saaga Oy - Ylläksen uusin ympärivuotinen kylpylähotelli.  Kylpylähotelli hiihto- ja laskettelukeskuksen ytimessä. Ylläs Saaga tarjoaa niin huone- kuin huoneistomajoitusta.
Pekka Kuusisto, toimitusjohtaja, Ylläs Saaga Oy, 040 827 5567, pekka.kuusisto@yllassaaga.fi
www.yllassaaga.fi

Ylläs Adventures Ay – ohjelmapalveluihin erikoistunut perheyritys. Ylläs Adventures tarjoaa monipuolisia ohjelma- ja matkailupalveluja.
Johanna Koivumaa, toimitusjohtaja, Ylläs Adventures Ay, 040 57 24328, yllasadventures@yllas.fi
www.yllasadventures.fi

Ylläksen Matkailu Oy – Ylläksen keskusvaraamo. Ylläksen kattavin lomamökkien valikoima.
Juha-Pekka Olkkola, toimitusjohtaja, Ylläksen Matkailu Oy, 050 374 7747, juha-pekka.olkkola@lomarengas.fi
www.yllaksenmatkailu.fi