Suomi käsityöläis-alkoholitrendin aallonharjalla – juomavienti vetää

Alkoholijuomat ovat nousseet Suomen elintarvikeviennin kärkeen noin 150 miljoonan euron vuosiviennillä. Suomalaista elintarvikevientiä edistävän Finpron Food from Finland -ohjelman mukaan erityisesti huolella brändätyt artesaanituotteet, kuten ginit, viskit, liköörit ja oluet herättävät kansainvälistä kiinnostusta.

Suomalaiset alkoholijuomat ovat vahvasti kiinni kansainvälisessä craft-trendissä. Maailmalla mainetta ovat niittäneet alkoholinvalmistuksen käsityöläisperinnettä vaalivat suomalaisyritykset, kuten Kyrö Distillery, The Helsinki Distilling Company, Shaman Spirits sekä perheyritys Lignell & Piispanen.

Finpron johtamaa Team Finland -elintarvikevientiohjelmaa Food from Finlandia johtavan Esa Wrangin mukaan vientiä on rakennettu yhdessä yritysten kanssa pitkäjänteisesti jo kahden vuoden ajan. Ohjelma on koonnut Finpron toimintamallin mukaan yhteen laajalti suomalaisia alkoholiyrityksiä tekemään vientiä ja myyntiä yhdessä.

Yritysten kanssa tehty työ ja panostukset suomalaisten alkoholijuomien myyntiin alkavat tuottaa nyt näkyvää tulosta. Kuluneen vuoden aikana yksittäisten yritysten saavuttamista kaupoista on uutisoitu paljon, ja yritykset ovat saaneet kansainvälisiä palkintoja. Nyt saavutettu menestys ja kaupat näkyvät koko juomateollisuuden vientiluvuissa kasvuna vientitilastojen päivittyessä vuoden parin viiveellä, Wrang kertoo.

Wrangin mukaan suomalaisten alkoholivalmistajien vahvuutena on taito yhdistää osaaminen korkealaatuisiin kotimaisiin raaka-aineisiin, kuten viljoihin ja marjoihin. Niiden avulla tuotteista tehdään entistäkin eksklusiivisempia. Ulkomailla suomalaistuottajien juomien laadukkuutta ja hyvää brändäystä arvostetaan.

− Elintarvikealalla voisi olla opittavaa näiltä alkoholiyrityksiltä, jotka ovat rohkeasti lähteneet rakentamaan vahvoja premium-brändejä. Suomalaiset alkoholiyrittäjät suunnittelevat tuotteensa alusta asti kansainvälisesti houkutteleviksi ja kuluttajan tarpeita ajatellen, aina pakkauksia ja tuotedesignia myöten. Kansainväliset markkinat ovat elintarvikeyrityksille elinehto, koska laajempaan kasvuun ei ole muuta reittiä, muistuttaa Wrang.

Suurin kasvupotentiaali Aasiassa

Food from Finland on kuluneen syksyn aikana vienyt suomalaisia juomayrityksiä niin Euroopan kuin Aasian suurimmille juoma-alan messuille Berliiniin ja Hongkongiin. Messuilla suomalaisyritykset ovat saaneet tilaisuuden tehdä erikoistuotteitaan tunnetuksi – esimerkiksi Shaman Spiritsin useita palkintoja keränneestä Laplandia-vodkasta nopeasti syntyvät drinkit ovat helposti kansainvälisten baarien ja ravintoloiden hyödynnettävissä.

Berliinin Bar Convent -messuilla tuotteita esittelemässä ja kontakteja solmimassa olivat Shaman Spiritsin lisäksi muun muassa Lignell&Piispanen sekä kolmen kaveruksen perustama helsinkiläinen tislaamo The Helsinki Distilling Company.

− Tällä alalla kaikki on kiinni kontakteista. Menestyäkseen maailmalla on oltava oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja opittava tuntemaan oikeat ihmiset. Food from Finlandin kautta olemme päässeet mukaan alan messuille ja yhdistäneet samalla voimamme muiden alkoholialan yritysten kanssa. Kun teemme yhdessä töitä suomalaisten tuotteiden tunnettuuden eteen, siitä hyötyvät kaikki, sanoo The Helsinki Distilling Companyn toimitusjohtaja Séamus Holohan.

Samaa mieltä on Lignell & Piispasen toimitusjohtaja Harri Nylund:

− Henkilökohtaisilla tapaamisilla ja neuvotteluilla on kauppojen syntymisen kannalta suuri merkitys. Messuilla keskustelun avaavia tilanteita syntyy luontevasti. Siellä saadaan usein arvokas ensikontakti, jota sitten lähdetään kehittämään. Food from Finlandin kautta pienetkin toimijat saavat mahdollisuuden osallistua ja verkostoitua, toteaa Nylund.

Saksa on Suomen alkoholiviennille tärkeä markkina, mutta suurimmat kasvumahdollisuudet löytyvät Aasiasta.

− Aasiassa on alkoholiviennille uskomattoman paljon potentiaalia. Myyntiä ei kuitenkaan synny itsestään, ja kansainvälisille markkinoille meno vaatii paljon työtä ja omaa aktiivisuutta. Tarjottavien tuotteiden täytyy olla huippulaadukkaita ja kansainvälisesti kiinnostavia, painottaa Shaman Spiritsin toimitusjohtaja Ilpo Sulkala.

Kiinassa, Japanissa ja Etelä-Koreassa pohjoisen eksotiikka kiinnostaa ja uniikkeja länsimaalaisia tuotteita arvostetaan. Hyvänä esimerkkinä on Hartwallin Long Drink -juoma, jonka vienti Aasiaan on alkanut onnistuneesti. Lonkeron Aasian valloitus sai alkunsa Tokion Foodex-messuilta, jossa se oli esillä osana Food from Finland -osastoa. Myynti Aasiassa vetää nyt hyvin ja lonkero on jopa paikoin loppu paikallisista kaupoista.

Lisätietoja:

Esa Wrang, elintarvikesektorin toimialajohtaja, Export Finland, Finpro, p. 0400 243 076, esa.wrang@finpro.fi

Harri Nylund, toimitusjohtaja, Lignell & Piispanen, p. 044 585 2561, harri.nylund@lignellpiispanen.fi

Séamus Holohan, toimitusjohtaja, The Helsinki Distilling Company, p. 040 6484 534, seamus.holohan@hdco.fi

Ilpo Sulkala, toimitusjohtaja, Shaman Spirits, p. 0400 581 362, ilpo@shamanspirits.com

Hetta Huittinen, viestintäpäällikkö, Finpro, p. 040 033 9597, hetta.huittinen@finpro.fi

Finpro auttaa suomalaisia pk-yrityksiä kansainvälistymään, hankkii Suomeen lisää ulkomaisia investointeja ja kasvattaa ulkomaisten matkailijoiden virtaa Suomeen. Finpron muodostavat Export Finland, Visit Finland ja Invest in Finland. Finpro on julkinen toimija, jonka 240 asiantuntijaa toimii 37 vientikeskuksessa 31 maassa ja 6 aluetoimistossa Suomessa. www.finpro.fi
Finpro – kasvua Suomeen

Team Finland -kumppanina Finpro hallinnoi lähes 40 merkittävää kasvuohjelmaa, kuten puhtaan teknologian Cleantech Finland, Food from Finland ja FinlandCare. Kasvuohjelmilla Team Finland auttaa satoja suomalaisyrityksiä kansainvälisille markkinoille ja houkuttelee investointeja maailmalta Suomeen. www.teamfinland.fi