Suomesta hyvinvointimatkailun kärkimaa

Suomesta rakennetaan hyvinvointimatkailun pohjoista kärkimaata. Visit Finlandin uusi Finrelax-kasvuohjelma on valinnut 25 suomalaistuotetta edustamaan Suomea hyvinvointimatkakohteena. Muun muassa villiyrttejä, saunaa, koskematonta luontoa ja hiljaisuutta ulkomaisille matkailijoille tuotteistaneet yritykset suuntaavat yhteisen brändin alla Saksan, Japanin ja Venäjän markkinoille.

Hyvinvointimatkailusta haetaan suomalaiselle matkailulle uutta kasvua. Hyvinvointimatkailu on maailmanlaajuisesti eniten kasvava matkailun muoto ja tehtyjen matkojen määrä on globaalisti kasvanut yli 10 prosentin vuosivauhdilla.

- Suomella on hyvät edelletykset nousta hyvinvointimatkailun pohjoiseksi kärkimaaksi, kun keskitymme omiin vahvuuksiimme, jotka erottavat meidät muista maista. Finrelax on uusi tapa tuotteistaa ulkomaisille matkailijoille meille itsestäänselviä asioita, kuten puhdasta koskematonta luontoa ja siellä liikkumista, pohjoisen ruokaa, saunaperinnettä, marjojen keräilyä ja erilaisia hoitoja. Nyt valitut 25 kärkiyritystä edustavat kokonaisvaltaisesti suomalaista hyvinvointimatkailua ja sen eri puolia, kertoo hyvinvointimatkailua kehittävän Finrelax-ohjelman päällikkö Kiti Häkkinen Visit Finlandista.

Finrelaxin-ohjelman tuotekilpailuun osallistui yli 100 suomalaisyritystä. Hakemuksista palkittiin tähtituotestatuksella 25 hyvinvointimatkailutuotetta, jotka lanseerataan ulkomaisille matkailijoille Berliinin ITB -messuilla maaliskuussa 2016. Ohjelmaan osallistuvien yrityksien palveluissa yhdistyvät luontoelämykset, paikallinen ruokaperinne, saunakulttuuri ja hyvinvointihoidot. Yritykset edustavat maantieteellisesti Lappia, Järvi-Suomea, saaristoa ja pääkaupunkiseutua. Lisäksi kilpailussa annettiin 10 kunniamainintaa.

Rajoja rikkovaa matkailua

Suomalaisen luonnon ja elämäntyylin inspiroimat matkailutuotteet ja tuotekokonaisuudet kootaan Visit Finlandin koordinoiman yhteisen FinRelax-brändin alle. Ohjelman pääkohderyhmänä ovat alkuvaiheessa saksalaiset, japanilaiset ja venäläiset matkailijat. Muita ohjelman aikana seurattavia markkinoita ovat Ruotsi, Ranska, Iso-Britannia ja Kiina. Markkinointitoimenpiteitä kohdennetaan kysynnän mukaan ja teemaa markkinoidaan keskeisenä sisältönä kaikille Visit Finlandin kohdemarkkinoilla.

- Pyrimme luomaan kokonaan uudenlaista hyvinvointimatkailua törmäyttämällä yhteen kansainvälisille markkinoille valmiita majoitus- ja matkailupalveluita, elämyspalveluita, suomalaisia ruokatuottajia, uutta teknologiaa ja tuoteinnovaatioita. Ohjelma luo puitteet ja verkoston eri elinkeinojen raja-aitojen ylittämiseksi, Häkkinen sanoo.

Hyvinvointimatkailijat ovat usein kokeneita matkailijoita, jotka ovat ehtineet jo matkustaa useammissa kohteissa. Hyvinvointimatkailijoiden joukossa korostuvat yli 55-vuotiaat. Heidän joukossaan on sekä yksin matkustavia että perheensä kanssa matkustavia.

Finrelax TOP25-tähtiyritykset (alueittain aakkosjärjestyksessä):

Saaristo ja rannikko:

• Haikon Kartano & Spa / Vuoristo-yhtiöt, Porvoo, rentoutusta ja anti-age-hoitoja
  • Herrankukkaro, Rymättylä, Naantali, kalastajatilan ympärille rakentunut kokous- ja virkistyspaikka
  • Kalajoen Kylpylähotelli Sani, Kalajoki, joogaa luonnossa, kesällä hiekan tai talvella lumen keskellä
  • Kuppari-Hanna, Livonsaari, Naantali, luonnonmukainen kylpylä ja kuppaushoitoja
  • Naantali Spa, Naantali, paikallisuuteen ja perinteisiin panostava kylpylähotelli meren äärellä
  • Villa Mandala, Loviisa, superruokiin erikoistunut retriittikeskus stressinhallintaan
  • Wild Nordic Nature, Pori, Luvia, suomalaiseen mytologiaan, villiruokaan ja metsän hyvinvointivaikutuksiin tutustumista erämaajärven rannalla

Lappi

• Arctic Aihki, Salla, erämaaretriitti kaikilla lähialueen herkuilla (Wilderness Retreat)
  • Chalet Ruka Peak, Rukatunturi, Kuusamo, luonnollista ylellisyyttä tunturin laella (Natural Luxury)
  • Harriniva / Harriniva Hotels & Safaris, Muonio, erämaan hyvinvointia Lapissa, digital detox
  • ProSanta, Rovaniemi, saunaperinteitä ja rentoutumista saunaemännän opastamana keskellä arktista metsää
  • Rukapalvelu | Tailored Adventures Ltd, Rukatunturi, Kansanparannuspäivät 11.-17.7. 2016: Kalevalaa, mytologiaa, filosofiaa luonnon ymmärtämiseksi Yhteistyössä Suomen Kansanparantajaseuran kanssa.
  • SaunaTour Kuusamo Lapland, Kuusamo, autenttisia suomalaisia saunaelämyksiä ja perinteisiä saunahoitoja Sauna from Finlandin sertifioimissa erämaasaunoissa, saunaemännän tai -isännän opastuksella
  • White Adventure, Lappi, Pallas-Yllästunturi, Silence and Nature Tour, viikon retki Lapin arktiseen luontoon, ainutlaatuiseen hiljaisuuteen ja opastus erämaataitoihin ja suomalaisen saunaperinteen saloihin.

Järvi-Suomi

• Anttolanhovi, Anttola, kätketty ”helmi” ja design-villat keskellä järvi- ja metsäluontoa, hyvinvointimatkailun edelläkävijä Järvi-Suomessa (Anttolanhovi Wellness Village)
  • Himos Holiday, Jämsä, luonnossa liikkuminen, rentoutuminen ja hiljentyminen oppaan kanssa ns. metsäkylpy
  • Hotel & Spa Resort Järvisydän, Rantasalmi, rentoutumista ainutlaatuisessa kestikievarikylässä järviaktiviteettien parissa, Linnansaaren kansallispuiston naapurissa
  • Iloranta, Hauho, elämyksiä ja monisatavuotisen maalaistalon perinteitä hämäläisessä maalaismiljöössä
  • Metsäkartano, Nature travel resort & Youth centre, Rautavaara, retkeilyjä lähimaastoissa, joogaa, hoitoja, kuten hierontaa, kuumakivihierontaa, reikihoitoja.
  • Skafuuri / Skafur-Tour ja Lakomäen Metsäkartano, Saarijärvi, Villiruokakurssi, sauna- ja metsäretket ammattitaidolla ja antaumuksella Pyhä-Häkin kansallispuiston maisemissa
  • Äksyt Ämmät, Nurmes, hiljaisia hetkiä pohjois-karjalaisissa majataloissa: lepoa, ulkoilua, ohjattua kevyttä liikuntaa ja hiljaisuuden aktiivista kuuntelua

Pääkaupunkiseutu

• Feel The Nature -retket, Helsinki, marjanpoimintaa ja sienestystä ja niiden maistelua erätulilla Nuuksion kansallispuiston maisemissa
  • Hawkhill Nature, Tervalampi, Nuuksion kansallispuisto, hirsihuviloita metsälammen rannalla, saunaelämyksiä, villiruokaretkiä, perinteisiä hoitoja ja monipuolista retkeilyä
  • Happy Guide Helsinki, Helsinki, Sunset Sauna Cycle,kiireetöntä pyöräilyä ja saunarentoutuminen iltaisessa Helsingissä
  • Saunayoga International, ElectroWaves ja Rauduspuu, Helsinki, MindSpa -konsepti, suomalaisesta saunaperinteestä kumpuavaa hyvinvointia kylpyhuonesaunassa (koti- ja kylpyläkäyttöön) saa opastuksen saunajoogan tai -pilatekseen kosketusnäytön kautta.

Kiti Häkkinen, ohjelmapäällikkö, FinRelax-ohjelma, Visit Finland, 050 453 4720, kiti.hakkinen@visitfinland.com

Finpro auttaa suomalaisia pk-yrityksiä kansainvälistymään, hankkii Suomeen lisää ulkomaisia investointeja ja kasvattaa ulkomaisten matkailijoiden virtaa Suomeen. Finpron muodostavat Export Finland, Visit Finland ja Invest in Finland. Finpro on julkinen toimija, jonka 300 asiantuntijaa toimii 36 vientikeskuksessa 30 maassa ja 9 toimistossa Suomessa. www.finpro.fi Finpro – kasvua Suomeen

Team Finland -kumppanina Finpro hallinnoi lähes 40 merkittävää kasvuohjelmaa, kuten puhtaan teknologian Cleantech Finlandia, Future Learning Finlandia ja FinlandCarea. Kasvuohjelmilla  Team Finland auttaa satoja suomalaisyrityksiä kansainvälisille markkinoille ja houkuttelee investointeja maailmalta Suomeen. www.team.finland.fi