Yrittäjä, vältä nämä virheet!

Aloittelevat yrittäjät ovat tänä päivänä yhä useammin korkeasti koulutettuja ja valistuneita nuoria. Tietyt yrittäjyyden sudenkuopat vaanivat silti heitäkin. Taloushallintopalveluja tarjoava Accountor listasi joukon yleisimpiä virheitä, joihin sekä aloittelevat että jo kokeneemmatkin yrittäjät usein kompastuvat.

Accountorin palvelujohtaja Markku Salmenkangas on tehnyt töitä suomalaisten pk-yritysten kanssa yli 40 vuoden ajan. Salmenkankaan mukaan useimmat aloittelevat yrittäjät joutuvat tekemään tosissaan töitä välttääkseen seuraavat virheet:

1. Yrität maksimoida yrityksestä ulos otettavan rahan määrän

”Kun yrityksen tilillä on rahaa, monelle tulee kiusaus ottaa oma palkka, osinko tai yksityisnosto mahdollisimman runsaana omalle tilille. Kilpailutilanteesta riippuen voisi kuitenkin olla fiksumpaa investoida esimerkiksi koneisiin ja laitteisiin tai toimitiloihin toimintojen tehostamiseksi. Aloitteleva yrittäjä yllättyy usein siitä, kuinka paljon liiketoimintojen kasvattaminen vaatii käyttöpääomaa ja lisärahoitusta.”

2. Annat alennuksia, jotka syövät yrityksesi kannattavuuden

”Moni antaa asiakkaille helposti alennuksia, varsinkin jos se auttaa saamaan kyseisen kaupan sisään. Jos kate on jo valmiiksi laskettu tiukille, jo muutaman prosentin alennus voi kuitenkin olla tuloksen kannalta katastrofaalinen. Jokaisella yrittäjällä pitäisi olla laskelma siitä, miten eri alennusprosentit vaikuttavat tulokseen.”

3. Jätät hyödyntämättä ulkopuoliset signaalit yrityksesi tilanteesta

”Oman yrityksen ja koko alan taloudellisesta tilanteesta voi saada hyvää osviittaa esimerkiksi tavarantoimittajilta tai rahalaitoksilta. He seuraavat laajasti sekä sinun yrityksesi että saman toimialan yritysten tilannetta ja maksuvalmiutta. Jos esimerkiksi tavarantoimittaja kiristää maksuehtojaan tai alkaa vaatia ennakkomaksuja, kannattaa miettiä hetki muutoksen syitä. Näkeekö tavarantoimittaja jotain, mitä itse et huomaa? Samantyyppistä informaatiota voit saada seuraamalla kilpailijoidesi toimia. ”

4. Olet liian luottavainen asiakkaiden suhteen

”Luottotappiot syövät tänä päivänä monen yrityksen tuoton kokonaan. Luottotiedot kannattaa tarkistaa aina. Hyvienkin asiakkaiden kanssa tulee tehdä selkeät kauppasopimukset maksuehtoineen.”

5. Luotat yrittäjäkaverisi vinkkeihin kaikessa toiminnassasi

”Jokaisen yrityksen ja yrittäjän asema on yksilöllinen: se mikä toimii yhdellä, ei välttämättä päde toisella. Erityisesti nämä erot korostuvat verotuksessa. On tärkeää selvittää asiat ammattilaisen kanssa ennen päätöksentekoa. Yrityksen alkutaipaleella apua kannattaa hakea esimerkiksi yhtiömuodon valintaan.”

Haluatko kuulla lisää aiheesta? Ota yhteyttä:
Accountor, maajohtaja Outi Lähteenmäki-Lindman, p. 050 520 1571, outi.lahteenmaki-lindman(at)accountor.fi

Accountor – asiantuntija lähellä sinua.  Accountor on Pohjois-Euroopan johtava talous- ja palkkahallintopalvelujen osaaja, joka palvelee yli 30 000 asiakasyritystään yli 2000 asiantuntijan voimin seitsemässä eri maassa. Suomessa Accountorilla on tuhat talousalan osaajaa ja liki 30 erikokoista toimistoa ympäri maan – toimimme paikallisesti siellä, missä asiakkaammekin ovat.  Accountor on suomalainen Avainlippu-yritys.