Kokeneet matkailijat hakevat aitoa Lappia

Eurooppalaiset kokeneet matkailijat eivät hakeudu Lappiin laskettelukeskusten humun ja joulupukin perässä. Matkakohteelta odotetaan enenevässä määrin sen sijaan paikallista kulttuuria ja henkilökohtaista palvelua. Kahdeksan Länsi- ja Pohjois-Lapin yritystä yhdisti voimansa palvellakseen entistä paremmin näitä matkaajia.

”Asiakkailta keräämämme palautteen perusteella länsieurooppalaiset yksittäismatkailijat ovat kiinnostava ryhmä Lapin matkailuyrityksille. He ovat kokeneita matkailijoita, joilla on aikaa ja rahaa matkustaa. Lapista he hakevat luontokokemusten lisäksi paikallista kulttuuria ja henkilökohtaista palvelua”, kertoo vientipäällikkö Eila Kautto.

Kahdeksan matkailuyritystä Ivalon, Inarin, Utsjoen, Nuorgamin ja Muonion alueelta edistävät yhteistyössä Finpron kanssa Our Lapland – Our Saamiland -hankkeessa matkailumyyntiä Länsi-Euroopan markkinoille. Yritykset tarjoavat majoitus-, ravintola-, kuljetus- ja ohjelmapalveluita kohderyhmänään erityisesti yksittäismatkailijat, jotka eivät halua ostaa valmiita matkapaketteja, vaan kaipaavat yksilöllisesti räätälöityjä matkoja.

”Kokeneet matkailijat tuntevat perinteiset poroajelut ja joulupukit, ja he hakevat niiden tilalle jotain muuta. Haluamme tarjota sellaista, mitä itse teemme Lapissa eri vuodenaikoina. Asiakkaille tarjotaan mahdollisuus tutustua saamelaiseen kulttuuriin ja arkeen sekä tietysti erilaisia valmiita luontoretkiä. Yritykset toimivat laajalla alueella ja tarkoituksena on, että matkailija voi samalla matkalla tutustua laajemmin Lapin luontoon”, Kautto jatkaa.

Perheyrityksiltä joustavaa ja yksilöllistä palvelua

"Our Lapland – Our Saamiland vientirengas on loistava esimerkki siitä, miten Lapin eri alueiden matkailuyritykset voivat yhdistää voimansa tavoitellessaan asiakkaita kansainvälisiltä markkinoilta. Mukana olevat perheyrittäjät ovat kokeneita ja he pystyvät palvelemaan vaativia matkailijoita. Yritykset pystyvät vastaamaan asiakkaiden erityistoiveisiin ja tarjoamaan henkilökohtaista palvelua”, Finpron seniorikonsultti Elina Puszkarzewicz sanoo.

Our Lapland – Our Saamiland -vientirenkaassa ovat mukana Guesthouse Husky Oy, Hotelli Inari Oy, Hotelli Inarin Kultahovi Oy, Kukkolan Tilausliikenne Oy, Nuorgamin Lomakeskus Oy, Särkijärven Majat Oy, Lomakylä Valle & ohjelmapalvelu Poronpurijat, Lake & Snow Inari ja Lomakylä Inari.

Eila Kautto, vientipäällikkö, Aurora Lapland Travel, puh. 040 550 8295, eila.kautto@auroralaplandtravel.fi
Elina Puszkarzewicz, seniorikonsultti, Finpro, puh. 040 3433 349, elina.puszkarzewicz@finpro.fi

Finpron vientirenkaan avulla suomalaiset pk-yritykset voivat luotettavasti, kustannustehokkaasti ja pienellä riskillä ottaa ensimmäiset askeleet uudelle markkinalle. Yrityksille muodostuu vientirenkaan toiminta-aikana realistinen käsitys markkinan mahdollisuuksista ja potentiaalisista asiakkaista, ja samalla ne solmivat ensimmäiset kontaktinsa kohdemaahan. Vientirenkaan yrityksillä on käytössä yhteisesti valittu vientipäällikkö ja apunaan Finpron asiantuntijat, jotka ohjaavat toimintaa. Vientirenkaan muodostavat 4-6 yritystä, joilla on toisiaan täydentäviä tuotteita ja palveluita. Finprolla on jatkuvasti käynnissä tai suunnitteilla 20–30 aktiivista vientirengasta eri toimialoilta kaikkialla maailmassa.
www.finpro.fi/vientirenkaat

Finpro on maailmanlaajuisesti toimiva, suomalaisten yritysten kansainvälistä kasvua ja menestystä edistävä asiantuntijaorganisaatio, jonka yli 350 asiantuntijaa työskentelee 65 toimipisteessä 45 maassa. Finpro palvelee yrityksiä auttamalla niitä olemaan oikeilla markkinoilla oikeaan aikaan kilpailukykyisillä tuotteilla, palveluilla ja konseptilla.

Finpron aktiivinen tulevaisuuden ennakointi, kansainvälistymisosaaminen ja kilpailukykyiset palvelut sekä maailmanlaajuinen verkosto antavat suomalaisyrityksille mainiot lähtökohdat oman liiketoimintansa ja kilpailukykynsä kehittämiseen. Yrityksille tehtävien toimeksiantojen lisäksi Finpro hallinnoi merkittäviä kansainvälisiä hankkeita kuten puhtaan teknologian Cleantech Finland, Future Learning Finland ja FinNode.

Our Lapland – Our Saamiland -vientirenkaan jäsenyritykset:
Guesthouse Husky – Husky-safarit ja majoitus Ivalossa.
www.guesthousehusky.fi

Hotelli Inari Oy – Hotellipalveluita Inarijärven rannalla.
www.hotelliinari.fi

Tradition Hotel Kultahovi Inari – Saamelaisperheen hotelli ja ravintola kuohuvan Juutuanjoen rannalla.
www.hotelkultahovi.fi

Kukkolan Tilausliikenne Oy – Pohjois-Suomen, Norjan ja Venäjän kuljetuspalvelut.
www.kukkolanbussit.com

Nuorgamin lomakeskus – Majoitusta ja elämyksiä Euroopan katolla ja Tenojoen varrella.
www.nuorgaminlomakeskus.fi

Särkijärven Majat - Majoitusta Pallas-Yllästunturin kupeessa.
www.sarkijarvenmajat.fi

Lomakylä Valle & ohjelmapalvelu Poronpurijat – Elämysmatkoja aidossa Saamenmaassa.
www.poronpurijat.fi

Lake & Snow Inari ja Lomakylä Inari – henkilökohtaista palvelua ja retkielämyksiä Inarin luonnossa.
www.lakesnowinari.fi