Kaarinalainen MetGen voitti bioteknologian John Sime -palkinnon

Finpron johtaman Innovatiiviset biotuotteet –kasvuohjelman jäsen MetGen on voittanut bioteknologian ja biotalouden EFIB-konferenssissa John Sime -palkinnon innovatiivisimmasta teknologiasta. Suomalaisten biotalousyritysten kärkeen kuuluva MetGen hakee useiden muiden alan yritysten tavoin voimakasta kansainvälistä kasvua.

Räätälöityjä teollisia entsyymejä erityisesti puu- ja paperiteollisuuden prosesseihin valmistava MetGen on voittanut eurooppalaisessa bioteknologian ja biotalouden EFIB-konferenssissa innovatiivisimmasta teknologiasta myönnettävän John Sime -palkinnon. Palkinnon valitsivat konferenssin osallistujat, jotka koostuvat muun muassa bioteknologian ammattilaisista, sijoittajista ja päättäjistä.

Bioteknologian alalla kaltaisemme pienet yritykset ottavat vastaan suuriakin haasteita ja sitä kautta riskejä, ja pyrkivät näin muuttamaan maailmaa. Myös me muutamme teollisuutta kestävämpään suuntaan ja näytämme suuntaa suurille toimijoille. Meille on tärkeää olla avoimia yhteistyölle ja löytää osaavia kumppaneita. Avoin asenteemme ja tiimimme piinkova osaaminen vetosi konferenssissa yleisöön ja olemme todella otettuja palkinnosta. Uskon, että palkinto auttaa meitä edelleen kumppaneiden etsinnässä, sanoo MetGenin Chief Technology Officer Matti Heikkilä.

MetGenin räätälöimien entsyymien avulla puu- ja paperiteollisuuden prosessit nopeutuvat, josta syntyy merkittäviä säästöjä energiassa ja raaka-aineissa. Heikkilän mukaan yritys tähtää nyt kovaan kansainväliseen kasvuun.

Olemme juuri saaneet päämarkkinamme eli puu- ja paperiteollisuuden myynnin käyntiin ja nyt pyrimme skaalaamaan tätä laajemmaksi kasvuksi. Meille on ollut tärkeää Finpron apu ja osaaminen uusien vientimarkkinoiden avaamisessa ja verkostoitumisessa. Suomessa on valtavasti korkealaatuista bioteknologian osaamista, mutta kukaan ei tule meitä täältä hakemaan, vaan meidän täytyy yhdessä mennä rohkeasti kansainvälisille areenoille ja tehdä itsemme tunnetuksi, Heikkilä sanoo.

Finpron biotalouden toimialajohtaja Risto Huhta-Koivisto näkee panostukset innovatiivisten biotuoteyritysten kansainvälistymiseen merkittävänä mahdollisuutena koko Suomelle.

Biotalouden merkitys on Suomelle suuri ja toimiala tulee kasvamaan voimakkaasti myös tulevaisuudessa. Tällä hetkellä biotalous vastaa 29 prosenttia Suomen BKT:sta. Suomi on laatinut kansallisen biotalousstrategian, jossa toimialalle on asetettu kunnianhimoiset tavoitteet. Jotta Suomi saavuttaa asettamansa tavoitteet, kannattaa arvoketjun alkupään ohella satsata nykyistä voimakkaammin myös korkean jalostusasteen tuotteisiin ja palveluihin. Huippuosaamiseen perustuva liiketoiminta luo vahvan talouskehityksen pohjan. Innovatiiviset biotuotteet kasvuohjelman yrityksillä on potentiaalia yli 100 M€ liikevaihtoon 3−5 vuodessa. Investointien toteutuessa työllistämisvaikutus on huomattava. On hyvin mahdollista, että muutamasta kasvuohjelman yrityksestä tulee globaalin luokan menestystarinoita, vahvistaa Huhta-Koivisto.

Biotalousyritysten kasvun pullonkauloja avataan

Biotaloudella on Suomessa suurten puu- ja paperitoimijoiden kautta pitkät perinteet. Uusien teknologioiden ja kiristyvän sääntelyn myötä biotaloudessa on avautunut paljon uusia mahdollisuuksia, joihin varsinkin innovatiiviset pk-yritykset ovat tarttuneet. Finpron Innovatiiviset biotuotteet -kasvuohjelman ohjelmapäällikkö Pia Qvintus näkeekin, että MetGenin kanssa vastaavassa tilanteessa olevia pieniä, innovatiivista huippuosaamista edustavia yrityksiä on Suomessa useita muitakin.

Biotalousalan yritykset ovat kehittäneet uusia tapoja luoda lisäarvoisia tuotteita sekä energia- ja resurssitehokkaita prosesseja tai teknologioita asiakkaille. Yritykset ovat kasvuvaiheessa ja niitä yhdistävät haasteet esimerkiksi tuotannon käynnistämisessä, rahoituksessa ja kansainvälisessä kasvussa. Yritysten omat resurssit on sidottu pitkälti tuotekehitykseen ja tuotantoon, eikä kansainvälisiä kumppanuuksia ja myyntiä välttämättä pystytä rakentamaan omin voimin pitkäjänteisesti useilla markkinoilla. Ohjelman tavoitteena on auttaa näissä haasteissa ja viedä suomalaisen biotalouden uusia ratkaisuja ulkomaille, kertoo Innovatiiviset biotuotteet -ohjelmapäällikkö Pia Qvintus.

Finpron Innovatiiviset biotuotteet -ohjelma auttaa suomalaisia biotalousalan yrityksiä löytämään uusia, kasvavia markkinoita erityisesti maista, joissa on oma biotalousstrategia, kuten Pohjoismaista, saksankielisestä Euroopasta, Ranskasta, Belgiasta ja muutamasta Aasian maasta. MetGenin lisäksi ohjelmassa on mukana 17 yritystä, muun muassa Paptic, joka on kehittänyt kierrätettävän, biopohjaisen ja -hajoavan sekä puukuitupohjaisen materiaalin. Tämän materiaalin ensimmäisenä kaupallisena sovelluksena on muovikassien korvaaminen. Papticin tuotteen kysyntää siivittävät jatkuvasti eri maissa yleistyvät muovikassikiellot ja -rajoitukset.

Innovatiiviset biotuotteet -ohjelma on Finpron johtama ja työ- ja elinkeinoministeriön rahoittama. Biotuotteet kuuluvat hallituksen kärkihankkeisiin.

Lisätietoja:

Risto Huhta-Koivisto, toimialajohtaja, biotalous, Finpro, +358 40 343 3347, risto.huhta-koivisto@finpro.fi
Matti Heikkilä, Chief Technology Officer, MetGen Oy, +358 40 354 0701, matti@metgen.com

Pia Qvintus, Finpro, Innovatiiviset biotuotteet -ohjelmapäällikkö, Finpro +358 50 563 4129, pia.qvintus@finpro.fi
Hetta Huittinen, viestintäpäällikkö, Finpro, +358 40 033 9597, hetta.huittinen@finpro.fi

Finpro auttaa suomalaisia pk-yrityksiä kansainvälistymään, hankkii Suomeen lisää ulkomaisia investointeja ja kasvattaa ulkomaisten matkailijoiden virtaa Suomeen. Finpron muodostavat Export Finland, Visit Finland ja Invest in Finland. Finpro on julkinen toimija, jonka 240 asiantuntijaa toimii 37 vientikeskuksessa 31 maassa ja 6 aluetoimistossa Suomessa. www.finpro.fi
Finpro – kasvua Suomeen

Team Finland -kumppanina Finpro hallinnoi lähes 40 merkittävää kasvuohjelmaa, kuten puhtaan teknologian Cleantech Finland, Food from Finland ja FinlandCare. Kasvuohjelmilla Team Finland auttaa satoja suomalaisyrityksiä kansainvälisille markkinoille ja houkuttelee investointeja maailmalta Suomeen. www.teamfinland.fi