Ilves ohitti Stubbin EU:n aktiivisimpana Twitter-johtajana

Valkoinen talo jäänee Intian uuden pääministerin seuraajavauhdista tänään

Vuotuisen Twiplomacy-tutkimuksen mukaan Intian toukokuussa 2014 valitusta pääministeristä Narendra Modista on tullut lähes viiden miljoonan seuraajan voimin maailman viidenneksi seuratuin valtiojohtaja. Sijoitus kasvanee pian entisestään, sillä Modin uskotaan ohittavan Valkoisen talon Twitter-tilin seuraajamäärän tänään. EU:n aktiivisimman Twitter-johtajan arvonimi on puolestaan siirtynyt tuoreelta pääministeri Alexander Stubbilta Viron presidentti Toomas Hendrik Ilvekselle.

Tänään julkaistavasta, maailman johtajien Twitter-käyttäytymistä analysoivasta Twiplomacy-tutkimuksesta käy ilmi, että Intian uusi pääministeri Narendra Modi (@NarendraModi) on ohittamaisillaan Valkoisen talon Twitter-tilin (@WhiteHouse) seuraajamäärän. Tulokset kertovat myös, että yli 83 prosentilla kaikista YK-maiden hallituksista ja 68 prosentilla kaikista valtioiden ja hallitusten päämiehistä on virallinen Twitter-tili.

Viestintätoimistoketju Burson-Marstellerin toteuttaman Twiplomacy-tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten maailman johtavat poliitikot käyttävät yhteisöpalvelu Twitteriä verkostoitumiseen. Burson-Marsteller analysoi vuoden 2014 kesäkuun alussa yhteensä 643 tiliä 161 eri maassa. Vain 32 valtiota, joista pääosin kaikki sijaitsivat Afrikan sekä Aasian ja Tyynenmeren alueella, eivät olleet edustettuina Twitterissä.

– Twiplomacy-tutkimuksesta on ehtinyt muodostua vain kolmessa vuodessa tärkeä sosiaalisen median kasvavaa merkitystä kartoittava tietolähde, Burson-Marstellerin globaali toimitusjohtaja Donald A. Baer sanoo.

– Tänä vuonna Twitter-käyttäjien määrä eri maiden hallituksissa on kasvanut 28 prosentilla, eli johtajien pyrkimykset tavoittaa ihmisiä ympäri maailmaa näyttävät lisääntyneen huomattavasti.

Stubb joutuu luopumaan kruunustaan

Vielä viimevuotisessa Twiplomacy-vertailussa EU-maiden aktiivisin johtaja oli silloinen Eurooppa- ja ulkomaankauppaministeri Alexander Stubb. Nyt tuore pääministeri joutuu kuitenkin luopumaan kruunustaan, sillä Viron presidentti Toomas Hendrik Ilves on kiilannut selvästi Stubbin edelle.

Tutkimuksen mukaan Ilveksen aktiivisuustaso on vakuuttava ja johtoasema kiistaton: Viron presidentti ehti työtehtäviensä lomassa twiitata keskimäärin yli 31 kertaa päivässä. Stubbin keskiarvo jäi hieman yli 18 twiittiin päivässä, eli aavistuksen viime vuoden tasoa alemmas.

– Ilves ja Stubb ovat kumpikin uniikkeja johtajia, jotka naputtavat twiittinsä itse. Twiitit ovat myös isäntiensä näköisiä ja kuvat avaavat valtiojohtajien arkea aivan uudella tavalla, luonnehtii Pohjoisranta Burson-Marstellerin vaikuttajaviestinnästä vastaava johtaja Rogaciano Cavadas Kaipainen.

– Tälle kaksikolle twiittaaminen ei ole pakkopullaa, vaan siitä on tullut luonteva osa heidän viestintäänsä ja julkisuuskuvaansa. Twitter-hiljaisuus huomataan välittömästi.

Arvokas lisä diplomatialle

Maailman viisi seuratuinta johtajaa 24.6.2014 olivat Yhdysvaltain presidentti Barack Obama (@BarackObama), jonka tilillä on 43 miljoonaa seuraajaa; paavi Franciscus (@Pontifex), jonka yhdeksää erikielistä tiliä seuraa yhteensä 14 miljoonaa ihmistä; yli viisi miljoonaa seuraajaa haalinut Indonesian presidentti Susilo Banbang Yudhoyono (@SBYudhoyono) sekä @WhiteHouse ja @NarendraModi. Seuratuimmat johtajat seuraavat kuitenkin muita vertaisiaan harvakseltaan ja käyvät vain vähän keskustelua. Käyttäjät @BarackObama ja @WhiteHouse seuraavat vain kolmea muuta valtiojohtajaa: Norjan Erna Solbergia, Venäjän Dmitri Medvedeviä ja Ison-Britannian hallitusta.

Ulkoministerit sen sijaan käyttävät Twitteriä aktiivisesti kontaktien ja virtuaalisen diplomaattiverkoston luomiseen. Ranskan Laurent Fabius (@LaurentFabius) on ulkoministereistä parhaiten verkostoitunut; hänellä on ulkoministerien ja maailman johtohahmojen joukossa 91 vastavuoroista seuraajaa. Toisella sijalla on Euroopan unionin ulkosuhdehallinto, @eu_eeas, jolla on 71 molemminpuolista kontaktia, ja kolmantena Ruotsin ulkoministeri Carl Bildt (@CarlBildt), jonka vastaava luku on 68. Toisiaan Twitterissä seuraavat ulkoministerit pystyvät keskustelemaan palvelun välityksellä yksityisviestein.

– Tutkimus osoittaa, että vaikka seuraajien lukumäärällä on väliä, vastavuoroisten kontaktien määrä on sitäkin tärkeämpi, Burson-Marstellerin EMEA-alueen toimitusjohtaja Jeremy Galbraith sanoo.

– On kiehtovaa huomata, että ulkoministeriöt ovat rakentaneet Twitteriin mittavat digitaaliset verkostot, joissa jokaista twiittiä ei tarvitse hyväksyttää lakimiehillä ja viestintäosastoilla. Elinkeinoelämällä ja yritysjohtajilla olisi paljon opittavaa poliitikoilta Twitterin käytöstä, varsinkin siitä, miten digitaalisia viestintäkanavia voidaan käyttää verkostoitumiseen muiden johtajien ja vaikuttajien kanssa.

Diplomaatiksi ei asiaa ilman digitaalisen viestinnän tuntemusta

Jo yli 3 000 lähetystöllä ja suurlähettiläällä on nykyisin aktiivinen Twitter-tili: Kanadan, Ranskan, Israelin, Meksikon, Alankomaiden, Puolan, Venäjän, Espanjan, Ruotsin, Turkin, Ukrainan, Ison-Britannian ja Yhdysvaltojen lähetystöistä ja edustustoista suurin osa toimii Twitterissä. Ison-Britannian ulkoministeriö kehottaa myös lähettiläitään osallistumaan keskusteluun henkilökohtaisesti. Diplomaatiksi pääsemistä ilman digitaalisen viestinnän tuntemusta pidetäänkin nykyään lähes mahdottomana.

Twitterissä olevista johtajista vaikutusvaltaisin on paavi Franciscus (@Pontifex). Hänen espanjankielisiä twiittejään uudelleentwiitataan kutakin keskimäärin yli 10 000 kertaa. Venezuelan presidentin Nicolas Maduron twiittejä uudelleentwiitataan noin 2 000 kertaa. Vertailun vuoksi @BarackObaman twiittien uudelleentwiittausten määrä jää keskimäärin vain 1 400:een valtavasta seuraajamäärästä huolimatta.

– Twitteristä on tullut tärkeä digitaalisen diplomatian kanava ja 2000-luvun vallankäytön väline, Burson-Marstellerin EMEA-alueen digitaalisen liiketoiminnan johtaja ja Twiplomacy-raportin kirjoittaja Matthias Lüfkens kommentoi.

– Jaksan yhä hämmästyä siitä, kuinka nopeasti sosiaalisesta mediasta kulisseissa vastaavat ihmiset ja jopa poliitikot itse reagoivat Twitterin kautta lähetettyihin viesteihin. Twitteristä on tullut yksi tehokkaimmista viestintäkanavista, ja se tarjoaa ihmisille harvinaisen suoran yhteyden johtajiin. Maailman johtajat eivät välttämättä lue heille osoitettuja twiittejä itse, mutta heillä on takuuvarmasti palveluksessaan Twitteriä aktiivisesti seuraavia ihmisiä.

Tutkimustulosten analyysi löytyy osoitteesta http://twiplomacy.com/.

Rogaciano Cavadas Kaipainen, Pohjoisranta Burson-Marsteller
riku.cavadas@bm.com, puh. 050 560 4205

Tietoa tutkimuksesta
Tiedot kerättiin kesäkuussa 2014 valtioiden ja hallitusten päämiesten, ulkoministerien ja eri instituutioiden yhteensä 643 Twitter-tililtä 161 eri maassa. Tiedoista analysoitiin Twitonomyn avulla yli 50 muuttujaa, ja maailman johtajien välisten suhteiden analysointiin käytettiin Doesfollow-palvelua.

Pohjoisranta Burson-Marsteller Oy
Pohjoisranta Burson-Marsteller on strateginen viestintätoimisto. Keskeisiin palvelualueisiimme kuuluvat maineen ja viestinnän konsultointi, mediasuhteet, vaikuttajaviestintä, kriisiviestintä sekä tutkimukset ja analyysit. Olemme osa kansainvälistä Burson-Marsteller-viestintätoimistoketjua. Vuonna 1953 perustetulla Burson-Marstellerilla on 72 toimistoa ja 84 affiliate-kumppania 109 eri maassa. Burson-Marsteller on osa maailman johtavaa viestintäpalveluverkosto WPP:tä.

Lisää tietoa www.burson-marsteller.fi, www.burson-marsteller.com.