Suomi kiinnostaa saksalaisia – matkailusesonkia halutaan pidentää

Visit Finlandin tuoreen tutkimuksen mukaan Suomi kiinnostaa saksalaisia matkakohteena yhä enemmän, mutta kilpailu saksalaisista matkailijoista on kovaa. Visit Finlandin tavoitteena on lisätä saksalaisten matkailua erityisesti pidentämällä Suomen matkailusesonkia kesäkuusta lokakuuhun saakka. Tulevalle talvikaudelle avataan useita uusia lentoreittejä Saksasta Suomeen.

Visit Finlandin tuoreen tutkimuksen mukaan saksalaisten kiinnostus Suomesta lomakohteena on kasvanut merkittävästi viimeisen kymmenen vuoden aikana. Suomi kuitenkin joutuu kilpailemaan usean muun matkakohteen kanssa, joista pahimmat kilpailijat ovat Ruotsi, Norja ja Tanska. Visit Finlandin käytännön myyntityöstä Saksassa vastaavan Jyrki Oksasen mukaan saksalaisten matkailun kasvattaminen on iso, positiivinen haaste, johon kannattaa panostaa.

– Kasvanut kiinnostus tarjoaa tilaisuuden lisätä merkittävästi matkailua Saksasta Suomeen etenkin pidentämällä sesonkiamme kesäkuusta lokakuuhun saakka. Esimerkiksi aikaisin syksyllä alkava revontulisesonki on hyvä mahdollisuus kasvattaa alkusyksyn matkojen myyntiä. Ensi talvikaudella odotamme vähintään 25 prosentin kasvua saksalaisten matkailijoiden määrässä, kun sekä Lufthansa että Germania avaavat uusia reittilentoja Lappiin. Myös Finnair on lisännyt jo toistamiseen kapasiteettia Lapin lennoille, Oksanen sanoo.

Oksasen mukaan kilpailussa pärjääminen vaatii paljon töitä, sillä potentiaali on uusissa kuluttajaryhmissä.

– Ratkaisevaa on se, miten pystymme vastaamaan kuluttajatrendeihin sekä isojen matkailujärjestäjien vaatimuksiin. Matkailutoimijoilta tämä edellyttää niin uusien tuotteiden kehittämistä kuin esimerkiksi yhteistyötä lentoyhtiöiden kanssa. Uusien kasvuohjelmiemme avulla pyrimme saamaan Suomesta monipuolisen ja entistä houkuttelevamman matkailukohteen, Oksanen kertoo.

Yli 540 000 saksalaisten yöpymistä viime vuonna

Saksa on tunnetusti Euroopan suurin matkailijoiden lähtömaa. Viime vuonna Suomessa kävi yhteensä 418 000 saksalaista matkailijaa. Rekisteröidyillä yöpymisillä mitaten Saksa jakaa kakkossijan yhdessä Ruotsin kanssa heti Venäjän jälkeen.

– Viime vuonna rekisteröitiin yli 540 000 saksalaisten yöpymistä. Saksalaiset yöpyvät kuitenkin paljon myös muissa pienemmissä majoituskohteissa, kuten loma-asunnoissa, joten kaikki yöpymiset eivät tallennu virallisiin tilastoihin, Oksanen kertoo.

Saksa on Visit Finlandin FinRelax ja Merellinen Saaristo -kasvuohjelmien, Outdoors Finland -kansainvälistymisohjelman sekä Culture Finland -ohjelman yksi päämarkkina. FinRelax-kasvuohjelman tavoitteena on tehdä Suomesta hyvinvointimatkailun kärkimaa, Merellinen saaristo -kasvuohjelma tekee Suomen saaristoa ja rannikkoaluetta kansainvälisesti tunnetuksi ja Outdoors Finland -kansainvälistymisohjelman tavoitteena on parantaa Suomen luontomatkailun näkyvyyttä kansainvälisillä markkinoilla. Culture Finland katto-ohjelman tavoitteena on vahvistaa Suomen kulttuurista matkailumaakuvaa ja tehdä kulttuurimatkailutarjontaa kansainvälisesti tunnetuksi. Kasvuohjelmat ovat Työ- ja elinkeinoministeriön rahoittamia.

Lisätietoja:

Jyrki Oksanen, Saksan markkinavastaava, Visit Finland, p. +49 (0) 1522 8677 233, jyrki.oksanen@visitfinland.com

Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuvan matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Ulkomaisten matkailijoiden Suomeen tuoma vientiin rinnastettava matkailutulo oli yli 4 miljardia euroa vuonna 2014. Visit Finland on osa Finpro Oy:tä. www.visitfinland.fi

Finpro auttaa suomalaisia pk-yrityksiä kansainvälistymään, hankkii Suomeen lisää ulkomaisia investointeja ja kasvattaa ulkomaisten matkailijoiden virtaa Suomeen. Finpron muodostavat Export Finland, Visit Finland ja Invest in Finland. Finpro on julkinen toimija, jonka 240 asiantuntijaa toimii 37 vientikeskuksessa 31 maassa ja 6 aluetoimistossa Suomessa. www.finpro.fi
Finpro – kasvua Suomeen

Team Finland -kumppanina Finpro hallinnoi lähes 40 merkittävää kasvuohjelmaa, kuten puhtaan teknologian Cleantech Finland, Food from Finland ja FinlandCare. Kasvuohjelmilla Team Finland auttaa satoja suomalaisyrityksiä kansainvälisille markkinoille ja houkuttelee investointeja maailmalta Suomeen. www.teamfinland.fi